BasBQ
Beef en Steak

Capaccio Rollade van Bavette

 
 
 

Martijn van den Berg

Stoker
Berichten
405
Dit recept gekregen via een maatje en dat leek me wel wat, we hebben visite dus Capaccio Rollade maken van Bavette:

7C6E3A1F-8465-474E-A597-3CACD1F28B77.jpeg

Mooi stuk Babette gehaald

CBED988B-36CE-49BD-A8D0-0F28AC3BAB41.jpeg

Mooi gevlinderd, is nog niet makkelijk met Babette, je snijd makkelijk te ver of gaten erin

9672B062-E0F5-4213-90F9-E70B3B616F9F.jpeg
En vullen met truffel mayonaise, pijnboom pitjes, basilicumblaadjes, spinazie, zon gedroogde tomaatjes en parmezaanse kaas

A2EAABD8-B5F1-4BB4-A5A4-344B32297517.jpeg
en oprollen en binden maar

A27FD3BE-E4FC-4743-82A5-D4FCD890C6BE.jpeg

lekker roken met hickory en eik

7D3C57DC-AAB1-4DDE-AD22-C68FB6437446.jpeg

bij 54 graden mocht de rollade eraf, en dan begint het moeilijkste stuk, laten rusten en wachten in de heerlijke geur

08F4DE09-54E2-4806-8C29-5A2051C1E15C.jpeg

en dan aansnijden maar en smullen.

Conclusie van mij en die van de gasten, de smaak is heerlijk, en zeker voor herhaling vatbaar.
Maar ook twijfel, op de wat dikkere stukken was de rollade nog best rauw en daarmee niet echt lekker eetbaar.
De dunnere delen, kontjes waren lekker mals en goed te smikkelen.

volgende keer neem ik een kleinere bavette die meer gelijk is, en toch meer meten op nog meer plaatsen, en dan Misschien iets langer laten liggen.

al met al zeker iets om nog een keer te maken
 
Laatst bewerkt:
Mooi dat het voor herhaling vatbaar is en dan hetgeen je van deze run geleerd heb toepassen
 
Mooi uitdagende run! Die smaken samen moet een feestje zijn geweest, ziet er in ieder geval erg lekker uit.
 
Ik moet er ook nog aan beginnen en ben me al wat aan het inlezen, dus zijn deze positieve en negatieve dingen toch wel interessant.

Ik heb momenteel 2 bavetten liggen. Eentje van 1,7kg en eentje van 1,1kg. Het zijn de 2d verschillende (maan en vink).
Kunnen beiden gebruikt worden voor een rollade of nemen ze specifiek 1 van die 2 daarvoor? Die van 1,7kg zou ik eerder gewoon volledig in 2 vlinderen en er 2 van maken, want te dik zal ook wel niet goed zijn, veronderstel ik? Want dan zal de buitenkant te gaar worden?

Vermits je ook rookt, hoe is de run gedaan met dome temperaturen?

Thanx.
 
Mooi gemaakt, het gelijkmatig garen van zo’n groot stuk vlees is niet makkelijk. Maar hier leer je weet van.
 
Ik moet er ook nog aan beginnen en ben me al wat aan het inlezen, dus zijn deze positieve en negatieve dingen toch wel interessant.

Ik heb momenteel 2 bavetten liggen. Eentje van 1,7kg en eentje van 1,1kg. Het zijn de 2d verschillende (maan en vink).
Kunnen beiden gebruikt worden voor een rollade of nemen ze specifiek 1 van die 2 daarvoor? Die van 1,7kg zou ik eerder gewoon volledig in 2 vlinderen en er 2 van maken, want te dik zal ook wel niet goed zijn, veronderstel ik? Want dan zal de buitenkant te gaar worden?

Vermits je ook rookt, hoe is de run gedaan met dome temperaturen?

Thanx.
Welk stuk je gebruikt maakt volgens mij niet uit. Persoonlijk zou ik hem van de 1,1 kg maken, anders wordt de rollade wel heel dik en wordt de garing weer lastiger.
 
Dank voor de reacties!

Ja je leert hier zeker weer van, en als alles in 1 keer goed gaat is het ook niet meer leuk, wel lekker ;)

Ik moet er ook nog aan beginnen en ben me al wat aan het inlezen, dus zijn deze positieve en negatieve dingen toch wel interessant.

Ik heb momenteel 2 bavetten liggen. Eentje van 1,7kg en eentje van 1,1kg. Het zijn de 2d verschillende (maan en vink).
Kunnen beiden gebruikt worden voor een rollade of nemen ze specifiek 1 van die 2 daarvoor? Die van 1,7kg zou ik eerder gewoon volledig in 2 vlinderen en er 2 van maken, want te dik zal ook wel niet goed zijn, veronderstel ik? Want dan zal de buitenkant te gaar worden?

Vermits je ook rookt, hoe is de run gedaan met dome temperaturen?

Thanx.

Ik zou ook voor de 1,1 kg gaan.
Ik heb ook een stuk van om en na bij de 2 kg gebruikt en dan krijg je toch wel dikkere stukken die langer nodig hebben.

Ik Heb de temperatuur rond de 120 gehad heel de sessie en daar op gerookt.
 
dit is een mooie hoor. rollade van bavette is erg lekker
en nu heb je een goede reden om hem nog eens te maken, maar dan perfect.
 
Welk stuk je gebruikt maakt volgens mij niet uit. Persoonlijk zou ik hem van de 1,1 kg maken, anders wordt de rollade wel heel dik en wordt de garing weer lastiger.

Lijkt me een strak plan. Die van 1,7kg zat ik eerder te denken om er 2 van te maken, of gewoon helemaal iets anders mee te doen.
 
Ik heb deze recent ook gemaakt, vond hem wel lekker maar iets te zurig naar mijn mening. Denk dat ik iets te enthousiast ben geweest met de truffelmayo. Tevens had ik er een blokje kersenhout bijgedaan voor kleur / smaak.

Had jij daar geen last van?

Mijne zag er zo uit:

IMG_5629.JPG
 
Ik heb deze recent ook gemaakt, vond hem wel lekker maar iets te zurig naar mijn mening. Denk dat ik iets te enthousiast ben geweest met de truffelmayo. Tevens had ik er een blokje kersenhout bijgedaan voor kleur / smaak.

Had jij daar geen last van?

Mijne zag er zo uit:

Bekijk bijlage 7994

Jouw rollade ziet er erg smakelijk uit!
Goed idee van het kersen hout idd, heb ikniet gedaan maar had zeker wel gekund voor de kleur. Het oog wil immers ook iets.

Het kan ook de balsamico azijn zijn die overheerst, die zat er hier wel in iig. Maar zuur vond ik hem niet. Mooi in balans eigenlijk voor de eerste keer, maar ik heb nog geen vergelijking dus die mening kan veranderen als ik hem nog een keer maak.
 
Ik ben me wat aan het inlezen om binnenkort eens eentje te maken, maar op het net vind ik zoveel verschillende dingen waardoor ik nog niet goed weet hoe ik dit het beste aanpak.
De ene zegt op 100 à 120°, de andere zegt dan weer 180°.
De ene zegt eerst dicht schroeien en dan indirect doorgaren, de andere zegt de reverse sear, en nog anderen spreken helemaal niet van searen. Nu, dicht schroeien en dan indirect is al niet makkelijk met een kamado, want zo snel knijp je een kamado niet dicht.

Iemand nuttige tips?
 
Dit lijkt me een super smakelijk recept! Hier ga ik me wat in verdiepen (y)
 
Ziet er top uit ga ik volgende week eens maken.
Voor alle liefhebbers van bavette deze komt in de aanbieding bij de Hanos vanaf 31-8 canadees angus beef .
 
Ik ben me wat aan het inlezen om binnenkort eens eentje te maken, maar op het net vind ik zoveel verschillende dingen waardoor ik nog niet goed weet hoe ik dit het beste aanpak.
De ene zegt op 100 à 120°, de andere zegt dan weer 180°.
De ene zegt eerst dicht schroeien en dan indirect doorgaren, de andere zegt de reverse sear, en nog anderen spreken helemaal niet van searen. Nu, dicht schroeien en dan indirect is al niet makkelijk met een kamado, want zo snel knijp je een kamado niet dicht.

Iemand nuttige tips?

Ik had precies dezelfde twijfels.. Uiteindelijk heb ik de KJ op 180 graden gezet en heb volledig indirect op temperatuur laten komen en moet zeggen was verrassend lekker (op het zurige na maar was de enige in de familie), ondanks dat ik niks geseared heb was ook de korst lekker.

Enige extra wat ik gedaan heb is een chunk kersenhout erbij gedaan.

Maar heb er nog maar 1 gemaakt dus heb niet echt vergelijkings materiaal
 
Ik had precies dezelfde twijfels.. Uiteindelijk heb ik de KJ op 180 graden gezet en heb volledig indirect op temperatuur laten komen en moet zeggen was verrassend lekker (op het zurige na maar was de enige in de familie), ondanks dat ik niks geseared heb was ook de korst lekker.

Enige extra wat ik gedaan heb is een chunk kersenhout erbij gedaan.

Maar heb er nog maar 1 gemaakt dus heb niet echt vergelijkings materiaal

Op 180° lijkt me idd ook wel een goede methode. Ieder zal zijn eigen ding doen, maar het gaat me vooral om de korst. Hem op 100° zonder searen, twijfel ik aan of dan de korst er wel lekker uit ziet :D
 
Eventjes het eerste het beste topic kapen dat ik met de zoekfunctie tegen kwam. Ik ga zondag ook een bavette maken als rollade. Nu zie ik hier op het forum regelmatig dat ze gevlinderd worden, maar die ik heb liggen is al vrij dun. Eentje van 1,1kg. Vanaf welke dikte wordt er gevlinderd? Denk dat die van mij 15 à 20mm dik is. Is nog bevroren. Heb m net in de koelkast gelegd en als hij ontdooid is, gaat die mss nog wat liggen.
 
Excuus voor de late reactie, dus je vraag zal inmiddels beantwoord zijn.

ik heb er laatst ook weer 1 gemaakt en deze niet gevlinderd en moet zeggen beviel mij beter. Was ook een bavette van 1 kg. Dus bij deze formaten zal ik niet meer vlinderen

28D69692-E600-417F-B359-02D65EDAB577.jpeg
D1F0FF43-AD18-4CE3-B87F-C438688A1F0A.jpeg
 
Ziet er goed uit.
Ik hou de bavette ( voor het rusten) op 53 C. Rood, maar mals.
 
Terug
Bovenaan Onderaan