BasBQ
Beef en Steak

Buikspek met zuurkool en kersensaus

 

Kangooroo

Vuurmaker
Berichten
74
Nog een kort verslag van mijn sessie van afgelopen zondag. Het recept is van Ralph de Kok, wat hij een week eerder op internet plaatste. Maar beter goed gejat, dan slecht bedacht ;).

Ik begon met het maken van de zuurkoolstamppot. Aardappels koken en vervolgens de zuurkool verwarmen met jeneverbessen, gember en rozijnen.
C1F09CAF-A014-47DE-B395-569541002936_1_105_c.jpeg

Daarna de buikspek ingewreven met mosterd en van een rub voorzien. Voor deze rub heb ik een all-purpose rub gebruikt die ik heb aangevuld met nog wat extra donkere basterdsuiker, venkel en chilipoeder. Dat op een rookplankje gelegd.
B3224780-27ED-4D9A-BC18-3F8FA037895E_1_102_a.jpeg

Ik was niet helemaal tevreden met het buikspek, want het was een wat ongelukkige vorm. Erg langgerekt en niet overal even dik. Het buikspek heb ik op de bbq gelegd en direct laten garen tot 38 graden (helaas foto vergeten....). Nadat het buikspek de gewenste temperatuur had bereikt heb ik de zuurkoolstamppot onder het spek op het rookplankje gelegd en laten garen tot 80 graden.

9FBB78D2-C31E-4DF6-8F35-8D6CE8CEEA5B_1_105_c.jpeg

Uiteindelijk nog uien gebakken en een kersensaus gemaakt. Erg tevreden met het eindresultaat, zeker voor herhaling vatbaar.
0C373DFB-AB1A-47CE-8201-B3EF5DE1A0E9.jpeg
 
Ziet er wel heerlijk uit.
En recept van Ralph ook bekeken en staat ook op mijn lijstje. Jammer het het ongelukkige formaat…. Waar kwam het vandaan?
Dat vind ik wel altijd nadeel van internet slagers… je weet nooit hoe je het ontvangt. Het plaatjes zien er altijd ideaal uit…


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ziet er wel heerlijk uit.
En recept van Ralph ook bekeken en staat ook op mijn lijstje. Jammer het het ongelukkige formaat…. Waar kwam het vandaan?
Dat vind ik wel altijd nadeel van internet slagers… je weet nooit hoe je het ontvangt. Het plaatjes zien er altijd ideaal uit…


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Vlees kwam juist van de slager om de hoek. Ik had mijn vrouw gevraagd een stuk mee te nemen. Had duidelijker iets over vorm moeten zeggen.
 
maar ondanks het formaat is het lekker, en daar gaat het om !
Ik heb zelf nog nooit met een rookplankje gewerkt, maar voor deze bereiding ga ik maar een shoppen denk ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan