BasBQ
Beef en Steak

Chargriller Akorn / Niclan Kamado waar te koop (of toch Weber nemen)?

gadgeteer

Vuurmaker
Berichten
57
Ik vind maar weinig info over deze metalen kamado's.
Ik ben momenteel barbecueloos (teruggebracht na 2 jaar en geld teruggekregen ivm roest)

Waarschijnlijk zal ik op safe spelen en voor een Weber 57 GBS Special edition gaan maar toch blijft de interesse voor een kamado enorm aanwezig ;)

Budget voor een BGE / Kamado Joe / Bastard en welke ik ook maar vergeet hier, is er momenteel niet ivm verhuisplannen en overige kosten en wensen maar ik begreep dat een Akorn/Niclan voor net geen 500 euro te koop zou moeten zijn, dat is nog net te overzien maar ik kan geen shops vinden die me hier een aanbieding voor kunnen sturen.

Iemand met ervaring met een Akorn/Niclan die me kan afraden een te kopen kan ook natuurlijk, dan is de keuze niet meer moeilijk ;)
 
Deze heb ik inmiddels gekocht! Super ding! De getoonde fotos doen de kamado geen eer aan; in het echt veel mooier. Aanrader. Eerlijk is eerlijk, alle waarde naar zijn geld maw bij een niclan betaal je minder en dat merk je in de materiaalkeuze. Ik heb hem nu een jaar.
 
bevalt goed, ook o.a. uitstekend voor pizzas door het hoge temperatuur bereik.
Bekend probleem van dit model is roestvorming op sommige aansluitingen, maar de mijne staat onder afdak,plus een hoes, dus weinig last van. Vantevoren een kwast met vet op gedaan, wat ook meehelpt.
ander bekend manko is de lastige temp control door lucht "lekkage", maar wat al eerder is vermeld, na een aantal runs wordt dit door de vettige rookdampen vanzelf afgedicht. Ik heb zelf met een soort vilt nog alles afgedicht maar dat is een half uurtje werk en niet eens noodzakelijk. Verder zit er een bad ass gietijzeren rooster bij. Dit vraagt dan wel om het nodige onderhoud, maar dat is bij andere eggs niet anders. Voor de rest valt de kwaliteit me reuze mee, alles werkt en geen gekke dingen.

Ik moest er toen goed naar zoeken en om eerlijk te zijn snap ik niet dat de non keramische eggs niet meer/beter onder de aandacht worden gebracht. De meesten kennen alleen de keramische BGE/Primo/BB en dan de chinese b versies, maar naast de KEG is er nog weinig. Weber speelt hier een beetje op in met de nieuwe Summit, maar is het allemaal nog met mondjesmaat. En zeker de prijzen maken het nog niet aantrekkelijk.
Ik moet mijn info en ervaringen voornamelijk van US forums halen, waar de niclan onder een andere naam erg populair is.(wordt daar geloof ik ook bij de bouwmarkt verkocht).
 
Er zijn meer metalen eieren maar in NL niet echt. kwam online ook een aluminium versie tegen volgens mij heet dat merk Blaze ofzo. Op duitse amazon nog een metalen diamand vormige gezien van metaal... beetje zoeken en je komt ze tegen. Wat me momenteel in de weg zit is de prijs  :-O

Kan ook de weber nemen en later opnieuw gaan kijken naar een kamado.... keuzes maken... lastig  :D
 
die blaze is echt vet!
 
Knoop is doorgehakt.

Omdat garantie en support wel erg handig is, heb ik toch maar voor een Weber gekozen.
Gisteravond een 57cm GBS Special edition besteld in koperkleur. Voor 252,60 een 57cm met RVS GBS rooster vond ik een prima deal. Heb hem besteld bij 'allesvoorbbq", ik ken die shop niet maar gezien de prijs voor de koperen variant daar flink lager ligt dan bij de andere aanbieders, heb ik gewoon besteld.

Nu maar eens gaan zoeken naar leuke aanbiedingen voor kokosbriketten ;)
 
Bij de Colruyt in Belgi? hebben ze de Tom Cococha in de aanbieding. Als je drie dozen neemt van 10kg is het ? 16,20 per doos. Ik gebruik dit merk vaker en merk geen verschil met Ecobrassa. Als je ze gaat halen; de winkel in Turnhout heeft er nauwelijks nog. Die heb ik vanmiddag leeggekocht 😀
 
Ben bang dat dat voor mij iets te ver rijden is, woon zelf in Groningen ;)
Ik zal de komende dagen  eens bij de locale middenstand gaan kijken. Er moet vast en zeker hier in de buurt ook wat te vinden zijn. Anders toch maar wat bestellen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan