BasBQ
Beef en Steak

cedar plank

 
 

150degrees

Pitmaster
Berichten
733
Mijn dochter heeft voor mij uit Canada een cedar plank meegenomen. Nu is mijn vraag, hoevaak kan je zo'n plank gebruiken. Is dat 1 keer, 5 keer, of .....
Jullie hebben daar vast ervaring mee, dus, ik hoor het graag.
 
Ik gebruik ze maar 1 keer, de onderkant verkoolt en als ik ze daarna nog een keer ga weken ziet het er niet schoon meer uit ;).
 
Het is maar een idee maar als je daar een keer met een schuurmachine met grof schuurpapier overgaat zijn ze volgens mij weer te gebruiken???
 
Ik gebruik de plankjes ook maar 1x.

Schuren en schoonmaken dat gaat echt niet werken, want daar is er teveel plank voor in rook op gegaan. Als je een 1" dikke plank gebruikt dan is dat mss nog mogelijk maar die heb ik in het wild nog niet gezien :)
 
Hier ook maar ??nmalig gebruik. Ik zie ze in de kookwinkel en op internet ook wel eens beweren dat ze er vier of vijf keer op koken, maar dat zou ik dan wel eens live willen zien :eek:
 
bij ons ook maar 1 x
 
Hier ook maar 1 x.
Bij twee x vallen de gaten erin!! :p
 
hier ook 1 keer. kosten gelukkig ook geen vermogen.
 
Bij de bouwmarkt koop je geschaafde red cedar al voor minder dan 10 euro/m1.
 
1x
het is net als met het opnieuw aansteken van een sigaar; het kan wel, maar is toch gewoon niet meer zo lekker...
 
Net als iedereen gebruik ik de plankjes 1 keer
 
De plank zelf is 46x14cm en 2cm dik. Ik ga hem denk ik maar door midden zagen want die 46cm is wel erg fors voor op de Q.
Dus 2x gebruiken 8)
 
coelho zei:
Bij de bouwmarkt koop je geschaafde red cedar al voor minder dan 10 euro/m1.

En hoe weet je dat daar niks mee gedaan is, dus onbewerkt is?
 
150degrees zei:
De plank zelf is 46x14cm en 2cm dik. Ik ga hem denk ik maar door midden zagen want die 46cm is wel erg fors voor op de Q.
Dus 2x gebruiken 8)
2cm gaat al aardig in de richting van de 1"die ik noemde :)
Als je twee redelijk korte sessies hebt, dan zou ik het met deze dikte nog wel geloven dat je deze plank 2x kan gebruiken.
 
El Fumarole zei:
Ik zie ze in de kookwinkel en op internet ook wel eens beweren dat ze er vier of vijf keer op koken, maar dat zou ik dan wel eens live willen zien :eek:
Dat is volgens mij in de oven, dan verkoolt de plank natuurlijk niet.

Op de BBQ kan je hem ??n keer gebruiken en inderdaad: als je niet de hele plank nodig heb zaag je er gewoon een stukje af
 
Bij mij is het een beetje 50/50....
Ene keer is t plankje echt op na de eerste keer
De andere keer is die best nog wel voor een 2de keer te gebruiken.
Het weken doe ik dan wel in 2 fases.
Water tot net niet bovenkant plank.
dan eerst de bovenkant onderwater een uurtje en daarna de onderkant.
Evt nog ff de bovenkant extra afspoelen en borstelen voor dat de zalm er op gaat.

 
DanBras zei:
150degrees zei:
De plank zelf is 46x14cm en 2cm dik. Ik ga hem denk ik maar door midden zagen want die 46cm is wel erg fors voor op de Q.
Dus 2x gebruiken 8)
2cm gaat al aardig in de richting van de 1"die ik noemde :)
Als je twee redelijk korte sessies hebt, dan zou ik het met deze dikte nog wel geloven dat je deze plank 2x kan gebruiken.

Het ligt er dus een beetje aan hoeveel je plank verkoolt tijdens een sessie. Met die 2cm en de plank doormidden gezaagd kan ik dus ong. 4x een cedarplanked salmon maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan