BasBQ
Beef en Steak

cedar plank

150degrees zei:
Het ligt er dus een beetje aan hoeveel je plank verkoolt tijdens een sessie.
Dit is idd een criterium om te bepalen of een tweede keer mogelijk is. Maar het belangrijkste is uiteraard voedselveiligheid en dat is het belangrijkste criterium. Nu weet ik wel dat de boel allemaal goed verhit wordt zodat in principe alles wat slecht is de nek wordt omgedraaid, maar toch...
 
Idd, better save than sorry.
Misschien dan toch maar 1 keer gebruiken
 
DanBras zei:
150degrees zei:
Het ligt er dus een beetje aan hoeveel je plank verkoolt tijdens een sessie.
Dit is idd een criterium om te bepalen of een tweede keer mogelijk is. Maar het belangrijkste is uiteraard voedselveiligheid en dat is het belangrijkste criterium. Nu weet ik wel dat de boel allemaal goed verhit wordt zodat in principe alles wat slecht is de nek wordt omgedraaid, maar toch...

Ja je moet niet een plankje 1x gebruiken niet wassen en een meerdere dagen of weken buiten bewaren.
Dan is het zeker niet veilig.
Maar als je hem direct na 1e gebruik goed afspoelt en borstelt vervolgens meteen de volgende dag of evt de dag erna hem weer gebruikt zie ik het probleem niet zo.

Alternatief kan ook zijn de 2de keer de zalm niet op de plank te leggen maar indirect op het rooster boven een lekbak en het oude plankje als rookhout gebruiken.
Wel eerst even in stukken hakken dan!
 
Chill-070 zei:
Ja je moet niet een plankje 1x gebruiken niet wassen en een meerdere dagen of weken buiten bewaren.
Dan is het zeker niet veilig.
Maar als je hem direct na 1e gebruik goed afspoelt en borstelt vervolgens meteen de volgende dag of evt de dag erna hem weer gebruikt zie ik het probleem niet zo.

Alternatief kan ook zijn de 2de keer de zalm niet op de plank te leggen maar indirect op het rooster boven een lekbak en het oude plankje als rookhout gebruiken.
Wel eerst even in stukken hakken dan!
Vetten en oli?n trekken incl. bacteri?n volgens mij in het hout en dat ga je met wat afspoelen en borstelen er echt niet uit krijgen. Niet voor niets zeggen ze ook dat je houten snijplanken eerst moet seasonen met olie zodat deze vochtafstotend en verzadigd zijn. Maar dat is voor deze rookplanken uiteraard geen optie.

Maar het zal allemaal best meevallen zolang de plank voldoende en lang genoeg verhit wordt. En aangezien deze planken direct boven de kolen komen te liggen, zal dit ook wel goed zitten. En zolang je hetzelfde soort gerecht er op legt, dan zit je ook niet met smaakoverdracht o.i.d..

Als ik je verhaal trouwens zo lees, dan zou ik een andere keuze maken. Volgens mij is dat best wel een mooie plank die je gekregen hebt zo aan het formaat en dikte te zien. Ik zou deze lekker voor in de keuken bewaren en gebruiken in de oven waar deze niet op brand. Kijk voor tips eens op www.kokenophout.com, ook onder veelgestelde vragen. Volgens mij kan je dan veel  langer plezier beleven aan die mooie plank uit Canada.

Voor op de Q kan je dan de eenmalige, dunnere en 'goedkope' plankjes te gebruiken :)
 
maussie1982 zei:
coelho zei:
Bij de bouwmarkt koop je geschaafde red cedar al voor minder dan 10 euro/m1.

En hoe weet je dat daar niks mee gedaan is, dus onbewerkt is?
Omdat het verkocht wordt als "onbehandelde red cedar". En dat moet je dan maar geloven, ja :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan