BasBQ
Beef en Steak

Buitenkeuken met betonnen blad maken (kamado)

André84

Tondelzoeker
Berichten
18
Hé lui,

Ik kwam hier op het forum terecht omdat ik inspiratie zocht voor de buitenkeuken die ik aan het bouwen ben voor mijn kamado (merkloos). Totaal niet technisch onderlegt, maar hopelijk handig genoeg om dit te maken. Hierbij wat foto's van hoe het er totzover voor staat. Als hout heb ik lariks balkjes van 4,5x7 en douglas planken gebruikt van de hornbach. Achteraf een beetje spijt van de houtkeuze, of eigenlijk de winkelkeuze. het hout is niet allemaal even recht en mooi, en ik zou ook zeker voor vierkante en dikkere balken kiezen. maar soit, ik ga hier mee door en hoop er wat moois van te maken!

De bedoeling is om er een betonnen blad op te maken. Ook totaaal geen ervaring met het werken met beton, maar inmiddels wat youtube tutorials verder.... Beton is natuurlijk loeizwaar en ik houd het liefste zo licht mogelijk. Zijn hier mensen die weten met hoe dik mijn blad minimaal moet zijn? ik denk zelf aan 3cm en ik wil het wapenen met van die betonijzer staven. Kan ik met 3cm dikte wegkomen?

IMG_20210521_143940 (1).jpg


IMG_20210523_143929.jpg
 
Goed bezig andre,

tja hout is momenteel schaars, en of het nou bij de bouwmarkt of groothandel is... zoek altijd zelf je hout uit de stelling uit om het ook te controleren. Vaak is het probleem met bijv. online bestellen, dat er een mooi pakketje voor je word samengesteld, maar eenmaal thuis de bandjes los, is het vaak rommel wat je krijgt.

Afijn, betreft het betonnen blad.
Ik heb dit toevallig zelf ook gedaan onlangs, alleen 3 kleinere bladen gemaakt van 70x80cm.
Ik heb 4cm dikte aangehouden, men spreekt wel van dat dit toch wel de minimale dikte is, en alles daaronder de stevigheid toch snel naar beneden gaat.
Mallen gemaakt van meubelpanelen en halverwege het storten de wapening erin gelegd en daarna weer beton erop.
Belangrijk is om de randen van je mallen goed af te kitten, en tijdens het storten je beton te trillen om luchtbellen eruit te halen.

Echter kan zo'n blad voor jou meubel flink wat gaan wegen, en is je frame misschien net wat te fragiel qua balk diktes.
je gaat toch snel naar de 100+ kg voor zo'n blad op dit formaat...
 
Dankje voor je reactie. Ik zal voor de zekerheid naar 4cm gaan. gaat die wapening niet zinken? ik heb van die hoe zeg je dat, gewoon lange ijzeren staven 6mm dik, geen wapeningsmat ofzo. Ik dacht dat ik ze moest op gaan hangen aan latjes boven op de mal.

balkjes en planken heb ik idd handmatig uitgezocht, op het oog leek het prima, maar als je ermee gaat klussen kom je erachter dat dat niet altijd zo is helaas.
 
Lichtgewicht beton?
En wat is het max draagvermogen van je zwenkwielen. Daar komt straks een flinke last op te staan.
 
Lichtgewicht beton?
En wat is het max draagvermogen van je zwenkwielen. Daar komt straks een flinke last op te staan.
Lichtgewicht beton inderdaad. Geen idee wat de zwenkwieltjes betreft, maar twijfelde ook al. Ik zat er al aan te denken om er nog 4 extra wieletjes onder te plaatsen...
 
Ik heb een blad gemaakt van glasvezel versterkt beton.
n. Je mag dacht ik tot 28mm dik gaan. Meer mag maar minder niet. Ik was voor een blad van 190x80 toch 350 euro kwijt. Laat je blad


minimaal een week drogen.
 
Sodeju 350 euro. Ik had iets meer low budget in gedachten. Misschien gewoon es een belletje wagen naar die dutch design beton voor advies
 
Ik was 6 zakjes betonmix a 5 euro kwijt en wat meubelpanelen a 80 euro. Wapening heb ik ook van staven gemaakt. wel een raster gevormd en met ijzerdraad aan elkaar gezet.

zinkt niet weg. Mortel is dik genoeg als je het aanmaakt volgens specificati.
ik deed m voor de helft vullen, dan even trillen, dan wapening erin en dan de rest erin en opnieuw trillen.
 
Sodeju 350 euro. Ik had iets meer low budget in gedachten. Misschien gewoon es een belletje wagen naar die dutch design beton voor advies

Ik was 6 zakjes betonmix a 5 euro kwijt en wat meubelpanelen a 80 euro. Wapening heb ik ook van staven gemaakt. wel een raster gevormd en met ijzerdraad aan elkaar gezet.

zinkt niet weg. Mortel is dik genoeg als je het aanmaakt volgens specificati.
ik deed m voor de helft vullen, dan even trillen, dan wapening erin en dan de rest erin en opnieuw trillen.
Dat is wat ik nu ook klaar heb liggen idd. Hoe dik heb jij je blad gemaakt?
 
Je kunt aan gewoon beton nog toeslagmiddelen toevoegen. Beter vloeibaar en minder water nodig. De vraag is of je gewoon beton nodig hebt of iets sterkers.
 
Je kunt aan gewoon beton nog toeslagmiddelen toevoegen. Beter vloeibaar en minder water nodig. De vraag is of je gewoon beton nodig hebt of iets sterkers.
Ik heb geen idee, nog nooit iets met beton gedaan. Ik heb al een aantal zakken lichtgewicht beton van de hornbach liggen.
 
Even weg geweest met vakantie, maar inmiddels het projectje weer opgepakt. De basis zo goed als klaar. Ik hoop komende week het blad te kunnen storten 🤞
Kan dat mooi staan te drogen terwijl ik de rest aan het afronden ben.
IMG_20210606_195914.jpg
 
Wordt al wat he
 
Terug
Bovenaan Onderaan