BasBQ
Beef en Steak

Coppa drogen, kiezen tussen twee kwaden

 
 

Looney

Kooltjesharker
Berichten
222
Sinds 7-1 hangt mijn Coppa, welke tijdens de workshop in oktober is gemaakt, in de garage. Nu is de temperatuur hier onderhevig aan de elementen. Nu is dat dus 3 graden boven nul en een niet te meten luchtvochtigheid (waarschijnlijk te laag). Ik kan hier de Coppa laten hangen, drogen gaat niet erg rap zo. Bevriezen gebeurd gelukkig ook niet.

Een andere mogelijkheid is om de Coppa in het CV hok te hangen, daar is het 17 a 18 graden en kan ik de luchtvochtigheid beinvloeden (kleine ruimte) door er een bak met zout water neer te zetten.

Wat heeft nu de voorkeur?
 
Ik zit eigenlijk met hetzelfde dilemma. In de schuur is het nu een graad of 7 (2 dagen geleden maar 4 gr), en op zolder wordt het al snel een graad of 18. Luchtvochtigheid weet ik niet eens :-S
 
Looney zei:
Sinds 7-1 hangt mijn Coppa, welke tijdens de workshop in oktober is gemaakt, in de garage. Nu is de temperatuur hier onderhevig aan de elementen. Nu is dat dus 3 graden boven nul en een niet te meten luchtvochtigheid (waarschijnlijk te laag). Ik kan hier de Coppa laten hangen, drogen gaat niet erg rap zo. Bevriezen gebeurd gelukkig ook niet.

Een andere mogelijkheid is om de Coppa in het CV hok te hangen, daar is het 17 a 18 graden en kan ik de luchtvochtigheid beinvloeden (kleine ruimte) door er een bak met zout water neer te zetten.

Wat heeft nu de voorkeur?

waarom zou het niet nu drogen in de garage? ik zou eerder denken dat het te snel droogt met de lage luchtvochtigheid... met coppa heb ik niet veel ervaring maar als je hem hier hangt en het is wat te droog kun je misschien af en toe een beetje met de plantenspuit in de weer.

17/18 graden is voor de coppa weer wat veel, aan de andere kant als het droogproces al een heel eind op weg is maak ik me zelf altijd wat minder zorgen over de bacterie groei en de temperatuur. Maar nu zit er vast nog redelijk veel vocht in.

Ik kan niet zien hoe hij erbij hangt, maar omdat je pas krap twee weken bezig bent zou ik zelf nu eerder kiezen voor de garage (minder bacterie groei) en dan proberen de lucht wat vochtiger te maken.

Is de garage open naar buiten of kun je desnoods een beetje bijwarmen als het te koud/droog wordt? Bijvoorbeeld met een gloeilamp en een simpele ouderwetse tijdschakelaar (idealiter licht afschermen).

Mijn schuur en mijn serre zijn trouwens ook koud en vochtig, die combi bestaat ook nog...
 
Tsja, ik krijg wat tegenstrijdige berichten over het alles. De ??n zegt max 17 graden, de ander zegt 12-20 graden. In ieder geval zal de luchtvochtigheid omhoog moeten. Ik heb een temp/hygro meter bij de Coppa staan en die geeft 17 a 18 graden aan bij 30% - 35% luchtvochtigheid.

Ik ga een luchtbevochtiger er bij zetten, nu hangt de Coppa op de zolder, als de garage weer een wat normalere temperatuur heeft, kan ik 'm altijd terughangen.
 
30 a 35 % is inderdaad wel heel laag, hoeveel gewicht heeft de coppa inmiddels verloren?
 
De coppa hangt nu in de ruimte met circa 16-17 graden en een luchtvochtigheid van 65 -75%.

De Coppa heeft inmiddels 19% gewicht verloren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan