BasBQ
Beef en Steak

Buikribben 3-2-1 op de OTP47

 

Havenmeester

Vuurmaker
Berichten
73
Mijn eerste post met foto's. Afgelopen donderdag contact mijn slager opgenomen of hij standaard buikribben heeft.. Alleen op verzoek zei hij en zie 3 ribben van elk 800gram.



Ze zijn echt dik met veel vlees



In de rub



Voor een nacht de koelkast in



Op de Q (snake methode) voor 6 uur bij 108 Gr. Als hout heb ik hickory gebruikt. Hij bleef goed op temperatuur en kostte geen moeite om hem op 108 Gr. te houden.



Ieder uur besprenkeld met appelsap. Na 3 uur zagen ze er zo uit. Vervolgens voor 2 uur in de folie met appelsap. Daarna gemopt en nog een uurtje.



Tadaa....het resultaat. Ze waren heerlijk echter de dikke delen waren volgens mij niet gaar genoeg. Bij de dunnere delen viel het van het bot af maar bij de dikke delen was dit niet het geval. Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

 
Misschien de Q iets warmer? Tussen de 115 en 120?
 
Ze zien er prima uit!

Als ze van het bot vallen zijn ze te gaar! Je moet twee botjes van elkaar kunnen trekken, tear test, als dat kan zijn ze goed.
Als je het vlees van het bot haalt moet het bot binnen een paar minuten wit verkleuren dat is ook een teken dt ze gaar zijn
 
je hebt ze er voor 6 uur op gehad, dat lijkt mij ook prima, je hebt ze zoals ik het lees niet ingepakt? Als je ze inpakt voor ca 2 uur, stomen ze in de aluminiumfolie ook nog door, misschien dat daar je probleem zit.

lezen valt niet mee, je hebt ze wel ingepakt lees ik net, foutje bedankt
 
Frits zei:
Ze zien er prima uit!

Als ze van het bot vallen zijn ze te gaar! Je moet twee botjes van elkaar kunnen trekken, tear test, als dat kan zijn ze goed.

Hier thuis vinden we het lekkerder als ze (bijna) van het bot vallen. Uiteraard is dat persoonlijk.
 
Mooi werk!

Het is wel verrassend....de randen van de ribs bekijkende en het feit dat de dikkere gedeelten niet gaar waren en de dunne dan weer te gaar zou kunnen duiden op een te hoge temperatuur. Alleen dit staat dan weer haaks op de digitale roostertemp. Verrassend dus.
 
die ribben zien er heerlijk uit!
 
Blijft idd vreemd. Lage constante temperatuur, insprayen, inpakken daar ligt het allemaal niet aan. Misschien de volgende keer iets langer inpakken. Ondanks dat ik lichtelijk teleurgesteld was zei mijn maat dat hij nog nooit zulke lekkere spareribs op had.
 
Zorg dat je folie goed dicht zit en er geen stoom kan ontsnappen!
Misschien de dikke stukken rib scheiden van de dunne!!
Zien er wel erg lekker uit btw!! :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan