BasBQ
Beef en Steak

Cote de boeuf

 

Kangooroo

Vuurmaker
Berichten
74
Gisteren een mooi stuk cote de boeuf van een iberisch rund op de barbecue gehad. Alleen peper en zout, de bbq op 120 graden, en rustig indirect naar 48 graden gebracht. Daarna afgefikt naar 54 graden. Was heerlijk. Vergezeld van gegrilde prei.

Paar leerpuntjes:
- Vond gisteren dat de cote de boeuf wel erg veel vet was, dat ik moest weg moesten halen. Ik denk dat uiteindelijk toch wel 30% vet was. Goed voor de smaak, maar ook wel weer zonde want een kostbaar stukje vlees
- prei er de volgende keer iets langer op laten liggen. Het midden was nu mooi zwart, maar de uiteindes hadden nog iets langer gemogen.

Alles bij elkaar een heerlijk maaltje om het weekend mee af te sluiten!

Edit: krijg niet alle foto's toegevoegd. Ga nog even puzzelen

IMG_3198.jpeg
E41AAAC4-E7D5-4FAC-A3CD-C8AF5B6BB7E0.jpeg


88133D2B-1949-490E-86DE-3F371289C022.jpeg


9F58BC01-794D-420D-AA62-0D309E40D70E.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Is 54 graden niet wat aan de lage kant voor varkensvlees?
Volgens mij wordt hier doorgaans tussen de 60 en de 70 voor aangehouden.
 
Is 54 graden niet wat aan de lage kant voor varkensvlees?
Volgens mij wordt hier doorgaans tussen de 60 en de 70 voor aangehouden.
Volgens mij is dat wel de juiste temperatuur:
Maak vervolgens de BBQ zo snel mogelijk klaar voor directe hitte en een temperatuur van 230 graden. Borstel je rooster nog even goed schoon en gril daarna de Cote de Boeuf rondom, tot het vlees een kerntemperatuur van 52 graden heeft bereikt. Je krijgt dan een medium rare resultaat. Liever medium of zelfs verder? Gaar de Cote de Boeuf dan wat langer door. Via BBQ Junkie. En ook Noskos heeft het in een (oud) recept over 52 graden. Ik vond de binnenkant nu, zoals hierboven aangegeven, mooi medium rare. En de zijkanten al verder doorgebakken.

Ik ben bang dat wanneer je naar een kerntemperatuur tussen de 60 en 70 gaat, het vlees doodslaat. Maar ik laat me graag van het tegendeel overtuigen voor een volgende keer :)
 
Dat recept op bbq junkie gaat over een cote de boeuf van rundvlees. ;)


1632125960492.png


Volgens mij is een cote de boeuf altijd rundvlees, en heet deze snede bij een varken ook 'gewoon' een ribkarbonade. Maar dat is maar net welk stickertje de slager op de verpakking plakt natuurlijk... Cote de boeuf klinkt wel beter, dus zal vast beter verkopen ;)
 
Laatst bewerkt:
Dat recept op bbq junkie gaat over een cote de boeuf van rundvlees. ;)


Bekijk bijlage 29254

Volgens is een cote de boeuf altijd rundvlees, en heet deze snede bij een varken ook 'gewoon' een ribkarbonade. Maar dat is maar net welk stickertje de slager op de verpakking plakt natuurlijk... Cote de boeuf klinkt wel beter, dus zal vast beter verkopen ;)
Je hebt gelijk en ik heb niet goed gelezen/ van alles door elkaar gehaald:rolleyes:. Ik heb even mijn bestelling van destijds erbij gehaald (lag al een paar maanden in de vriezer). Het was wel degelijk een stuk rundvlees (gelukkig), maar niet van het iberico varken. Wel van een Iberisch rund:
Rubia Gallega is een prachtig Iberisch stuk rundvlees. Graan gevoerd voor een mooie vetadering en Dry Aged waardoor de smaak nog intenser is geworden.

Ik zat hier dus fout met de afkomst, maar gelukkig wel met de temperatuur. En weer wat geleerd!
 
Eind goed al goed!
Ik vond de foto er ook al niet echt uit zien als een stuk varkensvlees, maar dat verklaart het dus :)
 
Laatst bewerkt:
ter info boeuf is Frans voor rund ..., letterlijk vertaald is cote de boeuf, rundsrib.
 
Mooi hoor, ziet er heerlijk uit.
Maar de naam End Sear zegt het al Sear is grillen en is geen L&S deze even verplaatst naar H&F.
 
Mooie foto zo
En het weekeind lekker afgesloten 😉
 
Is de foto van de rauwe côte ongetrimd? Dan vind ik het vet wel meevallen hoor. Verder een heerlijk stukje koe waar ik geen nee tegen zeg hoor 😁
 
Mooie plaatjes van een fraai stuk vlees..
Vet geeft toch juist extra smaak af ? lijkt me zonde om weg te snijden ( maar ik heb dit soort stukken vlees ( nog ) niet bereid ..
 
Is de foto van de rauwe côte ongetrimd? Dan vind ik het vet wel meevallen hoor. Verder een heerlijk stukje koe waar ik geen nee tegen zeg hoor 😁
Zeg er zeker geen nee tegen😀. En dit was idd ongetrimd. En vet aan de buitenkant is idd helemaal geen probleem, is goed voor de smaak. Maar zat ook veel in de binnenkant van het vlees. Van sommige lapjes die ik had afgesneden was zo 40% puur vet. En dat vind ik dan weer niet lekker. Maar mss ben ik ook wel verwend 😀
 
Cote de Boeuf! Heerlijk stuk vlees!

Tip voor je prei; mil ze gewoon tussen de kolen, mooi laten blakeren en uitpakken maar.
 
Ziet er heerlijk uit.
 
Rubia Gallega is wat mij betreft het beste stuk rundvlees dat ik kan krijgen. Ik vind ook vooral het vet heel smaakvol. Daar staat dit type rund ook bekend om. Als je dat niet lekker vind zou ik dat niet zo snel kopen. Het is idd een behoorlijk kostbaar stuk. Het vet snijd ik dan een beetje in en prop daar wat extra grof zout in. Wordt het lekker krokant. Maar 40% van je steek af snijden en weg gooien is wel heel erg zonde…

Het cuisson ziet er iig heel goed uit. En gepofte prij is heerlijk. Jullie hebben goed gegeten. Top
 
Heerlijk dit.
Dat wegsnijden is wel echt zonde. Naar wat ik kan zien lijkt me dit vrij normaal. Ik zou dan de volgende keer eerder kiezen voor een cote a los of gewoon filet pur.
Daar loopt bijna geen vet doorheen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan