BasBQ
Beef en Steak

Coquilles met aziatische bourbon-bacon-jam

 
 
 
 

PH met een F

Pitmaster
Berichten
516
_DSC5427.jpg

Ik heb dit in het varken thread geplaatst omdat het recept vooral om de bacon jam gaat. Feel free om dit naar het seafood gedeelte te verplaatsen.

kleine disclaimer: de temperaturen van de bbq heb ik tijdens het maken niet exact bijgehouden, ik wilde dat de bacon rustig uitgebakken werd, de ui karamelliseerde en dus dat het niet te heet werd. Later bij de coquilles wil je juist wel een erg hoge temperatuur. de gegeven temperaturen zijn een 'educated guess'.


Ingredienten

Coquilles (de hoeveelheid bacon jam is zeker genoeg voor 20 stuks, maar leftover bacon jam is ook heerlijk op brood)

250 gram bacon
1 sjalot ( in stukjes gesneden)
5 tenen knoflook (in stukjes gesneden)
2 el Gula Djawa (evt. meer naar smaak)
0,5 kaneelstokje
1 steranijs
1 tl foelie
0,5 tl 5-spice
3 el bourbon whisky
1 tl vissaus
2 tl oestersaus
klont boter
peper
zout

bereidingswijze

Aziatische Bourbon-Bacon Jam


Stook de bbq op naar ong. 150 graden.
snij de bacon in stukjes en bak ze zo'n 15 minuten uit in de gietzijzern pan op je bbq tot ze kleur beginnen te krijgen.
Haal de bacon als deze mooi gekleurd is (het moet niet te donker worden, je wil geen harde bacon stukjes) uit de pan en laat wat van het vet achter in de pan.

Voeg het halve kaneelstokje, de steranijs en de tl foelie toe aan de pan en laat dit een paar minuten bakken, tot het gaat geuren.
Als het lekker ruikt kan de gesneden sjalot en de vijf tenen knoflook er bij in samen met de gula djawa. Laat dit karamelliseren tot de ui zacht is. dit duurt zo'n 10 tot 15 minuten, maar hou het in de gaten, het moet niet verbranden.
Haal daarna de kaneel en anijs uit de pan.

Naamloos-1.jpg


Gooi de bacon terug in de pan bij het uienmengsel en daarna de 5-spice. roer door.
Na een minuut ongeveer (als de bacon weer begint te knisperen) mag daar de whisky, vissaus en oestersaus bij.
Dit is het moment om even te proeven of de verhoudingen goed zijn.
Laat dit afgedekt een kwartiertje tot 20 minuten pruttelen. Je wilt niet dat alle vocht helemaal verdampt, maar de smaken moeten wel even lekker op elkaar inwerken. Ik gebruikte een stuk alufolie om af te dekken omdat ik geen deksel bij de pan heb.

Haal de pan van de Q en laat het een beetje afkoelen. Daarna kan het geheel in de blender om tot een chunkie jam gemixt te worden.
unnamed (1).jpg

(foto is voordat ik de keukenmachine aanzette, voor alle duidelijkheid)



Coquilles

Dep ze goed droog en bestrooi met een beetje zout en peper
Stook je bbq met gietijzer op tot 250 graden (ik gebruikte een gietijzeren pan)
gooi een mooie klont boter in je pan en bak de coquilles 1 a 2 minuten per kant tot ze een mooi kleurtje hebben. Je wilt ze zeker niet te ver doorgaren, maar alleen een sear geven. Zelfs rauw zijn deze dingen nog heerlijk!

unnamed (2).jpg


Serveer de coquilles met een schepje bacon jam er bovenop als borrelhapje, amuse of wat mij betreft als ontbijt. Dit is op elk moment van de dag lekker!
 
Deze sla ik even op, wat een prachtige combinatie.
 
Geweldig, bedankt voor het delen deze sla ik op in mijn recepten folder
 
Terug
Bovenaan Onderaan