BasBQ
Beef en Steak

Carolina Pork Burger

 
 

Jowi

Kooltjesharker
Berichten
169
Afgelopen zaterdag had ik zin in een broodje hamburger. En afgelopen week kwam het recept van de Carolina Pork Burger online bij bbq-helden.nl. Dus heb ik vrouw-lief maar naar de slager gestuurd voor varkensgehakt. Dat werd vers gedraaid (manlief wil weer iets nieuws proberen?)
Ik heb de ui uit het recept vervangen door een sjalotje, omdat ik maar 2 burgers maakte ipv 4 en ik vind dat een sjalotje een net wat sterkere smaakt geeft dan een uitje.

Ik ben begonnen met wat ontbijtspek uit te bakken, om het vervolgens te verkruimelen. Het verkruimelde spek en het gehakt en een sjalotje door elkaar gemengd en er 2 mooie grote hamburgers van gemaakt: +200g stuk! Het paste net in mijn hamburgerpers...

Vervolgens de Q aangestoken en naar een temperatuur van +/- 170 graden gebracht, met een direct deel en een indirect deel. De burgertjes eerst maar eens laten wennen op het indirecte deel.

Na een paar minuutjes heb ik het vlees gedraaid en boven de kooltjes gelegd, daar krijgt het een mooi kleurtje van.

In tussen de broodjes klaargemaakt met wat bbq saus:

Om het helemaal af te maken heb ik op de burgers nog wat geraspte kaas (had ik toch nog liggen) er op gestrooid:

En toen het allemaal mooi gesmolten was had ik een heerlijk broodje:

Hoe het smaakte? Ik vond het heerlijk, extreem sappige burger! Mijn vrouw vond het ook erg lekker, maar heeft toch liever een rundvlees burger. Zal wel komen omdat deze wat vetter was, en daar zijn vrouwen sneller allergisch voor ;)
Overigens vond ik het wel meevallen. Natuurlijk, varkensvlees is vetter en tijdens het maken van de burger vond ik wel dat het extreem vettig was. Maar tijdens het bbq-en is toch veel vet ontsnapt.
 
lijkt me heerlijk
 
Lekker hoor
 
lekker!
 
Ronny zei:
Ziet er goed uit. Welke temp heb je aangehouden?

Verstuurd vanaf mijn Moto G

Bij 70 graden ging de pieper, maar toen heb ik ze er nog even op laten liggen omdat de kaas nog niet mooi gesmolten was. Ik denk dat het uiteindelijk 72 was.
 
Dikke mik!
 
Zeker niet verkeerd, gebruik zelf ook liever half om half, geeft gewoon een sappigere burger
 
Dat ziet er goed uit, vandaag ook maar een paar burgers op de Q :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan