BasBQ
Beef en Steak

Crispy buikspek voor de 1000ste keer

 
 

defjam74

Stoker
Berichten
419
Ja ja, daar gaan we weer.

Ik had 2 stukken buikspek met zwoerd in de koelkast staan.
4 dagen (sinds zondag) in de koelkast, mede doordat ik de buren niet wilde lastig vallen met rook, dit hielp natuurlijk ook met het drogen van de zwoerd.
Als rub, gebruikte ik mijn go-to: Kosmos Q Chipotle Honey.
20230830_181644.jpg

Maar goed, vandaag na werk de WSK aangestoken, om 18.33 het vlees erop gedaan.
20230830_220209.jpg

Laten garen tot 92C en toen opstoken naar 200+C.
Screenshot_20230830_223035_Combustion.jpg
20230830_223020.jpg

Helaas werkte dit niet goed, laat je niet afleiden door de 181C.
Ik had bepaalde stukken van de zwoerd die mooi oppoften en de anderen bleven maar gewoon plat (wel crispy), ik vermoed dat bepaalde stukken zwoerd TE droog waren.
20230830_223152.jpg
20230830_223415.jpg

AL met al, een leuke cook (net geen 4 uur). Mijn vrouw vond het lekker, ik ben natuurlijk mijn grootste criticus. Het kan beter.
20230830_223941.jpg

Mijn werk voor de ultimate crispy buikspek is nog niet afgerond 🤣.
Fijne avond.
 
Zit een mooie korst op toch! Hier geen fan van zwoerd.. verder buikspek heerlijk 😋hoe was de rub?
Hier gaan we zaterdag weer 2kg maken, maar dan voor babi pangang 😁
 
Als het maar gesmaakt heeft.
Heb hier ook nog een stukje buikspek in de vriezer dat ik ook zaterdag op het rooster ga leggen.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er op de foto's prima uit!! Maar kritisch zijn herken ik wel. Zitten ze hier hun vingers op te eten met het vlees, zit ik te mekkeren dat het te droog, te dit, te dat is..
 
Iedereen bij mij vind alles ook altijd heerlijk maar ik ben ook altijd veel te kritisch op me eigen “werk”. Dus zeer herkenbaar. Moet ook nog een x met zwoerd aan de gang ja. Dus erg blij met al de info voordat ik aan de gang ga😎😂
 
Ziet er mooi uit!

Mijn methode:

Ik gebruik voor bijvoorbeeld Porchetta aan het einde mijn Looftlighter om de huid lekker op te laten bobbelen tot een mega krokante belletjeshuid. Werkt altijd perfect: binnen no time crackling pork belly! Wel van enige afstand doen, de looftlighter wordt heter naar mate je ‘m langer aan hebt natuurlijk!
 
Ziet er mooi uit!

Mijn methode:

Ik gebruik voor bijvoorbeeld Porchetta aan het einde mijn Looftlighter om de huid lekker op te laten bobbelen tot een mega krokante belletjeshuid. Werkt altijd perfect: binnen no time crackling pork belly! Wel van enige afstand doen, de looftlighter wordt heter naar mate je ‘m langer aan hebt natuurlijk
Toevallig dacht ik aan mijn onkruidbrander. Hmmmmm.
 
Ziet er mooi uit!

Mijn methode:

Ik gebruik voor bijvoorbeeld Porchetta aan het einde mijn Looftlighter om de huid lekker op te laten bobbelen tot een mega krokante belletjeshuid. Werkt altijd perfect: binnen no time crackling pork belly! Wel van enige afstand doen, de looftlighter wordt heter naar mate je ‘m langer aan hebt natuurlijk!
Goede tip! Thnx!
 
Het ziet er toch zeker wel smakelijk uit.

Ipv een looflighter gebruik ik wel eens een klein crème brûlée brandertje, dat gaat net wat minder heftig.
 
Het ziet er toch zeker wel smakelijk uit.

Ipv een looflighter gebruik ik wel eens een klein crème brûlée brandertje, dat gaat net wat minder heftig.
Ik heb ook zo eentje van de Blokker, het is wel een kleintje. Die gebruik ik voor mijn wokkels en ik denk dat ik daar geen gepofte zwoerd van krijg, eerder aangebrande zwoerd. Maar het is wel een goede tip. Thanks.
 
Dat ziet er heerlijk uit!

Kan zwoerd te droog zijn? Ik krijg de buitenste laag wel mooi knapperig maar er blijft bij mij meestal een taaie laag onder zitten.
 
Dat ziet er heerlijk uit!

Kan zwoerd te droog zijn? Ik krijg de buitenste laag wel mooi knapperig maar er blijft bij mij meestal een taaie laag onder zitten.
Dat zwoerd te droog is, is ook nieuw voor me. Het is mijn vermoeden dat het te droog is.
Wat bedoel je met knapperig, glad en knapperig of opgepoft en knapperig?
Zie de Chinese toko's.
 
Dat zwoerd te droog is, is ook nieuw voor me. Het is mijn vermoeden dat het te droog is.
Wat bedoel je met knapperig, glad en knapperig of opgepoft en knapperig?
Zie de Chinese toko's.
Glad en knapperig mer zo nu en dan wat "bobbels". Zelfs al eens het spek even in de oven gelegd met de grillstand er op maar die taaie onderlaag bleef.

Ongeveer als deze foto. Niet van mezelf maar van Google gehaald,
geroosterd-buikspek-4.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan