BasBQ
Beef en Steak

Controller build log (CAC)

Misschien heb je nog iets aan de linkjes die ik in mijn draadje heb gezet? Misschien al gezien maar toch ff de link: klikkerdeklik

Heb je trouwens al een idee hoe je de overgang van de rechthoekige blower uitgang naar een ronde buis gaat maken?
 
Muncky78 zei:
Misschien heb je nog iets aan de linkjes die ik in mijn draadje heb gezet? Misschien al gezien maar toch ff de link: klikkerdeklik

Heb je trouwens al een idee hoe je de overgang van de rechthoekige blower uitgang naar een ronde buis gaat maken?

De lucht gaten van de mini-WSM hebben een diameter van c.a. 1" dus ik ben van plan om die te voorzien van fittingen met aan beide zijden 3/4" threads. Vervolgens ben ik van plan een behuizinkje te vouwen die de conversie maakt van de rechthoekige fan uitgang naar een rond gat die (hopelijk) weer om de 3/4" threads past. Dit wordt nog wel wat passen en meten om het geheel ook nog enigszins luchtdicht te krijgen. Daarnaast zal ik mogelijk aan de binnenzijde nog iets van een bochtje moeten maken om de lucht wat meer naar beneden te krijgen aangezien de gaten in de smokey joe vrij hoog zitten.

Ik heb momenteel nog de keus uit 2 fans (5V 0.25A of 5V 0.4A). De kleine variant is niet zo bijster krachtig, dus mogelijk dat ik toch maar voor de iets grotere variant ga.
 
Succes in ieder geval. Leukje projectjes dit he. Breinbreekertjes :)
 
In een heeeeeeel ver verleden toen Nosmo nog een WSM had gebruikte hij een RVS drinkbakje (gekocht bij een dierenspeciaalzaak) om de fan te monteren.

pid15.jpg


pid10.jpg


pid16.jpg
 
Nosmo zei:
In een heeeeeeel ver verleden toen Nosmo nog een WSM had gebruikte hij een RVS drinkbakje (gekocht bij een dierenspeciaalzaak) om de fan te monteren.

Thanks voor de tip Nosmo! Helaas heeft mijn mini-WSM niet genoeg ruimte om er een schaaltje overheen te zetten...de SJG heeft namelijk de luchtgaten relatief hoog zitten:

Even plaatje geleend van google:

DSC_0433-470x314.jpg


Vanavond ook even de kokend water & ijs test gedaan met het volgende resultaat van het kokende water:

EDUxZ4C.jpg


Ik heb de probe er vervolgens nog even in laten hangen en uiteindelijk schoot tie van 101 nog 1 graad verder omhoog naar 102 gr. Celcius. Ik heb de PID toen dus 2 graden naar beneden bijgesteld naar een mooie ronde 100.

Vervolgens de ijs test gedaan en die bleef hangen rond de 3 graden (de fantast gelukkig ook):

0MH2HUz.jpg


Al met al geen slecht resultaat zou ik zo zeggen :)

 
Na wat denk en bestelwerk toch maar weer aan de slag gegaan om het laatste stukje af te maken...de fan mount.

Aangezien de SJ gaten aan de zijkant heeft waar precies 3/4" koppelstukken in passen had ik besloten het geheel hierop te baseren. Maarja, die overgang van rechthoekig naar rond is altijd wat tricky.

Allereerst maar eens wat koppelstukken besteld...Uiteindelijk gekozen voor gietijzerer stukken gezien de prijs daarvan veel lager was t.o.v. messing en ik de toegevoegde waarde van het messing niet zo zag behalve dat het 'nice and shiny' zou zijn :) Toen het geheel binnenkwam even gepast op de SJ en het paste inderdaad als een bus. Dus aan de slag met het huisje.

Allereerst wat zitten tekenen, uitknippen, passen, tekening aanpassen en weer opnieuw...Vervolgens het tekening op een stuk alu geplakt en uitgezaagd.
we7Y9sL.jpg


Nu heb ik een klein buigbankje, maar de ruimte was net iets te klein om dit eenvoudig te doen. Dus met een vijltje aan de achterkant wat groeven gemaakt waar de buiging moest komen om het vervolgens om te buigen tot een nette strakke hoek...

beppaLs.jpg


Het tussenresultaat: Een extra 'tuitje' op de fan!
8cIP3Lr.jpg


Gevolgd door een extra afsluitplaat waar het koppelstuk vervolgens in zou kunnen:
DTcXDSg.jpg


Als laatste een mooi rond gaatje gezaagd (een 50 cent muntje bleek een redelijk goede maat hiervoor te hebben) en het koppelstuk er in geschroefd met het volgende als eind resultaat:
Vec5GXv.jpg


Wb0fIOF.jpg


GonaA47.jpg


Waarschijnlijk ??n dezer dagen even testen als de laatste koppelstukjes binnen zijn (was de eerste keer een bochtje vergeten) en daarna denk ik een likje zwarte verf om het geheel af te maken.

Al met al ben ik best tevreden met het eind resultaat, maar ben benieuwd naar jullie mening!

Wederom bedankt voor het lezen!






 
Mooi hoor, ben benieuwd hoe goed hij het doet
 
Zo, das netjes!!

Vraagje: welke fan heb jij gebruikt? Ik moet toch een andere bestellen  :D
 
Allereerst bedankt iedereen! Zit met smart te wachten op de laatste stukjes, en daarna moet er wat tijd worden gevonden om de Q (voor langere tijd) aan te kunnen zetten :)

Muncky78 zei:
Zo, das netjes!!

Vraagje: welke fan heb jij gebruikt? Ik moet toch een andere bestellen  :D

Ik heb destijds in 1x 3 verschillende fans besteld...twee 5V versies (verschillend formaat en vermogen) en ??n 12V versie (omdat ik nog niet zeker wist welke adapter ik ging gebruiken).

Uiteindelijk heb ik gekozen voor een 5V adapter (mooi klein formaat en goedkoop beschikbaar aangezien alle micro-USB opladers voor telefoons etc op 5V gebaseerd zijn) en daarbij de grotere van de 2 fans. Specifiek deze:"

https://nl.aliexpress.com/item/GDT-5V-2Pin-7530-75x75x30mm-Radial-Turbo-7530-70mm-DC-Cooling-Blower-Fan/32578811424.html?spm=2114.13010608.0.0.3v746H

Dus een 5V, 0.4A 7530 fan (c.a. 75mm doorsnede, 30mm dik)
 
jekl053 zei:
Ik zit ook te kijken om een fan te bestellen en zit te twijfelen tussen de 5V en 12V variant, 'blazen' de 5V fans genoeg voor een WSM ?
Dat ligt volgens mij (deels) aan de stroom die er door gaat. Ik heb bijvoorbeeld een 5V met 0.12A (dus 0.6W) en 1 van 5V met 0.4A (2W die in mij build zit) daar zit nogal een verschil tussen in flow.

Die 12V die Ceriel linkt heeft dezelfde maat als mijn 5V (de 2W variant) en een stroom van 0.16 dus 1.92W. Ik verwacht dan ook dat ze enigszins gelijk zijn qua flow...

Het heeft natuurlijk ook te maken met het ontwerp van de fan zelf maar ik heb het idee dat die redelijk hetzelfde is in bovenstaande vergelijking

Ik heb echter ook nog een 12V, 0.26A liggen (3.12W) en voor mij is het ook nog even zoeken wat gaat werken. Ik zou zeggen bestel er 2-3...kost zeer weinig bij de chinese groothandels!

Sent from Tapatalk
 
ja klopt ook wat je zegt over de vermogens, ik zat bij de specs te kijken en de waarde van airflow die opgegeven wordt en daar zitten wel grote verschillen in

maar het kost inderdaad de wereld niet, bedankt voor je toelichting!
 
Zucht...vandaag maar even navraag gedaan waar de onderdelen bleven...2/3 kwamen er deze week binnen, de andere pas midden november  :-O

Bestelling dus maar geannuleerd en verder gezocht. Helaas verder geen gietijzer kunnen vinden, maar wel 3/4" RVS koppelstukken. Uiteindelijk toch maar die besteld en een uurtje later een briefje in de digitale postbus dat ze al waren afgegeven aan de postbode!

Een 2-tal stukken die ik al in gietijzer had ook maar even opnieuw besteld RVS zodat het geheel van BBQ tot aan fan van RVS is. Alleen de 'afsluitdoppen' voor de overige gaten blijven toch maar even de gietijzeren varianten. Beetje zonde om er daar nog weer 3 van bij te bestellen...

Nu nog tijd vinden om de mini voor wat langere tijd te kunnen laten branden...

Ik heb al meerdere keren wat gelezen over de auto-tune feature. Bij mij zit er een 'self setting' mode op met 2 standen:
- 0 automode setting for closing
- 1 auto setting for opening
met mode 0 als default. Daarnaast wordt er later in de guide gerefereerd naar auto-tuning switch (met dezelfde referentie) dus denk dat die het is.

Zet je die feature gewoon aan en laat je die een tijd lopen? Zoja, voor hoelang is dat nuttig? Ik neem aan dat als je'm weer uit zet, dat hij dan z'n instellingen vasthoudt?
 
Ik heb zelf een 700 versie, maar ik denk dat het principe hetzelfde is. Je zet de autotune op 1 en verlaat het menu. Dan gaat hij zelf autotunen (dan knippert er ergens een ledje als ik me niet vergis). Als dit ledje stopt met knipperen is de autotune compleet. Dit kan lang duren (meer dan een uur). Als ik me niet vergis zet hij de autotune functie dan ook zelf weer uit.
 
E-Hoog zei:
Ik heb zelf een 700 versie, maar ik denk dat het principe hetzelfde is. Je zet de autotune op 1 en verlaat het menu. Dan gaat hij zelf autotunen (dan knippert er ergens een ledje als ik me niet vergis). Als dit ledje stopt met knipperen is de autotune compleet. Dit kan lang duren (meer dan een uur). Als ik me niet vergis zet hij de autotune functie dan ook zelf weer uit.

Thanks! Dat moet wel lukken denk ik...

Laatste onderdelen zojuist ontvangen en even een test fit gedaan, past als een bus :) Aangezien het al redelijk donker buiten was volgen de eind foto's later even!

Nu nog even tijd vinden om em ff een keer een tijdje te laten branden!
 
Ik had de uiteindelijke foto's nog beloofd, dus bij deze:)

Aangezien de lucht gaten van de SJG precies groot genoeg zijn om een 3/4" schroefdraad te passen, is het geheel daarop gebaseerd.

Ik heb als eerste vanaf de buitenkant een koppelstuk met aan beide zijden 3/4" schroefdraad geschroefd. Vervolgens heb ik op de schroefdraad van het koppelstuk (het stuk dat naar binnen steekt) een 90 graden, 3/4" inch RVS bocht gezet om te voorkomen dat de lucht direct op de kolen/as staat te blazen. Aan de buitenzijde heb ik vervolgens een RVS sok geschroeft.

Vervolgens heb ik aan mijn fan ook een koppelstuk bevestigd waarvan de ene kant dus in de fan behuizing zit, en de andere kant in de sok kan worden geschroeft. Hiermee kan ik de fan dus eenvoudig loshalen van de Q (aangezien de Q meestal buitenstaat).

Als laatste heb ik in de overige luchtgaten nog een 3/4" stop gezet om zeker te weten dat er geen valse lucht naar binnen kan komen via die ingangen.

De foto's!
8ShLjF3.jpg


Rg3Ykn2.jpg


6ZnTmij.jpg


wVET4aO.jpg


JbFEkJJ.jpg


Inmiddels een 2-tal runs mee gedaan en wat eerste feedback:

Als de mini WSM op temperatuur is, houdt de controller em echt super strak op temperatuur...kan er niets anders van zeggen :) Fan is blijkbaar sterk genoeg en in combinatie met een snake opstelling was er amper variatie.

Waar ik nog een beetje mee worstel is het op temperatuur krijgen van de pot icm het gebruik van de controller. Als ik de snake aansteek, zet ik de pot + deksel met schuiven open op het onderstel. Echter, omdat de temperatuur dan in de pot nog zo laag is, zou ik de controller nog niet aan willen zetten omdat hij dan onnodig gaat zitten blazen. Echter, als ik de controller niet aanzet komt er dermate weinig lucht in het onderstel dat er een kans ontstaat dat hij uit gaat. Ik ontkom er dus bijna niet aan om de controller in te schakelen.

Echter, als ik de controller inschakel, gaat hij maximaal blazen tot de gewenste temperatuur bereikt is waarbij je dus met een forse overshoot te maken kan krijgen aangezien door de hoge luchttoevoer de kans ontstaat dat er al meer van de snake aan is dan gewenst.

Het zelfde probleem krijg je bij het (te lang) openen van de pot (en als je 40 Moinks eraf moet halen stuk voor stuk is dat toch langer dan gewenst). De sensor meet een verlaging van de temp en gaat max blazen. ik kan vervolgens de fan uitzetten, maar als ik em dan weer dicht doe, betekend het dat er geen luchttoevoer is. Als ik em wel weer aanzet, meet hij dat er een temp verschil is van zeg 30 graden en gaat stevig blazen, wederom met een hoge kans op overshoot...

Hoe lossen jullie dit normaal op?

Mocht iemand de onderdelen zoeken, hier even het lijsje (heb er zelf namelijk wel even naar moeten zoeken online):
90 graden RVS : https://www.tooltopper.nl/nr-90-knie-90--12
Koppelstuk RVS : https://www.tooltopper.nl/nr-280-dubbele-nippel--12
Sok RVS: https://www.tooltopper.nl/nr-270-sok--12

Ik zie alleen wel dat ze aardig wat goedkoper waren toen ik ze kocht, zal wel net in een aanbieding hebben gezeten...Ik was namelijk minder dan de helft kwijt van de prijzen die er nu staan  :-O
 
Terug
Bovenaan Onderaan