BasBQ
Beef en Steak

Char siu

 

Arie de Knaller

Kooltjesharker
Berichten
191
Vandaag voor het eerst char siu gemaakt. Ik had nog een pakje "gerijpte varkensribeye" liggen. Als marinade heb ik zo'n zakje van de toko (Lobo, hier welbekend) genomen en het vlees eerst een paar uur gemarineerd en dit daarna op de grill bereid. Als brandstof kokosbriketten, want de houtskool die ik op dit moment heb vind ik te veel smaak hebben voor varkensvlees.

signal-2023-08-20-184205_003.jpeg


signal-2023-08-20-184205_002.jpeg

signal-2023-08-20-184205_004.jpeg

signal-2023-08-20-184205_005.jpeg


Qua smaak: erg lekker, maar toch ben ik niet helemaal tevreden. Ik had de grill (voor mijn doen) redelijk koel staan en het afgrillen om toch nog even een korstje te krijgen was geen succes (de volgende keer misschien toch met houtskool doen. Het zou ook kunnen dat ik alles iets te nat heb gemaakt/gehouden, hoewel ik het recept tot op de gram heb gevolgd. Daar zitten dus nog wat verbeterpuntjes. Qua kerntemperatuur heb ik 63 graden aangehouden voordat ik aan het korstje ging werken.

Normaal vind ik het gerecht op de grill kunnen ruiken terwijl het aan het bakken een onderdeel van de ervaring (en ook om een beetje in de gaten te houden of alles wel goed gaat), maar helaas was een van de buren bezig om hamburgers te cremeren 🤪
 
Ziet er toch prima uit? In principe kan je met kokosbriketten net zo makkelijk de temperatuur halen. Misschien de volgende keer iets langer wachten wanneer je aan het opwarmen bent?
 
Ziet er toch prima uit? In principe kan je met kokosbriketten net zo makkelijk de temperatuur halen. Misschien de volgende keer iets langer wachten wanneer je aan het opwarmen bent?

Ja, ik denk dat ik dat doe. Ik had de schuiven expres wat dichter gezet, maar achteraf gezien was dat geen goed idee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan