BasBQ
Beef en Steak

Coq au 🍷!

 
 
 
 

RenZwi

Pitmaster
Berichten
548
β€œHey moat! Ik heb 2 van mijn 3 hanen laten slachten. Belang bij eentje?”, vroeg een goede vriend van me laatst. Nou, vooruit, ik ben de beroerdste niet πŸ˜… Geen idee wat ik met het beest wilde gaan doen, maar ik ga een uitdaging nooit uit de weg! Wel even de voorwaarde gesteld dat ik hem geplukt en wel afgeleverd zou krijgen. En zo geschiedde 😜

Daar er niet veel vlees op zat, hij 9 maand oud was (Google vertelde mij dat wanneer een gaan na een jaar pas geslacht wordt, het vlees vaak taai is) en ik toch zeker mals vlees wilde, bedacht ik me dat pekelen in deze een goede optie was. Een natte pekel wel te verstaan.

2A043999-DFE1-49BB-B658-19D7D3371AA9.jpeg


Ik loop op de zaken vooruit, daar ik nog niet heb verteld welk gerecht ik zou gaan maken (lekkere spoiler in het onderwerp van dit bericht πŸ˜‚). Struinend kwam ik de Franse klassieker Coq Au Vin tegen. Sprak mij totaal niet aan, rode wijnsaus bij uitstek, maar ik had wel de basis voor dit gerecht in huis. Vooruit met die geit, uh haan! Dit moet het worden!

De pekel bestond uit 3ltr water, 150gr zout, 200gr suiker, 2 laurierblaadjes, takjes rozemarijn, een flinke ui en 2 tenen knoflook. Water aan de kook brengen, zout en suiker erdoor, ffkes roeren en de andere ingrediΓ«nten erbij. Laten afkoelen en vervolgens de haan volledig kopje onder een uurtje of 9 laten staan im kuhlshrank! Voorbereiding is het halve werk, niet waar? πŸ˜™

24F2CB61-F1CD-47AF-A2DB-2F641693A64D.jpeg


Na 9 uurtjes de haan afgespoeld en nog een uurtje teruggelegd in de koelkast om op te drogen. Geduld is een schone zaak!

Uurtje later het vlees in stukken gesneden. Wat me opviel is dat na de pekel het vlees roder was geworden. Als dit maar goed komt 🀣 De stukken op een bordje gelegd, toen maar eens de Q aangeknald. Op naar buiten!

9097E85C-96F4-4878-868A-11A7D58A8274.jpeg


Q rond de 160 graden met m’n DO erop. Spekjes aanbakken en eruit halen met schuimspaan. Heerlijke geur blijft dat toch πŸ˜†

4ED9F9BD-893F-4DE8-9802-8088526B3963.jpeg


In het bakvet de stukken haan ffkes aanbakken. Och jongens, de geuren worden alleen maar beter im tuin! 😊 Buurman had al een goedkeurende; β€œlekker buur!” Over de schutting gegooid πŸ˜‰

6BB61DC2-6408-4046-B267-F18CD51F0037.jpeg


057D47F5-525A-4178-8460-BA246039A5E2.jpeg


Vlees er weer uit geschept en een uitje en knofje aangeschroeid. Geuren.. ik hoef niet meer uit te leggen, me dunkt πŸ˜‚

981C4483-DDDA-41D6-9C98-3EB8BE13164D.jpeg


Maar weer het vlees erin gemikt tezamen met 2 paprika’s in stukken, 10 champignons in vieren gedeeld, een blik tomatenblokjes, halve fles rode wijn en 150ml kippenbouillon. Kunnen we al eten? 😍

1C5C2E8E-5501-4A76-ACCE-58BD6C2C3737.jpeg


7A57A668-B505-45BC-BC58-7CCA2010FD46.jpeg


41227A97-2A9C-42A6-85B2-F66B95B34F0B.jpeg


Zo dan! Tijd voor wat vertier, daar we nu een klein uurtje of 2 gaan wachten op deze goddelijk ruikende heerlijkheid 😎 In het kader van de voetbalsiezoenen zijn weer begonnen 😜

2D7F947E-EC0C-424A-A200-C8D9F7799576.jpeg


2 uur later (niet zolang gevoetbald hoor πŸ˜‚) eens even een kijkje nemen onder den deksel! Heurlijkheid! Ach, wat kan een mens toch blij zijn πŸ˜‹

D32747AA-5530-4284-9934-B9F57F505A43.jpeg


Over boter gesproken (goed bruggetje dit 🀣), tijd om een papje te maken om de saus wat dikker te maken. 3el bloem, 3el gesmolten boter en 150ml vocht uit de DO. Ff mixen en weer in de pan om de boel te binden. Ik hoor mezelf denken; nog even geduld jongen πŸ˜‚

077A592B-032D-4212-BD02-E16886A98FEE.jpeg


E3714CF7-F222-4E0A-92B5-713A9839640E.jpeg


Pannekke nog even laten pruttelen, sausje dik zien worden. Och, er zijn ergere dingen 😌 En dan ziet het er uiteindelijk zo uit (botjes eruit gehaald en wel 😌)

BC8A5741-9293-427F-83BC-3D0F70A6E499.jpeg


Bordjes oer-Hollands opgemaakt 🀣 Pureetje geprakt en de Coq Au Vin er naast. Het was een ware smaaksensatie! Waarom ik me niet eerder aan een rode wijnsaus heb gewaagd, snap ik nu geen biet meer van! Ach, geen haan die er naar kraait 🀣 De kleine vond het ook superlekker! Boven verwachting! Het leven is goed 😊

Gaat dit maken lieve mensen, krijg je geen spijt van! 😍😍😍

F9F1AF7A-BC2B-4522-9829-67F1FC2D14E5.jpeg


D91A5868-F476-41E0-9199-B4B2525FB46D.jpeg


Tot de volgende! (Nu hopen dat met uploaden de tekst wel staan blijft πŸ˜…)
 
Geweldig zeg!
Knallende zomer dag en rene maakt coq au vin. Rakker!

Lijkt mij mooi eten voor de herfst, ik ga 'm onthouden Rene bedankt!
 
Die haan is goed terecht gekomen (y) dat is een schitterende coq au vin geworden 🀩 wij maken coq au vin altijd met witte wijn, gewoon omdat we dat een frissere smaak vinden hebben, misschien vind je deze versie ook wel lekker,


Dat het vlees van de haan een rode kleur heeft is niet gek, vlees van kippen/hanen die vrij rond scharrelen in een tuin/erf/wei kun je niet vergelijk met de plofkip die je in de supermarkt vind ;)
 
Die haan is goed terecht gekomen (y) dat is een schitterende coq au vin geworden 🀩 wij maken coq au vin altijd met witte wijn, gewoon omdat we dat een frissere smaak vinden hebben, misschien vind je deze versie ook wel lekker,


Dat het vlees van de haan een rode kleur heeft is niet gek, vlees van kippen/hanen die vrij rond scharrelen in een tuin/erf/wei kun je niet vergelijk met de plofkip die je in de supermarkt vind ;)
Top! Ga ik de volgende keer proberen πŸ˜ƒ

Haha! Je hebt helemaal gelijk, daar had ik nog niet over nagedacht πŸ˜…
 
Leuk recept en ziet er lekker uit. DO staat nog op het verlanglijstje…


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Je heb er een mooi maaltje van gemaakt
 
Toegegeven: ik las de titel en dacht ojee waar moet dit heenπŸ˜‹ maar het ziet er verrukkelijk uit! Inspirerend gerecht!πŸ‘πŸΌ
 
RenΓ©, dit ziet er gaaf uit. Zal zeker lekker gesmaakt hebben.
Ga deze eens naar de to-do lijst zetten.
 
Leuk recept en ziet er lekker uit. DO staat nog op het verlanglijstje…


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Verrijking van je BBQ arsenaal! 😍


Ziet er heerlijk uit!
Je heb er een mooi maaltje van gemaakt
Thanks heren πŸ™πŸΌ

Toegegeven: ik las de titel en dacht ojee waar moet dit heenπŸ˜‹ maar het ziet er verrukkelijk uit! Inspirerend gerecht!πŸ‘πŸΌ
Haha! Waar lag dat precies aan dan? πŸ˜… Thanks! En ja, hij is echt het proberen waard!


RenΓ©, dit ziet er gaaf uit. Zal zeker lekker gesmaakt hebben.
Ga deze eens naar de to-do lijst zetten.
β€œDo” dat vooral Peter! 😊


Ziet er echt heel mooi uit ,prachtige run zoals ze hier zeggen .

Groet peter.:p(y)
Dat was het zeker! 😁
 
Hoe jij je foto's van commentaar voorziet, het leest alleen al heerlijk 😁.
Zo kwam de haan toch nog goed terecht, een mooi leven gehad denk ik, met liefde bereid en met smaak gegeten wat wil je nog meer (y)
 
Hoe jij je foto's van commentaar voorziet, het leest alleen al heerlijk 😁.
Zo kwam de haan toch nog goed terecht, een mooi leven gehad denk ik, met liefde bereid en met smaak gegeten wat wil je nog meer (y)
Mooi compliment, thanks! 😊

Zo is het, beestje mooi leven gehad en dat proef je!
 
Très bien, Chapeau

Heerlijk gerecht en zeer smakelijk verhaal

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan