BasBQ
Beef en Steak

Buitenkeuken Kamado

Wessols

Sprokkelaar
Berichten
30
Dit is mijn eerste opzet voor een buiten keuken, hierbij ben ik uit gegaan van een KJ Classis 2 (stand alone), daar van is de hoogte tot de deksel 43 Cm, waardoor ik eigenlijk een werkhoogte creëer van ca. 90 Cm.

Idee is als volgt:
50x50x2 MM vierkante buis koker van blankstaal, na het in elkaar zetten wordt deze in de poeder coat gezet tegen het roesten.
Eiken hout, 40 Mm dik

Afmetingen: 220 Cm x 75 Cm x 90 Cm
1 deel met een kastje van 70x80 Cm (links)
1 deel voor de kamado van 60x43 Cm (midden)
1 deel met open ruimte van 70x37 Cm + 70x38 Cm (rechts)

Hoogte zal wel iets hoger worden, omdat er nog verstelbare pootjes onder moeten en ik heb in de tekening het hout niet mee gerekend. In praktijk zal die wel richting de 95-97 Cm gaan.

Omdat het meubel niet helemaal tegen de schuur gezet kan worden (ivm regengoot) ben ik uitgegaan van 75 Cm diepte, dan zou ik in theorie genoeg ruimte over moeten hebben om de deksel ook nog open te kunnen doen. Wat toch wel cruciaal is om überhaupt te kunnen BBQ-en

Als er iemand is met technisch inzicht (heb ik zelf niet) en een grote fout ziet in de eerste opzet hoor ik het uiteraard graag :D!

*Edit* heb al een foutje ontdekt, werkhoogte is 36,8 Cm. Daardoor moet het midden stuk iets omhoog (wordt dan 32 Cm) en de onderste wordt 43 Cm

IMAG1492.jpg


IMAG1491.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ben je al wat verder gekomen?
Ik heb net de laatste hand laten leggen aan het frame voor mijn buitenkeuken. Wellicht heb je er wat aan
8835a1207445ecaadc237854ea31f0fc.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ben je al wat verder gekomen?
Ik heb net de laatste hand laten leggen aan het frame voor mijn buitenkeuken. Wellicht heb je er wat aan
8835a1207445ecaadc237854ea31f0fc.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Nee, helaas nog niet. Heb het even een jaartje uitgesteld, maar zoiets als jou moet het wel worden (y)
 
Bijna een jaar verder en het stalen frame is af! Mede door wat extra inspiratie van @mistercage begint het nu echt vorm te krijgen.

Binnenkort gaten boren voor de hoekijzers en de stelpoten, daarna kan die door naar het poedercoat bedrijf.

Heb 30x30x2 koker gebruikt en helemaal in elkaar weegt het nu 42 kilo (toevallig stond die op de weegschaal op m'n werk). Tip voor elk ander die zelf wil gaan lassen, zorg dat je een lastafel oid hebt, het staal wil enorm torderen. Zelfs nu die helemaal in elkaar zit is die niet helemaal recht, maar voor het oog wel. Het onderste stuk heb ik door een lasbedrijf laten doen, dat kregen we zelf niet recht.

Afmetingen voor de liefhebben: 220x90x75 Cm
De 2 openstukken aan de zijkant zijn 70 breed.
IMG_20210311_153517.jpg


IMG_20210311_113715.jpg


IMG_20210311_113707.jpg
 
Mooi verslag. En goed bezig hoor..
 
Tafel voor het leven. Goed begin.
 
Kleine update, overkapping gemaakt en de keuken zwart geverfd.

Houten panelen liggen klaar en gisteren de hoek stalen bevestigd (wat een monnikenwerk)!

Nu nog ipe hout regelen, maar dat is lastig overal uitverkocht of tegen absurde prijzen te verkrijgen...

IMG_20210417_165248.jpg


IMG_20210421_172925.jpg
 
Ziet er netjes uit, ik ben met iets gelijkaardig bezig. Ook een stalen frame (wel 50x50), heb ook nog L profielen voorzien om de wanden tegen te monteren.

Hoe ga jij dit bekleden?

Ik ben er namelijk nog niet uit of dat van binnen uit de planken vastschroeven de ideale manier is gezien de werking van het hout.
 
Ziet er netjes uit, ik ben met iets gelijkaardig bezig. Ook een stalen frame (wel 50x50), heb ook nog L profielen voorzien om de wanden tegen te monteren.

Hoe ga jij dit bekleden?

Ik ben er namelijk nog niet uit of dat van binnen uit de planken vastschroeven de ideale manier is gezien de werking van het hout.

Heb ook nog na gedacht over 50*50, maar vond 'm dan wel erg zwaar worden en te massief. 30*30 is net even iets subtieler, maar ieder z'n ding natuurlijk 😄

Ik heb nu nog triplex platen liggen die normaal gebruikt worden om kisten mee te maken (zwart geverfd). Die doe ik van binnen uit vast schroeven aan de hoek stalen.

Dan nog planken erop monteren. Die doe ik ook van binnenuit vast boren, zodat je de schroeven niet ziet.

Hij staat droog en de kleine werking die het hout heeft zou in theorie met schroeven geen probleem moeten zijn. Tenslotte je schutting zit 9/10 keer ook vast met schroeven.

Op de 2 bovenkanten komt trouwens een keramische tegel te liggen.
 
We zijn weer bezig geweest! Hopelijk dit weekend een heel eind komen, omdat het staal toch een beetje krom getrokken is moet ik een plank in de lengte 50 mm smaller maken. Daar heb ik een maat voor nodig, dat kan ik niet zelf :)

IMG_20210513_165138.jpg


IMG_20210513_165127.jpg


Moet er nog deurtjes van maken, dus er gaat nog een cirkelzaag doorheen.
 
Ziet er netjes uit. Kookt super fijn een zelf gemaakte werkplek 👍
 
Leuk design.
 
Terug
Bovenaan Onderaan