BasBQ
Beef en Steak

"Cheap Ribs" (pitmasterX)

 
 
 

Kiwietje

Stoker
Berichten
308
Deze week stuitte ik op het filmpje "Which ribs should you buy, cheap or expensive" van pitmaster X. Zijn conclusie was dat goedkope ribs (soms) beter smaken dan duurdere ribs. Volgens mij is zijn definitie van "goedkoop" anders dan die van mij, want ik meen gehoord te hebben dat hij nog steeds iberico ribs gebruikte. Desalniettemin stond zijn rub en zijn bbq saus mij wel aan, dus wilde ik het recept graag proberen! Hiernaast had ik nog een nieuwe smokebox staan welke ik graag wilde gebruiken i.c.m. snippers, gezien ik hier nog flink wat voorraad van heb (gekregen).

Voor het recept heb ik gewoon Hanos ribs gebruikt (€9/kg) en heb ik de rub iets aangepast. Had net bij de sligro wat chipotle gehaald, en wilde deze graag verwerken in een rub. Moet zeggen dat dit zeer geslaagd was. De rub gaf ook een lekker pitje aan de bbq-saus.

Qua bereiding heb ik de 3-2-1 methode aangehouden, maar dan met de tijden 2-2-0,5.

Voor de rub heb ik gebruikt:
1 deel paprikapoeder
1 deel zout
1/4 deel chipotle
1/4 deel uienpoeder
1/8 deel knoflookpoeder
1/8 deel versgemalen zwarte peper.

De saus:
250ml ketchup
70 ml appel azijn
70 ml ketjap manis
1 eetl worchestersaus
2 eetl honing
1 eetl rietsuiker
2 eetl rub

Uiteindelijk smaakte de ribs me erg goed! (ik mocht ze alleen eten want mijn vrouw at liever wat anders na het vele bbq-en 😋). Ze waren net niet fall-of-the-bone, met een lekker bite. De smokebox en snippers bevielen me een stuk minder. Ik had 3 handjes wiskey snippers gebruikt, maar vond de rooksmaak een stuk minder dan ik gewend ben van appel/kersen chunks. De volgende keer de snippers maar weer links laten liggen en gewoon weer 2-3 chunks tussen de kolen!!

En dan hier de foto's! (dit keer wat meer tijd genomen om alles er leuk op te zetten 📸)

IMG_1176 v2.jpg
IMG_1180 V2.jpg
IMG_1201 V2.jpg
IMG_1211 V2.jpg
IMG_1212 V2.jpg
IMG_1224.jpg
 
De foto's zien er uit alsof ze uit een kookboek komen, wat een prachtige plaatjes!! De ribs ogen wat droog, of lijkt dat maar zo?
 
De foto's zien er uit alsof ze uit een kookboek komen, wat een prachtige plaatjes!! De ribs ogen wat droog, of lijkt dat maar zo?
Thanks! De ribs waren gelukkig niet droog dus denk dat het aan de foto ligt! In alle eerlijkheid moet ik ook zeggen dat ik ook wel eens betere ribs (qua vlees) op de bbq heb gehad.
 
Mooie plaatjes, doen me spontaan honger krijgen.
Met een rack ribben kunnen ze me nooit straffen
 
Bliksem idd je hebt er machtig mooie foto's van gemaakt!
Hier liggen ze ook in de koelkast te ontdooien. Maar blijft toch echt fan van de noskos kruiden. Al wil ik wel een x de citroen variant man pitmaster x gebruiken. Die lijkt me ook lekker.
 
Mooie, bevleesde, ribbetjes geworden
 
Wat een compleet plaatje heb je ons geserveerd. Mooie beschrijving, goeie kritische mening en prachtige sfeervolle foto’s. Ik hou ervan om dit te zien. Ga zo door want daarvoor zijn we hier. Kan je delen hoe jij je gerechten zo strak op de foto zet. Dan leren we daar ook weer van👍🏼
 
Bliksem idd je hebt er machtig mooie foto's van gemaakt!
Hier liggen ze ook in de koelkast te ontdooien. Maar blijft toch echt fan van de noskos kruiden. Al wil ik wel een x de citroen variant man pitmaster x gebruiken. Die lijkt me ook lekker.
Die citroenrub lijkt me ook zeker het proberen waard! Wellicht dat ook andere citrusvruchten zich goed lenen om zo'n rub te maken... Staat in ieder geval op mijn (te lange) to-do lijst :D
Wat een compleet plaatje heb je ons geserveerd. Mooie beschrijving, goeie kritische mening en prachtige sfeervolle foto’s. Ik hou ervan om dit te zien. Ga zo door want daarvoor zijn we hier. Kan je delen hoe jij je gerechten zo strak op de foto zet. Dan leren we daar ook weer van👍🏼
Bedankt! Ik had vorig jaar een nieuwe camera (canon M50) gekocht voor onze vakantie naar Bali, maar door corona stond hij maar naar stof te happen. Besloot gister deze eens te gebruiken voor deze rib-rapportage. Voordeel van deze camera is dat hij wat sneller een vage achtergrond (bokeh) creëert, dit krijg ik niet voor elkaar met mijn telefoon. Voor de rest heb ik vooral veel plaatjes geschoten en de mooiste uitgezocht.
 
Vooral die met de kruiden en de smoker zijn echt waanzinnig goed. Als daar je vlees zou liggen dan kan het geheel inderdaad zo een kookboek in..👌🏽
 
Mooi gemaakt, bij gaat de voorkeur uit naar babybacks, en die hoeven niet eens echt dik bevreesd te zijn.
 
Lekkere ribbetjes maar toch vooral ook lekkere fotootjes Mister Kiwi, complimenten!
 
zo, dat zijn flinke ribben
mooie fotos ook
 
Ribbels zoals ik ze heel graag zie, wow wat een schitterende foto's!
Kwijl loopt langs mn mondhoek, lol
🔥 (y)
 
Mooie goed bevleesde rib, heerlijk 😋
 
Krijg spontaan trek in ribbetjes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan