BasBQ
Beef en Steak

Coca Cola glazed ham

 

Michielsn

Tondelzoeker
Berichten
18
2de kerstdag heb ik een heerlijke ham gemaakt op de Q en moet ik toch wel delen.
De ham van de bovenbil van ongeveer 5kg heb ik afgelopen zaterdag gepekeld opgehaald bij een bevriende slager. Deze heb ik 5 dagen in de vacu?mzak laten liggen in de koeling. Op 1ste kerstdag heb ik de ham 's avonds in een grote bak met cola gelegd om een beetje te ontzouten en te marineren.
Om 16:00 is de ham bij 130gr en met wat Hickory en appelhout de Q opgegaan. Bij 50gr kerntemperatuur het vel verwijderd en de ham ingesneden. Vervolgens de ham bestrooid met een mengsel van 1 TL gemalen kruidnagel en 3 TL mosterdpoeder.
Van een blikje Coca cola en 2 cups lichte basterd suiker heb ik een glaze gemaakt. De ham ik in een blik gelegd en ieder kwartier bedruipt met de glaze tot ik een kerntemperatuur had bereikt van 70gr.
7eme5ehe.jpg

Vervolgens heb ik de ham een kwartier laten rusten een half uur was beter geweest maar we hadden honger :)
Tijdens het rusten heb ik het braadvocht en de resterende glaze gezeefd en laten reduceren tot een mooie saus

Na 4,5 op de Q was dit het resultaat een overheerlijke ham.
y5u9atyq.jpg

be5umeze.jpg
 
Ziet er heel mooi uit. Had je ook rookhout gebruikt?
 
Ja Frits ik heb Hickory en appel gebruikt. De rook heeft het vlees lekker op smaak gebracht en was een verassing in de saus.
 
Ziet er heerlijk uit!! Proef je ook nog iets van de Cola terug?
 
Mooi hammetje hoor! Lekker lijkt me zo met de cola, werkt bij de US sukade ook goed.
 
Mooi "kerststukje" zeg  ???
 
dat ziet er prachtig uit, cola doet ook hier wonderen  :)
 
Als ik dit hammetje zie krijg ik best wel zin in ham.  ;D
 
Lijkt me erg lekker, staat op de "to do"  :D Die overigens steeds langer wordt ipv korter dankzij deze site
 
Ziet er lekker uit. Een warm welkom voor het volgende item op m'n bbq-bucket-list.
 
Terug
Bovenaan Onderaan