BasBQ
Beef en Steak

Daar is het dan na 3 weken, jummiiiii

sisi

Sprokkelaar
Berichten
32
Zo, 3 weken wachten, maar eindelijk een schoonheden en zo lekkerrrrr. Dit wil ik toch even laten zien. Chinese worstjes, lekker bij de bamie/nasie en moksie mittie. Maar zeker bij een borrel. Heel aparte smaak.
Yummie ik doe ze gauw in de vriezer anders kan ik opnieuw beginnen.

2vulf1y.jpg


11tljf4.jpg
 
dat ziet er erg lekker uit heb je ook het recept en de bereiding  wijze voor ons ??
 
henkk zei:
dat ziet er erg lekker uit heb je ook het recept en de bereiding  wijze voor ons ??

Henkk +1 !!
 
zo te zien is daar helemaal niks mis mee  :)
 
Recept van mijn worstjes.
Deze heten Lap cheong.
1.25 kg mager varkensvlees ( ik had filetlappen)
400 gr varken vet.(ik heb speklapjes gebruikt,minder vet)
1/2 cup thin soya (chinese soya is dun)Geen indische soya nemen.
1/2 cup suiker
1/4 cup mei kwei lu chiew( rose wine 54% alcohol, moet misschien besteld worden. 16,50 euro v 500cc
1tl zwarte peper
1tl 5 spice powder
op advies van 'wateetons' heb ik 27 gram coloroso zout gebruikt.

vlees malen, kruiden en wat uren in de koelkast. Vullen in darmen maat sausijsje.
Dit is ook te koop in de toko , maar de mijne is lekkerder en minder vet.Er zijn meer soorten en ieder aziatisch land zijn eigen versie.Hiermee ben ik opgegroeid. Wij noemen het fa chong.

voor gebruik even wellen, stomen.


succes
 
Nog een.  Lap Yuk

1-1,5 kg buikspek
3gr DC#2 dry curing salt ( is op dit forum bekend)
10 gr kosher zout
20 gram suiker
60 gr dark soya ( geen indische soya)
60 gr ligh soya, chinese. ( geen indische)
60 gr Shaoxing of sherry ( goede Shaoxing wijn rond de 5,00 euro, kan voor heel wat gebruikt worden)
vlees snijden in repen van 4 cm. 2 dagen marineren en dan ophangen te drogen 7 tot 10 dagen op een droge, koele, goed geventileerde plek tot ze hard en uitgedroogd aanvoelen.Smmak is eerder zoet als zout en hebben dat typische alcoholachtige fermentatie smaakje.
 
Sisi dank je wel voor de recepten , misschien een idee om ze even te copy/pasten in het receptengedeelte ?
Dan kan ik (en anderen) ze makkelijker vinden.
Want tegen de tijd dat ik toekom aan zelf worst maken is dit draadje lastig te vinden.
 
Ik zou niet weten hoe het moet, ben nieuw hier.
Misschien wil jij het doen of een ander die het kan.
Alvast mijn dank.
 
Je mag alleen recepten in het receptendeel posten die je zelf hebt gemaakt en dan met een foto van het eindresultaat er boven. Op die manier krijgen we een mooie verzameling recepten die allemaal eens door een lid zijn gemaakt en niet een hele verzameling van dingen die links en rechts geknipt en geplakt zijn en waarvan niemand weet of het wel wat is ;)
 
Hoi Sisi, dat ziet er prachtig uit. En het wordt natuurlijk alleen
maar nog mooier nu je je boeken binnen hebt.  :)

Zelf ben ik niet zo bekend met Chinese worsten, dus ik vind het wel erg
leuk om mij er in te gaan verdiepen. Heb je nog bronnen die je kunt aanbevelen?
 
Ik  vind www.aziatischeingredienten.nl en tokowijzer fijn, daar ik inSuriname geboren ben heb ik een lichte voorkeur voor aziatische eten.Voor de rest zoek ik namen van gerechten liefst autentiek en ga veel op youtube en zoek china japan korea enz naar recepten. Ik kook ook vaak dat soort gerechten.
wokken chinees autentiek, indonesische ook lekker. maar ieder heeft zijn soort soya enz. Ik gebruik geen namaak soya maar die gefermenteerd is.
Wil je meer weten stuur een bericht en zal je nog wat info geven.
leuk dat koken, q, grillen,roken enz.
Vandaag heb ik een flink stuk schouder 3 dagen gemarineerd en in de gril gedaan. Het is een snoepje.Morgen ga ik het aansnijden B-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan