BasBQ
Beef en Steak

Caliber Pro Kamado

De Caliber Pro Kamado heb ik inmiddels alweer een paar maanden in gebruik. Nog steeds naar alle tevredenheid, de afwerking is echt weer een ander niveau vergeleken bij mijn Broil King Keg of de Big Green Egg. Het grootste minpunt momenteel is dat er geen heat deflector beschikbaar is, indirect is alleen mogelijk met de aparte kolenmand waardoor de hittebron alleen aan de zijkant zit. Maar dat is toch anders als een heat deflector. Daarom zelf maar aan het meten geslagen en bij de lokale metaalboer het ontwerp laten uitwerken.

Na mijn hersenspinsels gedeeld te hebben is dit het resultaat. Een heat deflector van RVS 304 met een dikte van 5mm. En meteen twee halve manen voor de divide and conquer oplossing zoals de Kamado Joe.

479YRcb.jpg


C0d6xu1.jpg


7fuFAKG.jpg


Vandaag de eerste testrun gedaan met een zelfgemaakte pizza met bloemkool bodem. Het nam bijna een uur in beslag om de heat deflector voldoende te vervarmen voor de pizza steen, en daarna bleef deze netjes 250 graden en geen last van stralingswarmte. Hieronder het resultaat van de eerste run. Al met al een mooie oplossing en nu is deze Kamado helemaal perfect.  :D

VzOiCKF.jpg
 
Mooi gedacht en een prima oplossing.
Even een vraagje, wat is de afstand ? tussen je deflector en je rooster met steen?
 
Hans zei:
Mooi gedacht en een prima oplossing.
Even een vraagje, wat is de afstand ? tussen je deflector en je rooster met steen?

De afstand is ongeveer 4-5cm en wat mij betreft voldoende, door de dikte van het hitteschild krijg je geen last van stralingswarmte en ik doe er nooit een lekbak onder. Dus ik zie geen reden om dit aan te passen. Maar verlagen zou mogelijk kunnen zijn.
 
Hari-Bo zei:
Hans zei:
Mooi gedacht en een prima oplossing.
Even een vraagje, wat is de afstand ? tussen je deflector en je rooster met steen?

De afstand is ongeveer 4-5cm en wat mij betreft voldoende, door de dikte van het hitteschild krijg je geen last van stralingswarmte en ik doe er nooit een lekbak onder. Dus ik zie geen reden om dit aan te passen. Maar verlagen zou mogelijk kunnen zijn.

Dank voor je antwoord :)
 
Frits zei:
Hele blitse barbecue zo te zien.

Niet alleen dat maar ook zeer functioneel, paar voordelen tegenover de BGE L die ik heb.
  • Zuiniger verbruik.
  • Top isolatie, houdt extreem lang temperatuur vast.
  • Kwaliteit materiaal, ook onderstel.
  • Enorm licht, vergeleken met mijn BGE L 70 vs 35KG.
  • Zonder risico op transport nemen.
  • Ge?ntegreerd rotisserie spit

Oftewel dit is een blijvertje in mijn barbecue collectie.  :D Binnenkort al ik hier een uitgebreide review van maken.
 
Na maanden gebruik heb ik maar eens een samenvatting gemaakt van de Caliber Pro Kamado. Wat me positief opvalt is de hoogwaardige materiaalkeuze en afwerking tegenover bijvoorbeeld Big Green Egg. Geen onderstel van gecoat metaal wat uiteindelijk gaat roesten maar compleet roestvast staal 304. Het gewicht is een stuk lager 34 vs 70kg waardoor je deze makkelijker kan verplaatsen zonder kans op serieuze schade.

Het verbruik ligt ook een stuk lager als mijn Big Green Egg Large. Dat komt door de dubbelwandige isolatie en het zogenaamde Flue Vent-Way systeem waardoor de luchtafvoer niet direct is maar zoals horeca ovens indirect waardoor er minder energie verlies is. Daarbij merk ik ook een enorm verschil met het openen en sluiten van de kamado als je voor grotere groepen grillt, er is een stuk minder schommeling qua temperatuur.

Direct grillen gaat precies hetzelfde zoals andere merken, maar indirect moet je met een kolenmandje doen waardoor de hitte via de zijkant komt. Dit is niet echt indirect met een hitteschild, maar deze is helaas nog niet beschikbaar vanuit de fabrikant hier zal je net zoals mij er zelf ??n moeten maken. Wat ik geniaal vind is het ge?ntegreerd rotisserie systeem om oa kip mee te grillen, dat werkt perfect en is netjes verwerkt.

Al met al een mooi afgewerkte kamado. De enige nadelen is de aanschafprijs en het ontbreken van een hitteschild.

Complete review https://kokenmetvuur.nl/2018/11/02/caliber-pro-kamado-review/
 
Vandaag is nr 2 binnengekomen.  :D

cH8tyY1.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan