BasBQ
Beef en Steak

Chips (en een ribeye)

 

Arie de Knaller

Kooltjesharker
Berichten
191
Bij Lidl hadden ze hier mooie ribeyes liggen, dus eentje meegenomen en maar als reverse sear gemaakt.

Ten eerste, de ribeye:
signal-2023-08-15-151034_002.jpeg


Onder het etiket zat nog wat vet, dus dat er uit gesneden om uit te bakken in een pan. Na het wegsnijden van een rdelijke hoeveelheid van het vet heb ik op het vlees een rub gedaan, ook van Lidl (maar van vorig jaar, dit jaar niet gezien) namelijk de "Caribbean style bbq". Deze past, vind ik, goed bij een biefstuk.

Omdat het best veel vet was en er dus wel weer gefrituurd zou kunnen worden was het tijd voor een experimentje: chips. Dus: aardappel pakken en dunne plakjes schaven, even droog deppen en klaar zetten voor gebruik.

Toen de starter aan, kolen op de Weber, gietijzeren pan op het rooster direct boven de kolen en even wachten en toen de stukjes vet er in. Nadat deze uitgebakken waren was er een laag vet die diep genoeg was om chips te proberen (en tegelijkertijd lag de ribeye zelf indirect te garen):

signal-2023-08-15-174244_002.jpeg


Die bruine dingen in het pannetje zijn de stukjes vet die nog aan het uitbakken waren en daar is later nog wat meer uit kunnen lopen (ik heb ze helemaal uitgeperst deze keer). Toen de schijfjes klaar waren ze uit de pan gehaald en even laten uitlekken op wat keukenpapier:

signal-2023-08-15-174244_003.jpeg


Omdat het maar een experimentje was heb ik ze niet gekruid of gezouten, maar pfoe, die dingen hadden veel smaak. Een volgende keer denk ik dat ik ze licht bepoeder met de rub. Aanrader.

Oh ja, er was ook nog ribeye:

signal-2023-08-15-184922_002.jpeg
 
Ik herken wel een patroon. Iedere keer als jij vlees bij de Lidl koopt ziet het er uit als een mooi stuk vlees met marmering. Maar als het uit de verpakking komt blijkt dat ze een homp vet achter het etiket verstoppen iedere keer.
 
Ik herken wel een patroon. Iedere keer als jij vlees bij de Lidl koopt ziet het er uit als een mooi stuk vlees met marmering. Maar als het uit de verpakking komt blijkt dat ze een homp vet achter het etiket verstoppen iedere keer.
Ja, daar lijkt het zo langzamerhand wel op. Nu was dat in dit geval niet zo erg (en zeker niet zo extreem als de vorige keer), dus ik klaag niet.
 
Heb je ook een foto van de steak met het vet er nog in? Want ik ben wel nieuwsgierig nu. Het is een ribeye dus daar hoort een stuk vet in. Dat is inherent aan de steak.
 
Mooi experiment. En ja die stukken zijn idd prima, maar nooit zo goed als van de slager!. En soms twijfel ik of de naam van de verpakking wel overeenkomt met wat erin zit..
 
Leuk experiment met die chips zo.

Maken ze zo die bbq flavored chips bij lays? šŸ˜‚
 
Heb je ook een foto van de steak met het vet er nog in? Want ik ben wel nieuwsgierig nu. Het is een ribeye dus daar hoort een stuk vet in. Dat is inherent aan de steak.
Nee helaas, die heb ik niet (dat is iets voor de volgende keer, ik heb net een nieuwe gekocht met iets minder vet). Qua grootte: op de foto is te zien waar ik het uitgesneden heb. Misschien is het een kwestie van smaak, maar te veel vet vind ik zelf niet echt lekker. Door het vet uit te bakken kan ik het gebruiken voor o.a. uien en natuurlijk de steak zelf bij het afgrillen.
 
Leuk experiment met die chips zo.

Maken ze zo die bbq flavored chips bij lays? šŸ˜‚
Ha, nee, dat gaat in zonnebloemolie, waarna het door een mengsel met kruiden wordt gehaald met rooksmaak. De franse variant gebruikt vloeibare rook:


Deze chips waren wel machtig. Nu ben ik nooit echt een chipsman geweest, maar van deze kan ik er echt maar een paar op krijgen. Als voorafje is het natuurlijk wel leuk.
 
Mooi experiment. En ja die stukken zijn idd prima, maar nooit zo goed als van de slager!. En soms twijfel ik of de naam van de verpakking wel overeenkomt met wat erin zit..

Of het ook echt Iers vlees is weet ik ook niet. Er staat op "geslacht in Ierland", maar waar het beest opgegroeid is staat er niet bij. Ik denk dat dat mag van de regelgeving. Binnenkort maar eens naar de lokale slager gaan, want die heeft vlees van z'n eigen koeien.
 
Next time die vetrand niet eruit snijden. Hoort erin.
Ik snij die er pas uit bij het trancheren.

Probeer eens en ribeye aan het stuk te scoren (bv sligro) en daar zelf steaks van te wnijden van pakweg 5cm dik.
Succes
 
Of het ook echt Iers vlees is weet ik ook niet. Er staat op "geslacht in Ierland", maar waar het beest opgegroeid is staat er niet bij. Ik denk dat dat mag van de regelgeving. Binnenkort maar eens naar de lokale slager gaan, want die heeft vlees van z'n eigen koeien.
Lijkt me wel dat het daar is opgegroeid. Je kunt ook geen kippen die opgehokt zitten naar een locatie met veel ruimte brengen hun laatste dag, ze daar slachten en het vrije uitloop kip noemen.

Maar Iers vlees is niet bijzonder ofzo. We denken wel aan de Ierse vrije uitloop koeien die graan eten maar in werkelijkheid heb je in Ierland ook gewoon stallen waar beesten een minder goed leven hebben en gewoon kiloknallers voer worden.
 
Lijkt me wel dat het daar is opgegroeid. Je kunt ook geen kippen die opgehokt zitten naar een locatie met veel ruimte brengen hun laatste dag, ze daar slachten en het vrije uitloop kip noemen.

Maar Iers vlees is niet bijzonder ofzo. We denken wel aan de Ierse vrije uitloop koeien die graan eten maar in werkelijkheid heb je in Ierland ook gewoon stallen waar beesten een minder goed leven hebben en gewoon kiloknallers voer worden.

Met mosselen gaat het anders wel zo blijkbaar, eens gezien op een keuringsprogramma, dat Zeeuwse mosselen veel worden opgekweekt in Ierse wateren (misschien ook nog in andere maar dat weet ik niet meer) helemaal op het einde komen ze nog even in Nederlands water terecht en het zijn dan toch Zeeuwse mosselen.
 
Met mosselen gaat het anders wel zo blijkbaar, eens gezien op een keuringsprogramma, dat Zeeuwse mosselen veel worden opgekweekt in Ierse wateren (misschien ook nog in andere maar dat weet ik niet meer) helemaal op het einde komen ze nog even in Nederlands water terecht en het zijn dan toch Zeeuwse mosselen.
Dat klopt, volgens mij heb ik dat programma ook gezien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan