Beef en Steak

Cote du boeuf, smoked roasted aardappeltjes en groenten.

Big-Tuna

Tondelzoeker
Na een aantal keer geoefend te hebben met de kamado om de temperatuurregeling onder de knie te krijgen, was het vandaag tijd om voor het eerst een volledig gerecht klaar te maken op de Big Joe.

Voor die eerste keer leek het me verstandig om het niet te ingewikkeld te maken, zodat de kans van slagen zo groot mogelijk zou zijn.

Ik had nog een mooie cote de boeuf uit Ierland liggen, 14 dagen gerijpt. Aardappelen, broccoli en puntpaprika heb ik standaard in huis, dus de keuze voor het bijgerecht was snel gemaakt.

Een paar uur voordat het tijd was om te koken, heb ik het vlees laten dry brinen in de koelkast. Terwijl de Joe op temperatuur kwam, schilde ik de aardappelen en zette ik ze in de kruiden met Parmezaanse kaas.

Toen de Joe stabiel op 120 graden bleef en ik wat kersenhout had toegevoegd voor een subtiele rooksmaak, ging de cote de boeuf op het rooster. De aardappelen deed ik in een aluminium bak en plaatste ik ernaast. Alles liet ik indirect garen totdat het vlees een kerntemperatuur van 46 graden had bereikt.

Vervolgens haalde ik het vlees van de barbecue om het te laten rusten. Ondertussen liet ik de temperatuur in de Joe oplopen naar 180 graden en verwijderde ik één halve maan. De broccoli en puntpaprika legde ik boven de directe hitte, terwijl de aardappelen op het indirecte gedeelte verder konden garen.

Toen de groenten klaar waren, zette ik ze in de oven op de warmhoudstand. Daarna verhoogde ik de temperatuur in de Joe verder, zodat de aardappelen mooi goudbruin konden worden. Uiteraard ging daar nog wat extra Parmezaanse kaas overheen.

Toen ook de aardappelen gaar waren, gingen ze samen met de groenten in de oven om warm te blijven. Als laatste grilde ik de cote de boeuf af boven direct vuur voor een mooie korst.

Al met al is het gelukt om het volledige gerecht op de kamado klaar te maken. Wel merkte ik dat de aardappelen iets meer tijd nodig hadden dan ik had verwacht om de juiste gaarheid te bereiken.

Het resultaat was heerlijk! Nu vooral blijven oefenen en ervaring opdoen. 🍖🔥😃
1000414073.jpg
1000414365.jpg
1000414367.jpg
1000414221.jpg
1000414234.jpg
1000414235.jpg
1000414372.jpg
1000414373.jpg
1000414375.jpg
1000414352.jpg

Mooi gedaan!

Lekker doorgaan met mooie lekkere dingen maken gaat je goed af zo te zien.

Lekker zo'n AVGtje van de bbq he 😜

Dank Bob! Het lukt idd aardig...maar nog veel te leren!
Oh dat heb ik ook hoor maar lekker vaak oefenen, op een gegeven moment gaan best wat gerechten op de automatische piloot. Dan heb je weer wat ruimte ( in je hoofd ) voor nieuwe dingen. Nouja zo werkt dat bij mij in ieder geval 😁.

Voor jezelf dinge beschrijven helpt ook, wat ging er goed, wat kan beter. Bereidingswijze, direct/indirect, temperaturen, tijden etc.

Dit ziet er erg geslaagd uit!

Terug
Bovenaan Onderaan