BasBQ
Beef en Steak

Croissantdeeghapjes Martabak Telor style

 
 
 
 
 

Ewald

Administrator
Forumleiding
Berichten
5.071
DSC_0576.JPG


Het idee van dit fusion recept kwam bij mijn meisje vandaan.
Martabak is een onwijs lekkere Indo Indo snack. Het verschil met originele Martabak is dat de buitenkant normaal met springroll pastry (loempiavelletjes) is,
en ik nu croissantdeeg heb gebruikt, echte martabak is ook een veel platter vierkant envelopje.
Ook de bereiding is iets anders.

Ingrediënten:
voor ongeveer 16 stuks

6 eieren
350 gram gehakt ik had zelfgedraaide kippendijengehakt
250 gram prei
75 gram rode ui
1 teen knoflook
1 lente ui
Groot blik croissantdeeg (6 stuks) Daneroll
1 Klein blokje trassie (1 cm x 1 cm)
25 gram verse gember geraspt
2 tl. ketoembar (korianderzaad)
1½ theelepel zout
3 tl. Masala (bijvoorbeeld Chan’s)
2 tl. Garam masala (bijvoorbeeld Chan’s)
2 lenteuien


Bereiding:

Snipper de ui, snijd de prei in dunne halve of kwart ringetjes, snijd de lenteui in dunne halve ringetjes.
Knijp de knoflook bij de geraspte gember en meng dit met een druppel water goed met elkaar tot een soort pasta
Fruit/sudder de gesnipperde ui in een koekenpan met wat boter of olie op laag vuur voor 10-15 minuten tot de ui mooi goudbruin gaat kleuren maar niet aanbakt! Doe halverwege een verkruimeld blokje trassie erbij en fruit mee. Na 10-15 minuten voeg je de knoflookgember pasta toe en sudder dit nog 5 minuten mee.
Haal dit uit de pan en fruit vervolgens de lenteui en prei ongeveer 5 minuten tot het in slinkt. Voeg het gefruite uienmengsel toe de Masala, Garam Masala, Ketoembar en de helft van het zout en laat even een paar minuten goed doorgeuren.
Laat dit geheel nu goed afkoelen
In een kom het rauwe gehakt mengen met de overgebleven helft van het zout
Eieren loskloppen in een maatbeker de afgekoelde en gefruite groentemix toevoegen en goed mengen. Dit mengsel bij de kom met het rauwe gehakt voegen en goed mengen.
Het croissantdeeg uit het blik halen en uitrollen.
De voorgeperforeerde naden dicht maken en in de lengte de rol in 2-en snijden

Maak van het gehaktmengsel rollen van ongeveer 3 cm dik, leg deze op het deeg en rol het deeg dicht tot een rol, eventueel met wat water dichtplakken. en Snijd de rollen in gewenste grootte (kussentjes).
Je houdt gehaktmengsel over, hier kun je balletjes van maken en mee laten liften op de BBQ met de deeghapjes

Verwarm de BBQ op 180 graden Celsius, leg de hapjes op een bakplaat met bakpapier

En bak de hapjes indirect voor 30-40 minuten, halverwege de tijd is het deeg stevig genoeg om de hapjes (eventueel) van de bakplaat op het rooster te leggen.
Bij voorkeur warm eten, maar afgekoeld zijn ze ook heerlijk.

Selamat makan (Eet smakelijk)

DSC_0560.JPG

DSC_0561.JPG

DSC_0564.JPG

DSC_0567.JPG

DSC_0568.JPG

DSC_0572.JPG

DSC_0576.JPG
 
Dit waren echt hele lekkere hapjes😍
 
Ziet er heerlijk uit 🤤
Vergeef me als dit de verkeerde vergelijking is, maar ik heb een keer kunnen genieten van samosas, in Kaapstad notabene, en daar doen deze hapjes mij aan denken!
 
Terug
Bovenaan Onderaan