BasBQ
Beef en Steak

Curry van wilde haas en kokosrijst

BB-Queen

Sprokkelaar
Berichten
39
Eens in de zoveel tijd is het tijd om de vriezer weer eens uit te zoeken. Ik heb er namelijk een handje van om veel mooie en grote stukken vlees aan te schaffen als ze in de aanbieding zijn. Helaas *proef de ondertoon* moet ik regelmatig de vriezer eens doorlopen om een van die pareltjes te bereiden.

Foto 1.JPG


Om iets meer ruimte te creëren, werd het tijd voor het stuk wat van de jacht mee naar huis is gegaan: een hele haas! Normaal een stuk wild wat vooral in de koude maanden gestoofd wordt en zeker niet in het begin van de zomer. Daarvoor wilde ik gaan voor wat frissere smaken in plaats van kruidnagel en laurier en maakte ik van de voor- en achterbouten een curry in plaats van stoofpot, gebaseerd op het recept van BBQ-Helden.

Omdat de haas in zijn geheel in de vriezer is gegaan, moest ik eerst de bouten er zelf af halen. Iets wat ik nog nooit eerder had gedaan, dus wat voorbereidende youtube-filmpjes waren op zijn plaats. Zoals je op de foto ziet, is het best goed gelukt! De vliezen van de bouten heb ik er nog afgehaald, maar op de rug heb ik dit laten zitten tot de volgende dag. Daardoor droogt het vlees minder snel uit en kon ik twee dagen genieten van dit mooie stuk wild!

Foto 2.JPG


Voordat de bouten in het vocht gaan, wil ik ze een mooie rooksmaak geven en alvast op temperatuur brengen. Dat maakt het straks makkelijker om ze te "pullen" en kan je de wild-smaak nog wat bijsturen door het type rookhout wat je toevoegt. De Kamado Joe is op temperatuur aan het komen, terwijl ik de bouten van het vlies ontdoe. Wild is sterk van smaak en kan wel wat sterke kruiden hebben, dus bestrooi ik de bouten met peper, zout en gemalen mosterdzaad.

Foto 3.JPG


De KJ heeft een temperatuur van 110 graden bereikt en de SloRoller is geïnstalleerd. Ik voeg 2 kleine chunks van rode wijn-vaten toe en leg de bouten op het rvs rooster. Ik hou van gepofte knoflook en gerookte peper, dus dit kan je er meteen bijleggen! De thermometer stel ik in op 64 graden, zodat je net iets langer de tijd hebt om de rooksmaak op te nemen.

Foto 4.JPG


De bouten waren niet zo dik, dus ging de tijd ook iets sneller. Na precies 30 minuten werd de temperatuur van 64 graden bereikt en mochten de bouten er af. De knoflook en peper waren ook precies goed!

Foto 5.JPG


Tijd voor de volgende stap en te zorgen dat de Dutch Oven op temperatuur komt. Dus alle schuiven gaan open, houder en DO erin en de temperatuur naar 200 brengen. Fruit vervolgens een uitje en voeg tomatenpuree, gemberpasta, 4 tenen gerookte knoflook en de twee gerookte pepers toe (die kun je uit het schilletje drukken, net als de knoflook).

Foto 6.JPG


Laat dit even opwarmen en voeg de gerookte hazenbouten toe aan de DO. Voeg een liter water toe, doe de deksel op de DO en laat dit een uur pruttelen. Controleer op de gaarheid en laat eventueel nog even liggen.

Foto 7.JPG


Na een uur en 15 minuten heb ik de bouten uit de DO gehaald (DO blijft in de KJ zonder deksel) en het vlees van de botten geplukt. Dit is best een werkje, dus heeft de curry in de DO mooi de tijd om een beetje in te koken! Na een kwartiertje heb ik het vlees weer toegevoegd en ben ik begonnen aan de kokos-rijst.

Foto 8.JPG


Tegen de tijd dat de rijst klaar is, is de curry mooi ingedikt en klaar om opgeschept te worden. Voeg er wat koriander aan toe, want dit smaakt er écht heel goed erbij! De sterke smaak van wild wordt goed gecompenseerd, maar het is en blijft wilde haas. Als dit je smaak niet is, daag ik je toch uit om dit eens te proberen. De kokosrijst verzacht de heftigheid namelijk een beetje.

IMG_20200610_192156_103.jpg


Anyhow: ik ben fan van dit gerecht. Dat op zeker!
 
Wow dat ziet er echt super lekker uit! Dit komt meteen op de todo lijst. Bedankt voor het delen
 
Wow dat ziet er echt super lekker uit! Dit komt meteen op de todo lijst. Bedankt voor het delen
Thanks! Het smaakte ook erg goed! ;) Het is ook erg lastig om leuke recepten voor haas te vinden. Is het dan zo'n lastig stukje vlees om te bereiden of toch te "eng" voor veel mensen?
 
Ik denk het laatste, maar dit is wel heel gaaf. Moet ook maar eens wat met de haas in de vriezer gaan doen :)
 
petje af hoor. Dit ziet er fantastisch uit.
Dank voor het delen, deze ga ik zeker onthouden
lijkt me erg lekker
 
wat kan je zo'n dutch oven toch volstampen met smaak he, geweldig!
 
heel smaakvol. mooie skills om dit te maken. lijkt mij een uitdaging
 
Ziet er goed uit.
Met haas en konijn krijg ik altijd het Flappie gevoel. Heb heel vroeger m’n eigen konijn gezocht en uiteindelijk hangend in de schuur van m’n opa gevonden 😱
Na die tijd niet meer gegeten. Konijn en haas hè 🤣🤣🤣
 
Mooie reportage, lijkt me een heerlijk gerecht!
Beetje offtopic: Hoe bevalt de Kamado Joe en dan vooral de sloroller?
 
ziet er super lekker uit! En het is ook weer eens wat anders voor op de Q te leggen
 
Dit is Top! Mooi om ook eens wat anders op de Q te leggen. (y)
 
Dit is een erg mooi verslag en mischien had ik dit ook wel gelust geen idee geen probleem met flappy of zo


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Mooie reportage, lijkt me een heerlijk gerecht!
Beetje offtopic: Hoe bevalt de Kamado Joe en dan vooral de sloroller?

Ik ben gewend aan mijn oldskool 47 cm Weber kettle. Een kamado is toch écht next level. KJ is zeker zijn centjes waard, omdat de temperatuur écht makkelijker te regelen is dat een "goedkopere" versie. De sloroller is een prima innovatie, maar of het daadwerkelijk meer of beter rook aan je product geeft, weet ik nog niet zeker. De rookring in mijn pulled pork zijn zeker dikker dan wanneer ik iets op de weber bereid, maar misschien ligt dat gewoon aan de kamado zelf... Sowieso ben ik fan van het kleurtje, haha! En de buurt is jaloers. Dat is nog leuker...
 
Geweldig proces. Had ik me niet kunnen bedenken.
Zal zeker vlrstelijk gesmaakt hebben
 
Mooie haas heb je daar. Hier gaat de haas ook altijd op de Q. Haas in de curry moet ik nog eens doen. Haas kan in princiepen in elk stoofvlees recept verwerkt worden. Maar als je veel tijd en geduld hebt kun je het vlees ook mooi uitbenen. En dan kort grillen net als biefstuk. Pepersausje oid er bij en smullen maar.
Ook de voorlopers van de reeën gaan vaak eerst in de rook en dan in de DO. Zo gebruik ik vaak de oosterse kruidenmixen van Toko Lien. Ook een aanrader. Ik eet heel mijn leven al wild. En vind de zware smaak wel mee vallen. Wel zit er enorm verschil in jong of oud. En mannelijk of vrouwelijk wild. Zeker bij wilde zwijnen. Een ouwe beer gaat naar de handel. Daarna mag de horeca wat van maken
 
Terug
Bovenaan Onderaan