BasBQ
Beef en Steak

Buikspek in char siu marinade

 
 
 
 
 

Barbeknoei

Gerijpt
Berichten
2.845
Het stond al even op de planning, buikspek in char siu marinade. Het recept voor de char siu kun je hieronder vinden.

Ik heb destijds een grotere batch gemaakt en in potjes ingevroren.
Ondertussen ben ik er achter dat dit prima gaat, alleen verliest de kleurstof in de vriezer zijn kracht. Dus deze nog een theelepeltje extra toegevoegd 😉.

Het stuk buikspek heb ik donderdag laten ontdooien en vrijdag in de marinade vacuüm getrokken.
Hiervoor eerst geperforeerd om meer marinade in het vlees te krijgen.
20220416_120549.jpg
20220416_120554.jpg

20220416_121343.jpg


Vandaag was het zover. De Q naar 165 graden gebracht en dan 1,5 uur tot kern 72 graden 😊.
20220418_154042.jpg
20220418_154046.jpg
20220418_170252.jpg


Tegelijkertijd had ik er een paar aardappels bij gelegd. Deze mochten iets langer. Totaal bijna 2 uur denk ik.

Het overschot van de marinade had ik opgevangen en met een beetje honing er bij gebruikt om de plakken buikspek in te smeren voor afgrillen.

2 minuutjes per kant.

20220418_180544.jpg
20220418_180549.jpg
20220418_181000.jpg
20220418_181005.jpg


Wat boontjes er bij.
Hoe lekker kan een AGV'tje zijn 😋😁.

20220418_182312.jpg
20220418_182305.jpg
 
Jaaahh. Lekker hoor.
Prachtige kleuren combinatie

Een half theelepel Had de klus ook wel geklaard denk ik ;)
 
Ziet er heerlijk uit!
 
Heerlijk bordje zo.
 
zo lekker! ik had graag een stukje geproefd. Heb je al een keer iberico secreto gebruikt om daar char sui van te maken? Dat vond ik helemaal goddelijk. MIsschien leuk om verschil is te proeven :)
 
Niets mis met rood in dit gerecht.
😋
😋
 
Ziet er heerlijk uit Remco, mooie kleurtjes.
Maar waarom de aardappels in de alufolie?
 
Ziet er heerlijk uit Remco, mooie kleurtjes.
Maar waarom de aardappels in de alufolie?
Uhm, goede vraag. Ik pof de grote aardappelen eigenlijk altijd in aluminium folie, zowel in de oven als op de bbq.
Kleinere krieltjes of partjes gaan er wel zo op.

Ik denk een gewoonte, waarbij ik altijd een goed resultaat krijg. 1,5 uur op 200 graden of met een vleesspies er door een uur op 100 graden. Zonder aluminiumfolie lijkt mij dat het nog langer duurt..
 
Goed bezig geweest Broer. Ziet er prima uit. Tijd dat we weer eens wat potjes gaan maken. Hier is de voorraad al een tijde op 🥲
 
Uhm, goede vraag. Ik pof de grote aardappelen eigenlijk altijd in aluminium folie, zowel in de oven als op de bbq.
Kleinere krieltjes of partjes gaan er wel zo op.

Ik denk een gewoonte, waarbij ik altijd een goed resultaat krijg. 1,5 uur op 200 graden of met een vleesspies er door een uur op 100 graden. Zonder aluminiumfolie lijkt mij dat het nog langer duurt..
Aardappelen duren hier ongeveer 1 uur indirect zonder alu folie, ligt ook aan de grootte, rozenvalletjes zijn na 30-45 minuten gaar. BBQ tempe tussen de 180 en 200 graden C.
Aardappels eerst dun in wrijven/smeren met beetje plantaardige olie, ik gebruik arachideolie die is lekker neutraal van smaak.
 
Aardappelen duren hier ongeveer 1 uur indirect zonder alu folie, ligt ook aan de grootte, rozenvalletjes zijn na 30-45 minuten gaar. BBQ tempe tussen de 180 en 200 graden C.
Aardappels eerst dun in wrijven/smeren met beetje plantaardige olie, ik gebruik arachideolie die is lekker neutraal van smaak.
Weird. Ga ik volgende keer testen.
Die grotere heb ik dus echt 1,5 uur in het folie voor nodig. Ik gebruik hier overigens geen olie bij. Soms wil ik ze nog wel eens doorsnijden en er kruidenboter tussen doen en dan in het folie. Dat halveert de tijd.
Misschien dat het folie eerst temperatuur tegen houdt, maar wordt vervolgd.

Roseval idd 30-35 min. Gewone kriel 25-30 min bij mij. Hier voeg ik meestal wel olie en kruiden toe.
 
Weird. Ga ik volgende keer testen.
Die grotere heb ik dus echt 1,5 uur in het folie voor nodig. Ik gebruik hier overigens geen olie bij. Soms wil ik ze nog wel eens doorsnijden en er kruidenboter tussen doen en dan in het folie. Dat halveert de tijd.
Misschien dat het folie eerst temperatuur tegen houdt, maar wordt vervolgd.

Roseval idd 30-35 min. Gewone kriel 25-30 min bij mij. Hier voeg ik meestal wel olie en kruiden toe.
Alu Folie werk isolerend van binnen naar buiten maar ook van buiten naar binnen
 
Terug
Bovenaan Onderaan