Beef en Steak

Char Siu met Thaise spruitjes en een top toetje

Sabine

Stoker
Vandaag had ik lekker de tijd om weer aan de slag te gaan. Het gerecht Chinese Char Siu uit (ja hoor daar is ie weer 😉) Asian van Jord Althuizen. Na wat zoeken vond ik ook een leuk recept voor de spuitjes die ik nog had liggen. En het toetje kwam ook van mijn To Q.

Vanmorgen op tijd de procureur in de marinade van heel veel oosterse smaakmakers gezet. Bijzonder was de gefermenteerde rode tofu. Gedurende de dag konden alle smaken lekker intrekken.

IMG_0733.jpeg

In de keuken heb ik de rest van de voorbereidingen gedaan; de spruitjes aan een spies, de appels in dunne plakjes, een dun beslag en wat kaneel suiker gemaakt.

IMG_0735.jpeg

Tegen het einde van de middag werd heel lief de Q voor mij aangestoken tot een steady 130 graden. Met wat blokjes rookhout op de gloeiende kolen kon het vlees op het rooster.
Flink in de rook en om de zoveel tijd even insmeren met de marinade vermengd met wat honing.

IMG_0736.jpeg

Halverwege mochten de spruitjes erbij.
Deze werden een paar keer ingesmeerd met een mengsel van chilisaus, vissaus en limiensap.

IMG_0737.jpeg

Toen het vlees ongeveer 78 graden was, waren de spruitjes ook klaar. Ik had ondertussen wat udonnoodles gekookt en gemengd met wat van de marinade. Dus tijd om de borden op te maken en het dessert op het rooster te zetten,

IMG_0738.jpeg

Na een half uurtje was het dessert ook klaar. In schaaltjes, met een bolletje ijs voor wie wilde geserveerd.,
Al met al een prima maaltje van de Q.

IMG_0739.jpeg

Recepten:
Char Siu uit Asian van Jord Althuizen
Thaise Spruitjes uit Groente op de BBQ van Julius Jaspers
Appel custard van de Grillgustogirls

Laatst bewerkt:
Zij er iemand spruitjes 😀 gek op spruitjes. Dessert ziet er super uit, gaat op de to-do-lijst.

Dat ziet er heerlijk uit! Je toetje ben ik ook zeker beniewd naar. Wat is er voor extra magie toegevoegd aan die appeltjes?

Dat ziet er heerlijk uit! Je toetje ben ik ook zeker beniewd naar. Wat is er voor extra magie toegevoegd aan die appeltjes?
Onder de laatste foto staat een linkje naar het recept. Er zit een dun beslag op basis van bloem, ei, melk, boter en vanille overheen. Daarna wat kaneelsuiker erover. Was erg lekker!

Mooi, houd van spruitjes! Klinkt als een mooi recept!

Ziet er goed uit, die spruitje lijken mij ook wel wat
Vooral de kick van de vissaus klinkt erg interessant.
Een echte Char Siu kan niet zonder Nam Yu (rode gefermenteerde tofu) het is een basis ingredient.
Eigenlijk hoort er ook Mei Kuei Lu Chiew in (Chinese Rozenlikeur) maar dat wordt vaak vervangen door shoaxhing (of droge sherry)
Toetje ziet er ook erg mooi uit.

Oei dat ziet er erg lekker uit zo.
Die spuitenspiesjes wordt ik écht heel blij van.
Dol op spruitjes 🥰

Ziet er goed uit, die spruitje lijken mij ook wel wat
Vooral de kick van de vissaus klinkt erg interessant.
Een echte Char Siu kan niet zonder Nam Yu (rode gefermenteerde tofu) het is een basis ingredient.
Eigenlijk hoort er ook Mei Kuei Lu Chiew in (Chinese Rozenlikeur) maar dat wordt vaak vervangen door shoaxhing (of droge sherry)
Toetje ziet er ook erg mooi uit.
Dankje!
Hier zat idd Shoaxhing in…

Terug
Bovenaan Onderaan