BasBQ
Beef en Steak

Buikspek (en saté )

 
 

MaartenW

Vuurmaker
Berichten
59
Ik mocht weer eens aan de gang. Vandaag buikspek op het menu. Recept uit het complete bbq boek van Julius Jaspers,zie recept op de foto. Vandaag begon eigenlijk donderdagavond al. 2 kg buikspek in de pekel. En vandaag in de (simpele, maar erg lekkere) kruiden en honing. De bbq klaar gemaakt met de rookring en plate van weber. Laatst een workshop 'the art of charcoal' gehad en volgens weber kon op deze manier 15 uur de bbq op 100graden draaien. De eerste keer kon die bij mij 5, 5 uur. Aangezien het buikspek plusminus 3 uur moest, dacht ik deze techniek weer eens te gebruiken en te kijken daarna wat er nog over is en dat te gebruiken voor de saté, indirect. Dus bbq klaargemaakt, begon het appelhout al te roken terwijl de bbq nog maar op 30-40 graden was. Gelijk maar het vlees er op gegooid. Dacht, dan trekt de rook er lekker in(gaat toch beter bij rauw vlees?). Na drie kwartier/ uur kwam die op gang en stond die netjes op 120/130gr. Vlees ging lekker langzaam naar de 75gr en na 2,5/3 uur zat die netjes op 75 graden, maar de bbq was dus wel 1 uur op plusminus 60 graden maar geweest. Toen het spek in folie gewikkeld en de bbq klaar gemaakt voor de kipsates die m'n vriendin vanuit indonesisch recept had gemaakt. Wat mij opviel is dat na 3 uur de kolen bijna allemaal al wel grijs waren en ik waarschijnlijk geen hele lange sessie low 'n slow had kunnen doen. Ik denk weer rond de 5/6 uur. Is toch wat anders dan weber verteld. Wellicht ligt dat aan m'n briketten(kokos briketten van Fire Up), maar lees overal terug dat deze toch wel prima zouden zijn. Maar goed, desalniettemin al het vlees klaar. Vriendin had nog zoete aardappelfriet en koolsalade gemaakt. De smaken vielen enorm in de smaak, bij mij maar ook bij de schoonfamilie. Ze bleven maar eten😂 Gelukkig nog een klein stukkie spek over voor morgen :) In de toekomst ook maar eens een snake proberen. En de andere briketten die ik heb(hi q coco).
DSC_0101.JPG
DSC_0084.JPG
DSC_0091.JPG
DSC_0092.JPG
DSC_0088.JPG
DSC_0093.JPG
DSC_0094.JPG
DSC_0096.JPG
DSC_0097.JPG
DSC_0098.JPG
DSC_0100.JPG
 
Dit lust ik ook. Schuif maar een plakje door. Lekker. 😋

Je kan ook wat meer briketten in de ring plaatsen.
Persoonlijk heb ik deze ring nooit gebruikt. Altijd miniin of snake.
Succes.
 
Ziet er lekker uit zo!
 
Schuif maar door! Lust ik ook wel. 😋😋
 
Ziet er heerlijk uit!
Mij geduld was snel op mbt de ring en platesetter van Weber. Leuk bedacht, werkt in de praktijk voor geen meter. Snake is nog altijd de beste methode voor lange low&slow sessies met de schuiven open. Daarmee creeer je gelijk genoeg trek voor mooie rook. Het mooiste van een snake is dat je'm ook kunt blijven verlengen als je een keer helemaal rond bent geweest.
 
Ziet er heerlijk uit!
Mij geduld was snel op mbt de ring en platesetter van Weber. Leuk bedacht, werkt in de praktijk voor geen meter. Snake is nog altijd de beste methode voor lange low&slow sessies met de schuiven open. Daarmee creeer je gelijk genoeg trek voor mooie rook. Het mooiste van een snake is dat je'm ook kunt blijven verlengen als je een keer helemaal rond bent geweest.
Ik vind andere ervaringen altijd fijn/leuk/interessant om te horen/lezen. Daarnaast ga ik bij de volgende low 'n slow denk ik ook maar eens de snake proberen. 👍
 
Terug
Bovenaan Onderaan