BasBQ
Beef en Steak

Cookwell jikos

 

Buur

Sprokkelaar
Berichten
45
Na wat vragen over mijn Q even een korte review gemaakt... ik hoop dat het duidelijk is maar vragen kan je altijd stellen, ik zal ze proberen te beantwoorden.

Een Cookswell Jikos. (ik heb een Mini)
In Kenia wordt veel op hout en andere soorten brandstof gekookt. Dit is niet altijd even veilig.
CookswellJikos zijn bedacht met het oog op lekker eten, energie besparing en dus geldbesparing en veiligheid.  Er is naar de Jiko jaren lang onderzoek gedaan om te komen tot een zuinige oven die het leven in omstandigheden als Kenia kan verbeteren.
De CookswellJikos Ovens (de grote maten) worden in Kenia ook gebruikt in restaurants, bakkerijen, kleine lokale winkels, etc. En kan worden vergeleken met de confectie oven zoals wij die kennen, maar dan gestookt op houdskool. De Jikos kunnen indien gewenst ook op bio-fuel worden gestookt. 

De Cookwell jikos worden gemaakt in een lokale werkplaats in de Nairobi (Kenia)
cookswell-workshop.jpg


En is sinds dit jaar (2014) ook buiten Kenia te koop. De Mini is geschikt voor klein gezelschap, 2-4 personen en kan perfect mee op reis, naar een picknick,  past goed in een kleine tuin of patio. Het verbruik van de CookswellJikos is super laag, de Mini kan je stoken met 2 handen houtskool (1 uur) of 7-9 briketten (voor 2,5 uur)  Bijvullen is zo gepiept, de as valt namelijk in een opvang bak onder de ?brander? en er is dus altijd ruimte om wat kooltjes toe te voegen.

Door de indeling en de luchtstroom in de Cookswell Jikos is het mogelijk met kleine temperatuur verschillen te werken.  Boven de kolen kan je grillen, in de stukken er naast heb je meer indirecte warmte en kan je dus van alles maken wat niet gegrild moet worden of er wat langer over mag doen.  Denk aan je Aardappels, je gevulde groenten,  en voor de stukken vlees die je langzaamaan wilt garen.
In de Jikos kan je naast je vlees, vis en groente, ook pizza, brood, taart, cake, koekjes, enzo maken. (eigenlijk alles dat je ook in je keuken oven kan maken)

10687102_1529063143975575_6091597814179152196_n.jpg


In Nederland zijn momenteel de mini , een medium  en een large te koop. 

10479157_1497568113791745_874120141724862333_n.jpg


Mijn ervaring met de Jiko is divers. In de Avatar staat die op een blok aan de zuidkant van de haven van Scheveningen, maar ook in het park, de tuin en op een balkon heeft hij zijn klusjes al geklaard.
Na even oefenen kom je al een heel eind maar het is toch wel anders dan mijn Weber.  Maar koken is koken en de beste resultaten behaal je gewoon door te proberen, en nog eens te proberen. 

Wat ik eigenlijk ook belangrijk vind is een filosofie rond de houtskool, in ons land misschien niet zo belangrijk maar in landen als Kenia echter wel.  Hier onder een plaatje dat in diverse voorlichtingen wordt gebruikt.

1545810_1519016908313532_3201446825263534017_n.jpg


In Kenia krijg je bij de aanschaf van een Jikos ook een paar zakjes zaad van lokale bomen die niet gekapt hoeven te worden maar ?geoogst? kunnen worden, de boom blijft dus bestaan en is later in het jaar weer te ?oogsten?  waardoor de gebruiker onafhankelijk wordt qua brandstof. In kenia kan je een Cookswell kiln kopen ( een houtskool maker) hiermee kan je ecologisch houtskool maken van oude takken of mais-kolf(dat harde stuk aan de binnenkant natuurlijk) 

dish+tv+ad.PNG


De Cookswell Jikos zijn nu bijna niet te koop buiten Kenia, in NL zit nu een importeur  .  Als je vragen hebt kan je ze altijd aan mij stellen, ik ken de importeur zelf en kan indien nodig wel wat doorvragen en opzoeken. 


cookswelljikos
 
Zeker ook duurzaam, moet het nog ondervinden maar de keramische brander zou 3 jaar mee kunnen gaan bij dagelijks intensief gebruik. dat is volgens mij het onderdeel dat het meest kwetsbaar is.
En als er iets anders kapot zou gaan, dan repareer je hem gewoon zelf. 
 
gaaf man, bedankt voor het beantwoorden van de (volgens mij mijn) vraag.
Hele duidelijke uitleg, en een heel mooi idee wat erachter zit
 
@leo, heb in een andere draadje een week terug al een keer aangegeven een review te doen, maan na jou vraag er even werk van gemaakt  ;)

deze zijn ook leuk. en verkrijgbaar in NL
images
 
Die "cool" uitvoering is ook heel erg leuk!!
 
En als jullie benieuwd zijn hoe ze er in het echt uitzien, wij nemen er een mee naar de aankomende wedstrijden!

13/14-9 @ BBQ Kampioenschap der Lage Landen / Lowlands BBQ Championship
20/21-9 @ EUregio BBQ Festival
11/12-10 @ Ruhrpott BBQ
18/19-10 @ BBQ Society Cook-Off
 
top daan, kom ik even buurten
 
Leuke dingen zeg!
 
Goed initiatief!
 
Erg mooi en zeker het overwegen van aanschaf waard.
 
Eddeped zei:
Erg mooi en zeker het overwegen van aanschaf waard.
Goed betaalbaar ook als je ziet wat een mogelijkheden en kookoppervlak je ervoor krijgt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan