BasBQ
Beef en Steak

Daging Sapi Smoor pedis manis . (Indisch stoofvlees pittig-zoet)

 
 
 
 

Peter64

Gerijpt
Berichten
4.649
Ik moest en zou twee dingen tegelijk doen vandaag. Iets lekkers maken en Tour de France kijken. (geweldige rit)
Het werd dus een variatie op Daging Smoor.
Weinig gemaakt. Meestal gaat het op dit forum over Daging Rendang (in basis hetzelfde maar dan met kokosmelk)

IMG_6970.jpg



Recept:

Porties: 4 personen

Ingrediënten​

- 1 kg riblappen
- 6 teentjes knoflook fijngehakt
- 2 uien + 2 sjalotten stuks in halve ringen gesneden
- 4 stuks < tastytom trostomaten in blokjes gesneden (of 1,5 grote tomaat)
- 5 el ketjap manis (Kaki Tiga Ketjap Manis)
- 1 el zwarte sojasaus (PRB superior dark)
- 1 eetlepel sambal manis
- 1,5 tl gemalen komijn
- 1 tl nootmuskaat
- 2 tl paprikapoeder
- 1,5 theelepel kerriepoeder
- 1 tl vers gemalen zwarte peper en zout
- 1 el rijstazijn
- 4 el olie (olijf-, pinda-, rijst-)

Extra kruidenmengsel voor vlees; verhouding; 2 komijn, 2 knoflook, 2 uipoeder, 1 kerrie, 2 nootmuskaat, 1 peper, wat gemalen zeezout

Nodig:
- 1 niet al te grote stoofketel. Ik pak voor deze hoeveelheid en ketel van 2,5 ltr. In een te grote ketel verdamt het vocht te snel.

Werkvolgorde;​

Bestrooi de lappen vlees aan beide zijden met het kruidenmengsel. Pak in en laat min 4h in de koelkast rustig liggen.

Maak 1 Q klaar voor te roken op 100 C. Rook het vlees voor 45 á 60 minuten op 100 á 120 C.

Maak 1 Q klaar voor een wok of stoofketel van 2,5 ltr. Doe de olie in de ketel.

Fruit hierin de uien aan. Doe de knoflook erbij en daarna de kruiden. Laat lekker bakken.

Haal het vlees van de rookQ en snij in stukken van 3x3 cm. Doe in de stoofketel het vlees nog ff aanzetten.

Voeg rijstazijn en tomaten toe. Roer goed door.

Voeg vervolgens de sambal, de sojasaus en de ketjap toe. Goed doorroeren.

Deksel erop en dan 1,5 h op 130 á 140 C laten stoven.

Doorroeren, proeven, zonodig wat ketjap of beetje vocht toevoegen, deksel eraf en dan nog 1,5 á 2 h laten stoven.

Lekker met witte rijst en eigen gemaakte atjar

IMG_6959.jpg
IMG_6961.jpg
IMG_6965.jpg
IMG_6967.jpg
IMG_6968.jpg
IMG_6969.jpg
IMG_6970.jpg
IMG_6972.jpg
IMG_6971.jpg
 
Heerlijk. Heb je toevallig ook een recept van je atjar?
 
Dat ziet er heerlijk uit. Die gaan we zeker een keer maken!
 
Wederom bedankt voor dit recept. Jij maakt echt altijd geweldige Indische gerechten. Deze gaat ook op de to do.
 
Ziet er heerlijk uit , heb toevallig vandaag uit leer (Duitsland) een mooi stuk sukade gekocht en dacht wat zal ik er mee . Dit is zeker een grote kans hebber 😋
IMG_0023.jpeg
 
Daar krijg ik nou trek van! 😋 Dat moet dan ook maar in het dikke to do boek.
 
Ik zocht nog inspiratie voor het weekend, maar ik denk dat ik het nu gevonden heb! wat ziet dit er geweldig uit zeg!!
 
Lees ik dit terwijl ik een bak yoghurt naar binnen prop....met tegenzin.... bapao Daging daar hek nu zin an! Mooi gerecht👌🏼
 
Dat ga ik ook een keer doen. Ziet er top uit.
 
Lekker!
Deze ga ik eens maken 😀
Dankjewel voor het delen ervan.
 
hulde hulde , topper! Dit weekend gaat er ook een rijst tafeltje geconstrueerd worden.
Ajam opor, telor ketcap, ritja ritja van speklap ,sambal boontje met tahoe, en natuurlijk jou daging smoor.
 
hulde hulde , topper! Dit weekend gaat er ook een rijst tafeltje geconstrueerd worden.
Ajam opor, telor ketcap, ritja ritja van speklap ,sambal boontje met tahoe, en natuurlijk jou daging smoor.
Wanneer, waar en hoe laat ?
 
Deze gemaakt oudjaarsdag, HEERLIJK en eigenlijk heel simpel te maken.
Bedankt voor het delen, dit is een blijvertje!
 
Alweer zo’n prachtig recept. Bedankt voor het delen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan