BasBQ
Beef en Steak

DanBras sateh (help?)

 
 

jokop

Pitmaster
Berichten
594
Ik ben een enorme fan van mijn eigen sateetjes, maar was ondertussen heel erg nieuwsgierig geworden naar de sateh van DanBras.

Omdat ik het snijden van de schouderkarbonade altijd zo'n gehannes vind, de slager maar even gebeld of zij dit wilden doen: 'Is het mogelijk dat jullie de schouderkarbonades alvast in blokjes snijden voor de sateh?' 'Natuurlijk meneer, geen probleem. Of had u liever reepjes gewild?'

Omdat ik altijd langwerpige blokjes maak, heb ik reepjes maar als dusdanig ge?nterpreteerd. Bij thuiskomst bleken het dus gewoon shoarmareepjes te zijn. Uiteindelijk maar in de marinade gezet. Morgen maar eens proberen te rijgen, maar geen idee of dat gaat lukken. Mocht iemand bruikbare tips hebben, dan hoor ik die graag.  :(

IMG_20141005_010642.jpg
 
De enige oplossing die ik hiervoor zo een, twee, drie  heb, is de hele handel in een koekenpan op het fornuis bakken, en voortaan je vlees zelf snijden. Heb je geen scherp mes dat je dat zo'n gedoe vind? Dan heb je nu een excuus om er een aan te schaffen, want dit is natuurlijk een beetje zonde van jouw plan.
 
Oke, bedankt. Inderdaad zonde  :(.
Heb wel een goed mes, maar niet altijd goede zin. Vaak maak ik 1-2 kilo en vind het naar verhouding veel werk, vandaar dat ik het mijn slager vroeg.

Maar goed, het ruikt al wel heerlijk en over een uur gooi ik de Q aan voor een paar mooie ribbels  :D
 
Misschien het vlees iets fijner choppen met een keukenmes en een plakje bacon er in de lengte en breedte om heen en je heb een sateh-vink die wel op de Q kan?

Suc6!
 
de reepjes zigzaggend op een sat?stokje strak tegen elkaar rijgen is nog een manier om ze direct op je rooster te kunnen grillen.
 
Ewald +1, wel een hoop werk!!
 
Ewald zei:
de reepjes zigzaggend op een sat?stokje strak tegen elkaar rijgen is nog een manier om ze direct op je rooster te kunnen grillen.

Dank je wel, Ewald. Heb dat uiteindelijk maar geprobeerd, maar gaat tergend langzaam.
Nou ja, morgen de Q ook maar weer aan, ADV-dagje  :)
 
MarBQ zei:
Ewald +1, wel een hoop werk!!

Inderdaad een hoop werk, maar ja je moet wat. ;)
 
Zou zelf denk ik de stokjes weglaten. Misschien een grilmat gebruiken en hier het vlees op verspreiden.

Voor de smaak maakt wel of geen stokje toch niet uit. Door de kleine stukjes vlees heb je wel veel meer smaak van de marinade dan normaal.
 
Ik zou hier pitabroodjes bij bakken en er een soort DanBras 'sat?shoarma' van maken. Lijkt me verassend en apart.
En daarna even bij de slager gaan uitleggen dat als je reepjes voor op een stokje wilt, dat de reepjes dan dikker moeten zijn ;)
Pita's kun je natuurlijk kopen, maar de broodjes in dit draadje zijn lekkerderderder: http://www.bbqgenootschap.nl/forum/low-slow/pulled-pork-van-varkensschouder/msg151910/#msg151910
(ik gebruik extra fijn gemalen harde tarwemeel en turkse yoghurt met 10% vet voor deze broodjes)
 
Wokken en er nasi van maken. Zou me er niet aanwagen dit op een stokje te rijgen.
 
Bedankt voor de tips iedereen. Ik heb het dan toch maar op een stokkie gemaakt, al sprak mij het idee van El Fumarole het meeste aan (maar toen had ik bijna alles al op een stokje geregen).

De sateetjes waren heerlijk mals, maar naar mijn smaak te zoet. Ik houd zelf van pittig en gooi er bij mijn eigen sateetjes vier eetlepels sambal badjak door (op anderhalf kg schouderkarbonade). Dat miste ik persoonlijk dus wel, maar denk dat mijn vrouw deze dan weer lekkerder vindt.

Hier nog wat foto's van vandaag:

IMG_20141006_125400.jpg


IMG_20141006_131743.jpg


IMG_20141006_131727.jpg

 
jokop zei:
Bedankt voor de tips iedereen. Ik heb het dan toch maar op een stokkie gemaakt, al sprak mij het idee van El Fumarole het meeste aan (maar toen had ik bijna alles al op een stokje geregen).
LOL :)
Maar uiteindelijk ziet het er lekker uit hoor! En daar gaat het om.
 
Het is inderdaad overwegend een zoete marinade, maar is eenvoudig te tweaken met een dot sambal of chilisaus.
Maar doordat het vlees in dit geval te klein is gesneden, is je marinade/vleesoppervlak niet meer normaal en wordt de marinade veel sterker in smaak. Wanneer je normaal formaat blokjes gebruikt, dan zal de sateh ook anders cq. minder zoet smaken.
 
DanBras zei:
Maar doordat het vlees in dit geval te klein is gesneden, is je marinade/vleesoppervlak niet meer normaal en wordt de marinade veel sterker in smaak. Wanneer je normaal formaat blokjes gebruikt, dan zal de sateh ook anders cq. minder zoet smaken.
Danbras, Ik dacht er meteen aan.

Wat ik ook vreemd vind is dat je Sambal Badjak gebruikt terwijl  je niet zo erg van zoet houdt.
Sambal Badjak vind ik al redeliijk zoet.
Oke ik ben een Sambal Oelek en Sambal Trassi freak

Misschien een beetje sojasaus toevoegen, of (Thaise) vissaus (Nampla) om een zoutje erin te krijgen

Ze zien er overigens wel erg smakelijk uit.
 
Ik vond hem zelf ook wel erg lekker hoor, ik houd alleen van wat pittiger. Mijn vrouw en mijn collega's (moest vanavond nog naar school) vonden ze overigens ook heerlijk! Dus bedankt voor het recept.

Ewald, Sambal Badjak is idd wat zoeter, waarom ik die gebruik? Geen idee, van huis uit gewend denk ik?  :-O

Maar klopt het dat het dan nogal verschil maakt, vier eetlepels Badja en vier eetlepels Oelek?
 
jokop zei:
Ik vond hem zelf ook wel erg lekker hoor, ik houd alleen van wat pittiger. Mijn vrouw en mijn collega's (moest vanavond nog naar school) vonden ze overigens ook heerlijk! Dus bedankt voor het recept.

Ewald, Sambal Badjak is idd wat zoeter, waarom ik die gebruik? Geen idee, van huis uit gewend denk ik?  :-O

Maar klopt het dat het dan nogal verschil maakt, vier eetlepels Badja en vier eetlepels Oelek?


http://www.badjak.nl/sambal-oelek/

Ik heb ze overigens beide in de koelkast staan, de badjak gebruik ik maar zelden.
Maar dat is puur persoonlijk, ik vind het frisse van de Oelek onweerstaanbaar, die is bij Badjak door het bakken van de pepers verdwenen
 
Terug
Bovenaan Onderaan