BasBQ
Beef en Steak

Char Siu

 

Ati

Stoker
Berichten
253
Vandaag heb ik een voorraad Char Siu gemaakt. Er zijn veel recepten voor Char Siu te vinden. Ik heb gekozen voor een simpele marinade.

Ik had een prachtige procureur van 2.7 kg.
c77c6112272096a8bc3a4aea123411bf_zps287443ca.jpg


Voor de marinade heb ik gebruikt::
b154ee7f6133c88750f61b7ac4bde8b6_zps771dfe0c.jpg


10 el Lee Kum Kee Char Siu Sauce
1 zakje (er zitten meerdere zakjes in de verpakking) Roast Red Pork poeder gemengd met 125
ml water
4 cm gember geraspt + sap
4 el Chinese rijstwijn
4 el light soya saus
2 tl Chinese 5-spices kruiden
Geen zout gebruikt want de Kee Kum Lee saus is al behoorlijk zout.

k heb 9 eetlepels van de marinade apart gehouden. Deze ga ik aan het eind van de bereidingstijd gebruiken om het vlees mee te bestrijken voor de glans. Hier heb ik  eerst nog 8 eetlepels honing aan toegevoegd.
a108c592c9923b49b7e47daec708df29_zpsff531a59.jpg



Het vlees in plakken van 4 ? 5 cm snijden.
Marinade erbij en 24 uur marineren.
874dea5a92f7e91dd7e6f34bf6c8125d_zps55064898.jpg

6d07df0cec3b062daf27b104df261487_zps53feebd3.jpg


Op de Q 180C, dat duurde wel even, ik had gerekend op een uur.
2daeb68671832d5cf1f2d555a8b6a4d0_zpsbe526fad.jpg


Maar ja. Its done when its done. De kerntemperatuur van het dikste stuk was pas na bijna 2 uur op 72C. Bij 63C ben ik de eerste keer gaan bestrijken met de bewaarde marinade, daardoor liep de temperatuur terug naar 60C en bleef daar een hele tijd hangen. Zo lang zelfs dat ik aan mijn thermometer begon te twijfelen. Gelukkig werd de draad weer opgepakt. Bij 65C ben ik toch weer gaan bestrijken want ik wilde de smaak opkrikken. Ik heb de stukken even boven de kolen gelegd, daarna bestreken en weer terug op indirect. Gewacht tot 70C, nog een keer bestreken met de laatste marinade en daarna rustig wachten tot 72C. Even onder alu folie laten rusten en..........SUPER!! Het vlees was zo mals..en al die smaken met dat net zoete randje, echt geweldig.
ff3d659a97bf8fd266e4fb1f16a94c6c_zps8d800d21.jpg


e7d600593ca0366bb159341e70aece53_zpscce6cbe4.jpg


Ik vind het een aanrader, zeker weten.

 
Hmmmm lekkah!
 
Ceriel zei:
Graag voor 3 personen met portie kroepoek. Morgen 12.00 uur afhalen?

Hahaha Sambal bai?
 
Staat voor morgen op de lijst!! Heerlijk!!
 
Laat ik nou toch vandaag 2 procureurs bij de Sligro hebben meegenomen...

TODO!!!
 
Dat is gek , ik heb er niets af gehaald. Ik zal ze er nog eens op zetten.
 
Ati zei:
Dat is gek , ik heb er niets af gehaald. Ik zal ze er nog eens op zetten.

Ik had ze uit mijn photobucket verwijderd om dat overzichtelijk te houden, misschien was dat het probleem? Vraagje voor de moderator?
 
Dat ziet er prima uit zeg! Dat ga ik hier ook maar eens op de todo lijst gooien.
 
als je foto's eerst op het forum plaatst en daarna in photobucket bv naar een andere map verplaatst zijn ze hier niet meer te zien.
Foto's moeten op pb blijven staan om ze hier te bekijken.
 
Ati zei:
Ati zei:
Dat is gek , ik heb er niets af gehaald. Ik zal ze er nog eens op zetten.

Ik had ze uit mijn photobucket verwijderd om dat overzichtelijk te houden, misschien was dat het probleem? Vraagje voor de moderator?

MarBQ zei:
als je foto's eerst op het forum plaatst en daarna in photobucket bv naar een andere map verplaatst zijn ze hier niet meer te zien.
Foto's moeten op pb blijven staan om ze hier te bekijken.

Marco heeft de vraag beantwoord is dat ook goed  :D
 
structor zei:
Ati zei:
Ati zei:
Dat is gek , ik heb er niets af gehaald. Ik zal ze er nog eens op zetten.

Ik had ze uit mijn photobucket verwijderd om dat overzichtelijk te houden, misschien was dat het probleem? Vraagje voor de moderator?

MarBQ zei:
als je foto's eerst op het forum plaatst en daarna in photobucket bv naar een andere map verplaatst zijn ze hier niet meer te zien.
Foto's moeten op pb blijven staan om ze hier te bekijken.

Marco heeft de vraag beantwoord is dat ook goed  :D

Yep, is prima, ik was er inmiddels zelf al achter  :( heb op al mijn posts de foto's er weer bij moeten zetten. Ik ben gelukkig nieuw hier en heb nog niet zo heel veel geplaatst. Elk nadeel heb zijn voordeel  ;)
 
Goed idee voor volgende week. Ma en di zijn de procureurs 3,78 per kilo. Gelijk even inslaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan