BasBQ
Beef en Steak

Buikspekspiesen met nasi en kroepoek

 

Slicer2000

Tondelzoeker
Berichten
16
Als eerste van mijn 5 variaties met buikspek heb ik spiesjes gemaakt. Voor de marinade heb ik het volgende gebruikt (beetje het standaardrecept voor mij voor saté):

  • 1 el gemalen koriander
  • 1/2 el gemalen komijn
  • 1 tl gemalen gember
  • 1 el witte ui-stukjes
  • 50 mL ketjap manis
  • 50 mL water
  • 1/2 el korean pepper flakes
Hierbij heb ik 600 gram buikspek in blokjes gedaan en dit laten marineren. Elk half uur even doorgeroerd, want geen zin om het in een vacuümzak te doen.

Daarna op spiesen gedaan en gegrild in de rotisserie op de Weber.

IMG20240128121759.jpg
IMG20240128122555.jpg
IMG20240128122707.jpg

IMG20240128165110.jpg
IMG20240128170415.jpg
IMG20240128170708.jpg
IMG20240128170750.jpg


Toegevoegd aan de zelfgemaakte nasi en kroepoek en daarmee was de maaltijd klaar.

IMG20240128180408.jpg
IMG20240128180809.jpg


Hoewel het erg lekker was, zou ik de volgende keer voor deze bereiding toch kippendijen gebruiken. Maar ik heb dit jaar nog minimaal vier bereidingen met buikspek te gaan, dus er komt vast nog iets voorbij dat beter bevalt.
 
Dat is echt iets voor mij.
Ziet er lekker uit.
 
Ziet er erg lekker uit.

Nick toet is ook helemaal wild van Korean pepper flakes, is dat echt wat? Anders moet ik ik maar eens een zak halen.
 
Als eerste van mijn 5 variaties met buikspek heb ik spiesjes gemaakt. Voor de marinade heb ik het volgende gebruikt (beetje het standaardrecept voor mij voor saté):

  • 1 el gemalen koriander
  • 1/2 el gemalen komijn
  • 1 tl gemalen gember
  • 1 el witte ui-stukjes
  • 50 mL ketjap manis
  • 50 mL water
  • 1/2 el korean pepper flakes
Hierbij heb ik 600 gram buikspek in blokjes gedaan en dit laten marineren. Elk half uur even doorgeroerd, want geen zin om het in een vacuümzak te doen.

Daarna op spiesen gedaan en gegrild in de rotisserie op de Weber.

Bekijk bijlage 62021Bekijk bijlage 62022Bekijk bijlage 62023
Bekijk bijlage 62024Bekijk bijlage 62025Bekijk bijlage 62026Bekijk bijlage 62027

Toegevoegd aan de zelfgemaakte nasi en kroepoek en daarmee was de maaltijd klaar.

Bekijk bijlage 62028Bekijk bijlage 62029

Hoewel het erg lekker was, zou ik de volgende keer voor deze bereiding toch kippendijen gebruiken. Maar ik heb dit jaar nog minimaal vier bereidingen met buikspek te gaan, dus er komt vast nog iets voorbij dat beter bevalt.
Heerlijk lijkt me. Maar kippendijen, (ook lekker) geven toch een heel andere smaakbeleving én een heel andere 'bite'?
 
Leuk die spiezen accessoire voor de rotisserie. Die ga ik ook maar halen voor de zomer :)
De spiezen zien er top uit.
 
Lekker man, sateetjes! Goed voor je zieltje!
 
Lust ik!
 
Ziet er erg lekker uit.

Nick toet is ook helemaal wild van Korean pepper flakes, is dat echt wat? Anders moet ik ik maar eens een zak halen.
Ja, hij gooit ze bijna overal doorheen. Ik vind ze prima, maar verwacht niet een hele scherpe smaak. Als je zo’n zak koopt, heb je trouwens wel voor een paar jaar pepper flakes. 🤣 Een gigantische zak, maar het bederft niet. Geen probleem.
 
Lekkere sateetjes! Moet ik ook nog steeds maken met het recept uit Indostok.
 
Leuk die spiezen accessoire voor de rotisserie. Die ga ik ook maar halen voor de zomer :)
De spiezen zien er top uit.
Ik heb hem ook al op mijn verlanglijstje gezet haha! rond de 37 euro zie ik.
 
Ik heb ook iets gelijkaardigs.
Wel de spiezen omdraaien halfweg de bereiding.
Anders is de binnenkant veel minder gegaard.
 
Heerlijk lijkt me. Maar kippendijen, (ook lekker) geven toch een heel andere smaakbeleving én een heel andere 'bite'?
Klopt, maar ik denk dat me dat beter bevalt dan deze optie. Mijn goede voornemen voor dit jaar was vijf bereidingen met buikspek. Daarbij wil ik vooral voor mij nieuwe dingen proberen. Volgende wordt wel eentje met zwoerd.

Het recept voor deze marinade gebruik ik ook voor kipsaté.

Nu heb ik al een ander recept op hetoog om deze spiesen bij te gebruiken. Eentje ook Smokey Goodness: De kipspiesen met jalapeno, honing en koriander.
 
Ziet er erg lekker uit.

Nick toet is ook helemaal wild van Korean pepper flakes, is dat echt wat? Anders moet ik ik maar eens een zak halen.
De pepper flakes zijn een combinatie van pittig, zoetig met een rooksmaakje. Dat zoete dempt het pittige weer een beetje. Ik kan me dan ook helemaal vinden in het gebruik ervan bij bijna alles zoals Nick dat doet. Het gaat bij mij ook in de erwtensoep.
 
De pepper flakes zijn een combinatie van pittig, zoetig met een rooksmaakje. Dat zoete dempt het pittige weer een beetje. Ik kan me dan ook helemaal vinden in het gebruik ervan bij bijna alles zoals Nick dat doet. Het gaat bij mij ook in de erwtensoep.

Peperflakes in de snert, das een eerste keer voor mij. 😂
 
Dat ziet er uit als een goed sateetje! Ben zelf ook meer voor de kip variant vanwege de textuur dus daar kan ik me goed in vinden.
 
Mooie maaltijd geworden en de sateetjes zien er super lekker uit!
Peperflakes in de snert, das een eerste keer voor mij. 😂

Dat is toch niet zo gek 🤔 als wij hier thuis erwtensoep maken gaat er altijd een schep sambal in, dat doet iedereen in onze familie 😉
 
Mooie maaltijd geworden en de sateetjes zien er super lekker uit!


Dat is toch niet zo gek 🤔 als wij hier thuis erwtensoep maken gaat er altijd een schep sambal in, dat doet iedereen in onze familie 😉

Ga ik de volgende keer ook proberen.
Nog nooit gedaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan