Beef en Steak

Chinese PP Loempia's

DanBras

Gemarineerd
Nadat ik de PP kroketten van de week had gemaakt, had ik nog wat PP over. Ik besloot hiervan maar loempia's te maken. Aangezien ik al eerder de lekkere loempia's had gemaakt volgens het recept van Noskos, had ik nu het idee om er een meer Aziatisch tintje aan te geven Er zijn dan een aantal mogelijkheden maar uiteindelijk heb ik er voor gekozen om er Chinese loempia's van te maken. Hiervoor als basis een recept gebruikt uit een Chinees kookboek (De Keuken Van China), waarbij ik dit naar eigen smaak heb aangepast.

Hierbij het recept:

Ingredi?nten
* 250gr Pulled Pork
* 4 Gedroogde Chinese Paddenstoelen (Shiitake)
* 100gr Bamboescheuten (vers of uit blik)
* 1 Kleine Wortel
* 3el Olie (Arachide cq. Pinda)
* 300gr Tahoe
* 125gr Taug?
* 50gr Glasvermicelli
* 1/2tl Zout
* 3el Suiker
* 2 Lente-uitjes
* 2el Chinese Kool
* 1el Lichte Chinese Sojasaus
* 2tl Donkere Sesamolie
* 1 ei
* Loempiavellen (15cm x 15cm)

20130113_212945.jpg

Bereiding
Week de gedroogde paddenstoelen 30 minuten in kokend water. Giet het kookvocht met de paddenstoelen af in een vergiet of zeef en bewaar het kookvocht in een bakje of andere pan. Laat de paddenstoelen verder uitlekken en knijp het water eruit. Verwijder de steeltjes en snij de hoedjes in reepjes. Snij ook de wortel en bamboescheuten in smalle reepjes (dikte van de taug?). Snij verder de tahoe in hele kleine blokjes en snipper de Chinese kool en lente-uitjes.
Week de glasvermicelli volgens de instructies op het pak in het kookvocht van de paddenstoelen.

Verhit een wok op hoog vuur, voeg de Arachide olie toe en laat deze gloeiend heet worden. Roerbak de wortel, tahoe en taug? voor ongeveer een minuut. Voeg de paddenstoelen, bamboescheuten, Chinese kool, glasvermicelli en Pulled Pork toe en roer goed om. Voeg nu de suiker, het zout en de lente-ui aan het mengsel en roerbak weer voor ongeveer een minuut.  Voeg als laatste de sojasaus en sesamolie toe en roer goed om. Laat het mengsel nu goed afkoelen.

20130114_161046.jpg

Vouwen
Klop het ei in een bakje los. Leg een loempiavel met de punten naar boven en beneden en leg 1-2el vulling op het vel. Vouw het vel als een envelop dicht en herhaal totdat de vulling op is. Kijk voor meer gedetailleerde vouwinstructies bij het PP Loempia recept van Noskos.
Advies: eerst 1 loempia vouwen, bakken en proeven. Daarna eventueel mengsel tot op smaak bij kruiden.

Bak de loempia's voor ongeveer 2-3 minuten op 180 graden in zonnebloemolie totdat ze mooi goudbruin zijn.
Helaas geen foto van een al gebakken loempia, maar ik neem aan dat jullie weten hoe deze er uit zien  ;)  Ze zijn iig volgens mijn proefkonijnen erg lekker.

20130114_161051.jpg

Ik heb nog vellen in de vriezer liggen, lekker maar ga nu eerst een keer voor de kroketten en/of bitterballen

Ook lekker!

Als er PP in zit, dan kan je bijna niet fout gaan. Bitterballen moet ik ook nog een keer maken, hoewel dat in feite natuurlijk gewoon gemuteerde kroketten zijn. Recept blijft hetzelfde  :)

Mac zei:
Lekker hoor DanBras
Waren ze al op voor je een foto kon maken van het eindproduct  :)
Van de paar die ik gebakken heb was ik idd vergeten een foto te maken. De rest is ingevroren dus wanneer dit weekend een paar gebakken worden zal ik alsnog een foto maken :)

Als ik eten zie liggen dan ligt automagisch mijn proriteit bij het opeten ipv foto's maken, dus dan vergeet ik dat laatste vaak :P

Dit ziet er ook weer heerlijk uit.
Nog iets om te proberen. ;D

Terug
Bovenaan Onderaan