Vandaag heb ik een voorraad Char Siu gemaakt. Er zijn veel recepten voor Char Siu te vinden. Ik heb gekozen voor een simpele marinade.
Ik had een prachtige procureur van 2.7 kg.
Voor de marinade heb ik gebruikt::
10 el Lee Kum Kee Char Siu Sauce
1 zakje (er zitten meerdere zakjes in de verpakking) Roast Red Pork poeder gemengd met 125
ml water
4 cm gember geraspt + sap
4 el Chinese rijstwijn
4 el light soya saus
2 tl Chinese 5-spices kruiden
Geen zout gebruikt want de Kee Kum Lee saus is al behoorlijk zout.
k heb 9 eetlepels van de marinade apart gehouden. Deze ga ik aan het eind van de bereidingstijd gebruiken om het vlees mee te bestrijken voor de glans. Hier heb ik eerst nog 8 eetlepels honing aan toegevoegd.
Het vlees in plakken van 4 ? 5 cm snijden.
Marinade erbij en 24 uur marineren.
Op de Q 180C, dat duurde wel even, ik had gerekend op een uur.
Maar ja. Its done when its done. De kerntemperatuur van het dikste stuk was pas na bijna 2 uur op 72C. Bij 63C ben ik de eerste keer gaan bestrijken met de bewaarde marinade, daardoor liep de temperatuur terug naar 60C en bleef daar een hele tijd hangen. Zo lang zelfs dat ik aan mijn thermometer begon te twijfelen. Gelukkig werd de draad weer opgepakt. Bij 65C ben ik toch weer gaan bestrijken want ik wilde de smaak opkrikken. Ik heb de stukken even boven de kolen gelegd, daarna bestreken en weer terug op indirect. Gewacht tot 70C, nog een keer bestreken met de laatste marinade en daarna rustig wachten tot 72C. Even onder alu folie laten rusten en..........SUPER!! Het vlees was zo mals..en al die smaken met dat net zoete randje, echt geweldig.
Ik vind het een aanrader, zeker weten.
Ik had een prachtige procureur van 2.7 kg.

Voor de marinade heb ik gebruikt::

10 el Lee Kum Kee Char Siu Sauce
1 zakje (er zitten meerdere zakjes in de verpakking) Roast Red Pork poeder gemengd met 125
ml water
4 cm gember geraspt + sap
4 el Chinese rijstwijn
4 el light soya saus
2 tl Chinese 5-spices kruiden
Geen zout gebruikt want de Kee Kum Lee saus is al behoorlijk zout.
k heb 9 eetlepels van de marinade apart gehouden. Deze ga ik aan het eind van de bereidingstijd gebruiken om het vlees mee te bestrijken voor de glans. Hier heb ik eerst nog 8 eetlepels honing aan toegevoegd.

Het vlees in plakken van 4 ? 5 cm snijden.
Marinade erbij en 24 uur marineren.

Op de Q 180C, dat duurde wel even, ik had gerekend op een uur.

Maar ja. Its done when its done. De kerntemperatuur van het dikste stuk was pas na bijna 2 uur op 72C. Bij 63C ben ik de eerste keer gaan bestrijken met de bewaarde marinade, daardoor liep de temperatuur terug naar 60C en bleef daar een hele tijd hangen. Zo lang zelfs dat ik aan mijn thermometer begon te twijfelen. Gelukkig werd de draad weer opgepakt. Bij 65C ben ik toch weer gaan bestrijken want ik wilde de smaak opkrikken. Ik heb de stukken even boven de kolen gelegd, daarna bestreken en weer terug op indirect. Gewacht tot 70C, nog een keer bestreken met de laatste marinade en daarna rustig wachten tot 72C. Even onder alu folie laten rusten en..........SUPER!! Het vlees was zo mals..en al die smaken met dat net zoete randje, echt geweldig.

Ik vind het een aanrader, zeker weten.