BasBQ
Beef en Steak

Buikspek erg zout?

 

Wikkes

Sprokkelaar
Berichten
46
Paar weken terug heb ik voor het eerst buikspek gemaakt op de Webee, dit naar een recept van Noskos zn website. Toen het klaar was vonden ik, en de gasten, het erg zout. Normaal gesproken vind ik zout geen probleem maar dit was wel extreem.
Ik heb de buikspek van Makro gekocht. Kan ik iets doen om het minder zout te maken?
 
Wikkes, wat vervelend dat jullie hem te zout vonden. Er zijn vele mogelijkheden waarom het te zout geweest kan zijn, verkeerde berekening van de verhouding vlees en zout, onvoldoende afgespoeld na de pekel periode.

Heb je misschien nog foto's van het stuk buikspek in de verpakking? Het zou kunnen zijn dat je bent begonnen met een gepekelde versie in plaats van een 'naturel' stuk Buikspek.

Mocht je wel met een naturel stuk begonen zijn en alles goed hebben afgemeten en de pekelperiode goed doorstaan dan kan je na het afspoelen het spek in water laten liggen om te ontzouten. Ik geloof dat je dan wel ieder half uur het water moet verversen.

Eerlijk gezegd weet ik niet hoe lang, wel wordt de houdbaarheid daardoor beperkt geloof ik.
 
hangt er misschien ook nog vanaf welk zout je hebt gebruikt, is het grof of fijn zout geweest wat je gebruikt hebt?
 
Welk recept en wat voor buikspek? Heb hier ook al foto's langs zien komen van mensen die een gepekeld buikje hadden en ja, dan wordt het er alleen maar zouter op natuurlijk.
 
Idd, alles noteren wat je doet, of goed onthouden. Ik merk ook dat fijn keukenzout veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel zouter smaakt dan het grove wat ik ook gebruik soms. Of naar eigen smaak aanpassen en maar weinig zout gebruiken, want het kan natuurlijk dat jullie gewoon niet graag gezouten eten...
 
Frits zei:
Wikkes, wat vervelend dat jullie hem te zout vonden. Er zijn vele mogelijkheden waarom het te zout geweest kan zijn, verkeerde berekening van de verhouding vlees en zout, onvoldoende afgespoeld na de pekel periode.

Heb je misschien nog foto's van het stuk buikspek in de verpakking? Het zou kunnen zijn dat je bent begonnen met een gepekelde versie in plaats van een 'naturel' stuk Buikspek.

Mocht je wel met een naturel stuk begonen zijn en alles goed hebben afgemeten en de pekelperiode goed doorstaan dan kan je na het afspoelen het spek in water laten liggen om te ontzouten. Ik geloof dat je dan wel ieder half uur het water moet verversen.

Eerlijk gezegd weet ik niet hoe lang, wel wordt de houdbaarheid daardoor beperkt geloof ik.

Ik heb het recept van Noskos z'n website; http://www.bbq-nl.com/2014/04/walchers-gilden-spek.html
De buikspek heb ik volgens mij niet meer in de verpakking, ik heb het bij de makro gekocht. Het lag daar in een normale koeling, geen vriezer dus.
Ik zal vanavond voor de zekerheid nog even kijken of ik de verpakking nog heb, of heb je ook wat een foto zonder verpakking?
 
Als je foto's heb post ze dan maar.
En heb je hem warm of koud gegeten, als hij warm gegeten wordt dan smaakt hij zouter.
En wat voor ketjap heb je gebruikt, dat scheelt namelijk ook nog.
 
Ik heb het ook de 1e keer gehad toen ik het maakte, heb toen zuurkoolspek gepakt die al gepekeld was...... hou wel van zout maar dit was een beetje te  B-)
 
Wikkes een foto zou wel handig zijn. Wat Mike zegt over de ketjap kan ook veel verschil kunnen uitmaken.

Fons, ik zou nooit buikspek maken van al gepekelde buikspek, alleen van een naturel stuk buikspek, Je weet nooit hoe zout het al gepekelde stuk is.
 
Wegens drukte niet eerder aan toegekomen..hierbij de foto van de verpakking:
jg75ap.jpg


De ketjap die ik heb gebruikt was ketjap manis van Conimex.
 
Je bent dus al met een kant en klaar product begonnen! Dat is waar het mis is gegaan. 90% varkensvlees en zout ;) Je moet een verse buik hebben, dus gewoon speklappen aan ??n stuk. Deze is al een keer gepekeld en gerookt, is dus eigenlijk bacon aan ??n stuk.
 
Thanx voor die info, zodat ik niet de dezelfde fout ga maken.
Eigenlijk wel heel erg logisch overigens.
 
noskos +1 ..deze jongen zal weer een ritje naar de Hanos/Makro gaan maken;)
Iemand nog tips wat ik met dit stuk vlees nog kan doen? Het is niet de bedoeling om dit weg te gooien;)
 
In plakjes snijden en uitbakken bij een eitje. MOINK balls. In chocolade, muffins noem maar op. Bacon makes everything better :D
 
nicee..en evt. als borrelhapje? een beetje zoals zeeuwspek daar ook wel voor gebruikt wordt, moet ik er in dit geval dan nog iets mee doen? (bakken,marineren?)
 
Jammer hoor.............maar volgende keer gaat het met deze wetenschap ongetwijfeld een stuk beter.
buikspek roken staat bij mij ook op de to do list.
 
Terug
Bovenaan Onderaan