BasBQ
Beef en Steak

Cast Iron; Tosti ijzers en Skillet - First run

 
 

Bobvt78

Kooltjesharker
Berichten
196
Afgelopen weekend eens met het nieuw vergaarde cast-iron aan de slag geweest.
2 Tosti-ijzers en een nieuwe skillet (niet op de foto, de DO pan had ik al langer)

DHiARgP.jpg


Besloten wat voor lunch te doen, namelijk de fiery monti-cristo sandwich uit het WinterBBQ boek van Smokey Goodness.
Daarnaast voor de kinders wat normale tosti's uit de skillet.

Vol goede moed aan de slag, na eerst even wat kipfilet gerook te hebben, de BBQ van de deksel ontdaan en op de kolen wat korte stammetjes beuken gelegd voor een open vuurtje.
Tosti-ijzers ingekwast met arachide olie, belegde boterhammen dor het beslag, in de ijzers en op / bij het vuur ermee.

NUmVec9.jpg


Helaas alles volledig aangekoekt ... :(
Niet verbrand, en de smaak was ook keurig, maar de broodjes zelf zaten volledig vast aan de ijzers en kwamen slechts met veel moeite los.

In de skillet gingen de normale tosti's prima. Had ik de tosti-ijzers toch meer moeten invetten?
 
Heb je het speelgoed allemaal eerst geseasoned?
 
SilverFox zei:
Heb je het speelgoed allemaal eerst geseasoned?

Ja, zoals in mijn bericht staat; Ingekwast met arachide olie. Of moet het anders?
 
Seasonen is anders dan inkwasten met olie. Je bouwt dan verschillende lagen op waardoor je een soort anti aanbaklaagje krijgt.
 
noskos zei:
Seasonen is anders dan inkwasten met olie. Je bouwt dan verschillende lagen op waardoor je een soort anti aanbaklaagje krijgt.

Aha, dat was 'm dus.
En dat doe ik gewoon door ze warm / heet te stoken en af en toe opnieuw in te vetten?
 
Bobvt78 zei:
noskos zei:
Seasonen is anders dan inkwasten met olie. Je bouwt dan verschillende lagen op waardoor je een soort anti aanbaklaagje krijgt.

Aha, dat was 'm dus.
En dat doe ik gewoon door ze warm / heet te stoken en af en toe opnieuw in te vetten?

Klopt, ik gebruik persoonlijk crisco om te seasonen, oa te koop bij de grotere jumbo supermarkten.
Staan hier op de forum meerdere topics over seasonen.
 
crisco was ik ook al tegengekomen. Ik ga er eens mee aan de slag, dank voor de tips!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan