BasBQ
Beef en Steak

Ceriel's droogkast, eindelijk....

Mooi kassie. Ben heus niet jaloers B-)
 
Heb je een bestel lijstje? Of is dit met weinig kennis niet te doen? Hoe goed kan je de temperatuur beheersen?
 
Bestellijstje

Koelkast (Marktplaats)
Temperatuur controller (Conrad, alibaba, etc)
Luchtvochtigheid controller (Conrad, alibaba, etc)
Ionische bevochtiger (Vaak hier en daar in de aanbieding)
Ventilator (Kan je uit een oude computer slopen)

Extra optie:
Verwarmingselementje


Met lang en goed zoeken kan je dit makkelijk onder de 300 euro houden.
Ik zelf had wat haast en heb ongeveer 500 euro uitgegeven.

Voor ik begon had ik 0% kennis maar er is veel info over te vinden.
Zeker hier op dit forum.

Een beetje handig zijn is wel belangrijk.
Je moet wat zagen, boren en elektra draadjes kunnen verbinden.

Je kan een nieuw topic openen en stap voor stap advies krijgen van de mensen die je hier voor zijn gegaan.

 
Volgens mij moet je er helemaal geen worst in doen......je hebt de ideale wijnkelder ontworpen!!!  :p
 
Het verwarmingselementje is niet echt een "Optie" , maar is soms gewoon noodzakelijk om in te schakelen, als de luchtvochtigheid te hoog wordt, en je deze niet meer naar beneden krijgt.

@Uranday
Ik heb op mijn blog een voorbeeld van een mogelijke bouw van een droogkast uitvoerig beschreven, misschien vind je hierin informatie welke je zoekt. (en let op, dit is ??n voorbeeld h?, er zijn legio mogelijkheden mogelijk)
www.macsbbqpit.com/droogkast

Mac
 
Het eerste stukje charcuterie uitgepakt, aangesneden en geproefd; de droge worst van de workshop. Na 3 weken een gewichtsverlies van 41%. De tweede laat ik langer drogen



 
Mac zei:
Ziet er goed uit Ceriel  B-)
Hoe is de smaak ?
Wat mij betreft iets teveel kruidnagel. Worst was zeker niet te zout en goed op smaak.
De volgende projecten zijn bijna aan het droogproces toe.... :D
 
Ziet er goed uit.

Geen natuurdarm?
 
Ceriel zei:
Het eerste stukje charcuterie uitgepakt, aangesneden en geproefd; de droge worst van de workshop. Na 3 weken een gewichtsverlies van 41%. De tweede laat ik langer drogen




Ziet er goed, een stuk beter dan die van mij. Die had nogal veel schimmels aan de buitenkant.. Inmiddels wel gereinigd met lauw water en azijn. Even kijken wat het gaat worden...
 
Ceriel zei:
Mosseltje zei:
Ziet er goed uit.

Geen natuurdarm?
Op de workshop is er voor gekozen om de worst in een kunstarm af te stoppen

Is daar een reden voor?
Heb tot nu toe alleen ervaring met echte darm.

Heb geen flauw idee wat de voor- of nadelen zijn.  :-/
 
Geen idee waarom Mosseltje, maar deze darmen kregen we gewoon van Martijn tijdens de workshop.

Een voordeel kan zijn, dat de case steviger is dan een natuurdarm, en je daardoor misschien iets zwaardere worsten (in dit geval langere worsten) kan maken.
En ook juist daarom is het leuk, omdat we bijna altijd natuurdarm nemen, en nu een keer niet.
Slim h? die Martijn, nu gaan we dus ook al kijken naar kunstdarmen  ;)

Mac
 
Ik zou het durven proeven!
 
Lekker hoor, die lust ik ook wel... :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan