Beef en Steak

Chili con carne met gerookte kalfswangen

Matsu133

Sprokkelaar
Dit weekend was de Formule 1 Grand Prix in Austin Texas dus een goeie reden voor een BBQ gerecht. Het nationale gerecht van Texas is zo’n beetje chili con carne dus dat moest ‘m worden.

Speciaal hiervoor gedroogde Mexicaanse pepers in huis gehaald en bij de Sligro waren de kalfswangen in de aanbieding. Nog nooit mee gewerkt maar na wat research gedaan te hebben kwam ik erachter dat het prima stoofvlees is.

Om er wat extra BBQ smaak aan te geven heb ik de kalfswangen schoongemaakt en daarna in een simpele rub gezet van:
  • 2 theelepels grof zout
  • 2 theelepels versgemalen zwarte peper
  • 1 theelepel paprikapoeder
  • 1 theelepel knoflookpoeder
IMG_9300.jpeg

Om ze vervolgens 2 uurtjes te roken met een paar blokjes elzenhout.

Ondertussen de pepers schoongemaakt. Zaadjes verwijderen en in kleine stukjes scheuren. Even toasten in een droge pan. Daarna met een klein laagje water (120ml) en een deksel op de pan zacht laten worden. Duurt ongeveer 10 minuten. Daarna kunnen ze de blender in samen met wat extra smaakmakers en nog wat extra water (200ml). Lekker lang laten mixen het moet een gladde pasta worden.

Chili pasta:
Ingrediënten:
• 2 tl gerookte paprika-poeder
• 2 tl gemalen komijn
• 2 tl gedroogde oregano
• 1 tl cocoa poeder
• 1 tl gemalen koriander
• 1 tl kaneel-poeder
• 1 tl verse peper
• 3 ancho pepers (gedroogd)
• 3 guajillo pepers (gedroogd)
• 3 chipotle pepers (gedroogd)
• 1 tl zout
• 320 ml water

Zo zagen de kalfswangen eruit na 2 uurtjes roken op 130 graden:

IMG_9301.jpeg

Dutch oven op de bbq en hierin laagje olie om ui en knoflook aan te zetten. Daarna het peper mengsel gevolgd door twee blikken gepelde tomaten, twee potten met runderbouillon en dan de gerookte kalfswangen erbij. En dan lekker laten pruttelen, temp van de BBQ was iets opgelopen maar 150 graden maar het ging heel goed.

Na zo’n 4 uurtjes stoven was dit het resultaat.

IMG_9304.jpeg

Ik heb het op zaterdag gemaakt en we aten het op zondag. Uurtje voor etenstijd grote Le cruiset pan op het fornuis en daarin langzaam alles weer opwarmen om op het laatste half uurtje nog 3 blikken bonen en een blik mais toe te voegen. Ik had gekozen voor zwarte bonen, rode kidneybonen en witte cannellini bonen.

Vlak voor serveren het vlees uit de pan gevist dat viel al helemaal uit elkaar en je kon het zo met twee vorken uit elkaar trekken.

Nog even een paar avocado’s prakken met wat zout, peper en limoen sap. Zure room, nacho chips en een paar partjes limoen erbij. Klein beetje kaas eroverheen raspen en smullen maar. Het was echt heerlijk! BBQ smaak zat er zeker in, lekker pittig maar niet te. Erg geslaagd!

IMG_9314.jpeg

Heel erg lekker gedaan!

Deze variant gaan we hier ook een keer proberen.

Leuke variatie. Ziet er goed uit.

Lekker hoor!!!

Terug
Bovenaan Onderaan