BasBQ
Beef en Steak

Csabai Kolb?sz (Hongaarse koud gerookte worst)

De kleinste van de worsten heeft na iets meer dan twee weken al 33% aan gewicht verloren dus
het was tijd om het open te snijden. Het meeste gewicht verloor de worst tijdens de koudrook sessies
en daarna ging het gestaag. Luchtvochtigheid was denk ik gemiddeld rond de 72.

kbvhag.jpg


Ik had wat van het ruggevet met een mes grof gesneden. Dat zie je aan de buitenkant, maar ook
aan de binnenkant. Dat zou ik nu anders doen, ik heb inmiddels ook een 6mm scherm weten te bemachtigen
dus die gebruik ik de volgende keer.

1zeh46q.jpg


De smaak is overigens lekker: je proeft eigenlijk alle ingredi?nten en de rook. Ik zou het niet langer roken
dan ik het nu gedaan heb. Dus twee csg sessies zijn wat mij betreft voldoende, anders vrees ik dat de rooksmaak
te dominant wordt.
 
Ziet er erg goed uit.
heb nu ook iets vergelijkbaars in de kast hangen dus ben benieuwd.

Ga het zeker opschrijven op de todo lijst voor als er weer wat ruimte in de kast is.
 
mooie worsten hoor
 
De worst werd nog beter met rijping. Dit was ook voorspeld en de stukken die we deze week hebben gegeten waren ongeveer een maand gerijpt. Dat was dus ook de reden van het gebruiken van instacure nr. 2.

Deze week maak ik weer een nieuwe lading. De procureur ligt al in de koelkast, evenals het ruggenvet. De wijziging die ik ga toepassen is dat ik nu de 6mm schijf van de Porkert ga gebruiken ipv de 4,5. Verder heb ik nog twee vragen. Ik heb nog een klein stukje worst over, heeft het zien om dit stukje als starter te gebruiken voor de nieuwe worst? De tweede vraag is of het uitmaakt of je het ruggenvet apart maalt of samen met de procureur?
 
Schitterend zeg, ziet er echt heel goed uit!
 
Terug
Bovenaan Onderaan