BasBQ
Beef en Steak

Caribbean chicken van het spit

alex81

Tondelzoeker
Berichten
17
Ik weet het mn vorige bbq-post staat hieronder echter nog geen tijd gehad om wat te posten dus vandaar maar er gelijk achteraan
Sinds dat ik aan mn bbq begonnen was, was er een ding dat ik moest en zou proberen namelijk: kip van het spit.
Nou hoor ik je denken kip van het spit das best lekker, maar wat is nou lekkerder dan kip van het spit. Tja namelijk 2 kippen van het spit.
Eerst moest er een spit besteld worden. na tijdje zoeken kwam ik hier op het forum een link tegen (hartelijk dank daarvoor :) ) van gaswinkel.
hier was heel toevallig een spitmotor in de aanbieding. Deze gelijk besteld en toen ook maar een paar spitvleespennen erbij en omdat we toch bezig waren gelijk 2 pakken ecobrasa briketten(met korting waarvoor nogmaals veel dank) en ook gelijk maar een kolenstarter.


Vervolgens een heel mooi recept gevonden via google. Toen ik de ingredienten las dacht ik dit gaat hem worden.
Eerst kip besteld bij de lokale poelier en vervolgens kwam ik thuis en dacht ik oja ik heb maar een set vleeshaken en in mijn gulzigheid 2 kippen besteld. Dit probleem mooi opgelost te zien op fotos
ik had een rub gemaakt van uienpoeder, bruine suiker, allspice, peper, zout, pittige paprikapoeder, schil van limoen en kaneel.
vervolgens de holte gevuld met bosui, tijm en 2 halve citroenen




daarna tijdje laten staan en ondertussen de bbq opgestookt


en even tussendoor wat een fantastische briketten zeg, oke ze zijn iets duurder maar ik wil nooit meer wat anders
bbq was stabiel op zo'n 190 graden en toen kwam het moment namelijk proberen 2 kippen aan een spit te rijgen. met wat hulp ging dit aardig. en omdat ik maar een set haken had kwam ik op het idee om eerst een kip te spiezen en vervolgens aan de andere kant van die kip vier rvs pennetjes te prikken en hier weer de andere kip op en de laatste haak.
daarna het spit erin gezet en de motor aan


even snel een vreugdedansje gedaan omdat het zo'n mooi gezicht was (en daarna nog een of 2 keer toen ik de deksel opendeed :D)

deksel dicht en timer op uur en een kwart
en toen na een uurtje kijken en dit was het resultaat



deksel open en de geur van piment en kaneel :blush: mam, man, man echt goddelijk
vervolgens voor 10 man de kip aansnijden en smullen maar
uiteraard waren er wat puntjes om volgende keer te verbeteren namelijk: kip langer gekruid laten staan en ook goed onder de huid inwrijven. Meer geduld en de bbq leren kennen: ik was te ongeduldig over de temperatuur ik vond het te lang duren dat hij op de juiste temperatuur was en toen heb ik met mn stomme kop briketten van de bbq die ernaast stond te gloeien erbij gegooid hierdoor liep de temperatuur iets te hoog op waardoor de kip een klein beetje droog was maar dat zijn puntjes voor de volgende keer.




 
Lekker,... gek op kip op het spit. Heb zelf een spit voor mijn Weber, maar die staat niet meer thuis. Misschien toch weer eens ophalen. :)
 
Dat zijn 2 heerlijke kippetjes.


Kaneel... dat moet ik ook eens proberen. Heb laatst piment gebruikt was ook verschrikkelijk lekker.
 
Bijzondere kruiden combi!
Echt top zo'n spit, ik zag net een foto op FB van een spit in een UDS, denk dat ik dat ook maar moet regelen!
 
dat zijn prima kippetjes
 
Terug
Bovenaan Onderaan