BasBQ
Beef en Steak

buikspek, maar dan zonder lange voorbereidingstijd?

 

tarkin

Sprokkelaar
Berichten
27
hoi,

ik heb nog een stukje buikspek dat ik woensdag wil maken. Ik zou volgend recept volgen: https://www.bbq-nl.com/walchers-gilden-spek/


Hierbij 2 vragen, Is het colorozo zout echt nodig? of kan je dat ook vervangen door gewoon zout?
Ik zou het stuk vandaat uit de diepvries nemen, dus langer dan 1.5 dag zal het niet in de marinade zitten, maakt dit zo'n groot verschil?
 
antwoord 1: ja je hebt colorozo zout nodig voor dit recept. Colorozo bevat een klein beetje nitriet en dat zorgt ervoor dat erop je vlees geen botulisme ontwikkelt.

Antwoord 2:ja de pekel tijd halveren maakt een enorm verschil. Ten eerste heeft de colorozo niet genoeg tijd om eventuele botulisme de kop in te drukken, ten tweede heeft de marinade niet genoeg tijd om geheel in je spek trekken.

Als je niet genoeg tijd hebt zou je ook Pork Belly Burnt ends kunnen maken.

 
Ligt er aan waar je de spek voor wil gebruiken. Als je hem wilt bakken en opeten, dan kan je de buikspek ook in een rub zetten en met de BBQ op 110-120 garen tot een kerntemp 65-92 graden al dan niet met rook via low and slow. Tot nu is dat hoe ik het gedaan heb.

Pekelen doe je eigenlijk voor de houdbaarheid. Wat overblijft zou je dus als koude vleeswaren kunnen gebruiken. In het geval van het walchers spek is het om de smaak in het vlees te laten trekken en dus niet om het vlees langer houdbaar te zijn. Toevoegen van colorozo is nodig om te voorkomen om botulisme de kop in te drukken zoals frits al aangeeft tijdens dit pekel proces. Maar na 3 dagen is het vlees echt nog niet goed genoeg gepekeld voor de houdbaarheid.
 
ok, bedankt voor de antwoorden al!

het zou zijn om gewoon direct op te eten, dus dan kan ik beter hetgeen doen zoals cold-as-ijs zegt.

als je het dan doet op zeg maar 160°, iemand enig idee hoe snel het klaar zou zijn? bedoeling is om naast het spek ook nog ribs te maken (easterwood style)
 
Ligt sterk aan de dikte natuurlijk maar 110-120 mag je rekenen op 2.5-3 uur normaal gesproken. Het zal waarschijnlijk 1.5-2 uur zijn ofzo. Je kan beter je spek er te vroeg opleggen en er eerder dan gepland af moeten halen, dan te laat. Je kan namelijk makkelijk je stuk vlees een uur op temperatuur houden. 30 min rusten is sowieso al aan te raden
 
Terug
Bovenaan Onderaan