BasBQ
Beef en Steak

Conchinita Pibil, soort Mexicaanse pulled pork

 
 

BrandtQ

Stoker
Berichten
275
Net terug van een vakantie in Mexico, waar ze heerlijke dingen maken. Conchinita Pibil bijvoorbeeld!

Dit is hét gerecht van het schiereiland Yucatan. De vrije vertaling van Conchinita Pibil is onder de grond gegaard varken. De Maya’s maakten dit honderden jaren geleden al. De smaak is bijzonder door de achiotepasta. Dit is niet in de supermarkt te vinden, maar online wel te bestellen. Je hebt er ook zure sinaasappels voor nodig, maar die hebben we hier niet. Daarom heb ik limoensap en azijn aan het Mexicaanse recept toegevoegd.

Wil je een keer verrassen? Maak dan deze Mexicaanse versie van pulled pork!

voor 10 personen:
2,5 kilo procureur
200 gram achiotepasta
200 ml verse sinaasappelsap
50 ml azijn
50 ml water
3 limoenen
3 knoflooktenen
2 tl komijn
2 tl kaneel
2 tl oregano
2 tl zout

4 rode uien
200 ml azijn
200 ml water
1 el suiker

Verse koriander
Bananenbladeren
20 taco’s

Ovenschaal
Rookhout (beuk)
Slagerstouw
Aluminiumfolie

Dit is de achiotepasta. Je koopt het als een soort blok klei. En zo smaakt het ook wel een beetje. Lekker kan je het niet noemen, maar het is wel het belangrijkste ingrediënt. Hier krijgt het vlees z'n mooie kleur en smaak van.

4A61A86B-2593-47FA-962F-490CD23B5EA0.JPG


Meng eerst het water, azijn en suiker en breng aan de kook in een pannetje. Snijd de uien in dunne ringen. Draai het vuur uit en giet het mengsel bij de uien. Laat afkoelen, sluit het bakje (of weckpot) af en zet in de koelkast.

Bestrooi het vlees met het zout en laat even intrekken. Stop de achiotepasta, sinaasappelsap, limoensap, azijn, knoflook, komijn, kaneel en oregano in een blender en mix tot een gladde en knalrode marinade.

407FC97A-FB91-4AAB-9417-BF99DB7C215D.JPG


Pak een ovenschaal, leg de bananenbladeren er kruislings op. Giet een beetje marinade op de bodem, leg het vlees erop en giet de rest van de marinade over het vlees heen. Vouw de bladeren om en bedek het vlees.

B8954526-91CD-476D-B5BC-64A810E08F97.JPG


Je kan het eventueel vastzetten met slagerstouw. Giet een beetje water over de bladeren, tegen snelle uitdroging.

Stook de bbq (indirect) op naar 150 graden. Gooi het rookhout op de kolen en zet de schaal op het rooster. We gaan de 3-2-1 methode gebruiken, dus laat eerst 3 uur roken. Dek de schaal vervolgens voor 2 uur af met folie of een deksel. Als het erg droog aanvoelt, doe er dan wat water of sinaasappelsap bij.

C8DEC446-FF1B-4312-BB1A-76FC414EAED9.JPG


Voel met een satéprikker of thermometer of het vlees al zacht is en uit elkaar valt, zo niet laat het nog een half uur tot uur staan zonder deksel of folie.

FBF68C39-0A5A-4F51-813F-BDF9D4108690.JPG


Haal de schaal van het rooster, verwijder de bladeren en eventueel het slagerstouw. Trek het vlees als pulled pork uit elkaar in de schaal. Pak er een paar taco’s bij, schep de Conchinita Pibil erop en maak af met een beetje rode ui en verse koriander. Eet smakelijk!

B726BC27-13A5-45AA-B567-BB3B7A065103.JPG
 
Fantastisch.
Heel gaaf. Ziet er geweldig lekker uit
 
Chique werk. Had ik graag wat van geproefd.
Laat het smaken.
 
Dat is een bijzondere bereiding.

Ziet er heerlijk uit! Had graag een taco meegegeten.
 
Wat een mooi gerecht, bereiding en mooie plaatjes!

Het spreekwoord "wat je ver haalt is lekker" is dus toch waar ;)
 
Machtig 👍🏻..
Had graag geprobeerd ziet er bijzonder en lekker uit.
 
Ziet er heerlijk uit!
Komt de rook nog een beetje door de bananenbladeren heen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Mooi alternatief op pulled pork. Ziet er prachtig en smakelijk uit.
 
Ziet er heerlijk uit!
Komt de rook nog een beetje door de bananenbladeren heen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

Nou, niet echt.. er zaten wel een paar openingen in de bladeren, maar echt veel rook is er niet doorheen gekomen. Wilde het toch proberen. De taco's die ik daar op heb, hadden wel een vleugje rooksmaak. Wat beter zou kunnen werken is na het pullen nog een paar minuten roken in de schaal met wat snippers op de kolen.
 
Dat is een heerlijk gerecht! Ik heb het ook weleens gemaakt. Toen met gemalen annettozaadjes omdat er nog geen achiotepasta te koop was.
Het smaakt echt Mexicaans, veel aardser dan dat we hier met de Mexicaanse keuken associeren.

Het wordt trouwens nog authentieker qua smaak met maïstortilla's.
 
Dat is een heerlijk gerecht! Ik heb het ook weleens gemaakt. Toen met gemalen annettozaadjes omdat er nog geen achiotepasta te koop was.
Het smaakt echt Mexicaans, veel aardser dan dat we hier met de Mexicaanse keuken associeren.

Het wordt trouwens nog authentieker qua smaak met maïstortilla's.
De smaak is inderdaad met niets van hier te vergelijken, erg leuk daardoor! En inderdaad, met maistortillas maak je het helemaal af. In Mexico ben ik ook geen andere tortilla tegengekomen... :)
 
Kwijl stroomt uit mn bakkes, gaan we deze zomer zeker eens proberen!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ziet er heerlijk uit!.
Als ik me niet vergis wordt deze ook bereid in een aflevering van chefs table bbq op netflix. Vrouw die het maakt is rosalia (alle afleveringen van deze bbq special zijn erg leuk trouwens!).
Maar ik ga het ook nog een keer maken bedankt voor het recept
 
Terug
Bovenaan Onderaan