BasBQ
Beef en Steak

Buffalo Chickenwings met blue cheese dip.

 
 
 
 

Pascal

Gemarineerd
Berichten
1.843
Voor mij de eerste keer dat ik mee doe aan de fotowedstrijd. Ik heb in het verleden zoveel mooie foto's gezien dus ik ga mijn best doen. Meedoen is belangrijker dan winnen, maar ik roep iedereen wel op om op mij te stemmen natuurlijk 😜. Ik heb natuurlijk allerlei recepten doorzocht, vooral van, @RenZwi en mijn idool, Sonja Bakker. Helaas kon ik geen goed recept vinden. Ik vind sowieso kip met rijstewafels geen goede combinatie, hoeveel rub of bbq saus ik er ook overheen doe. Terwijl ik een beetje aan het zoeken was kwam ik een recept tegen van Jord Althuizen op BBQStreet.

Buffalo Chickenwings met blue cheese dip.


Dit gerechtje komt oorspronkelijk uit Buffalo tenminste volgens de overlevering. Er zijn vele manieren om het te bereiden, maar wat veel terug komt is dat het een zeer pittige wing is met een lekker dip erbij. Als ik Google er op na sla dan kom ik ontelbare manieren van het maken van de wings tegen. Ik heb er voor gekozen om de hele wing te gebruiken.

Ik heb de volgende ingrediënten gebruikt:

Gruyère
mayonaise
zure room
appelciderazijn
bieslook
karnemelk
zout en versgemalen peper
kippenvleugels
gerookt paprikapoeder
piri piri hot sauce
boter
knoflookpoeder
worcestersaus
bleekselderij
worteltjes
20210919_160523.jpg


En natuurlijk niet te vergeten.....
20210919_161050.jpg


Eerst een simpele rub van gerookte paprika poeder, zout en versgemalen zwarte peper voor over de vleugeltjes.

20210919_161544.jpg


Hierna was het tijd om de Q aan te steken en de rotisserie uit de schuur te halen. chickenwings maak ik altijd in een mandje op de rotisserie. Zo kunnen ze lekker direct boven het vuur 🔥en worden ze lekker knapperig. Bijkomend voordeel ze zitten vast in het mandje dus de vleugeltjes kunnen er niet vandoor vliegen op een onbewaakt moment. Nog twee chunks kersenrookhout 🍒🪵erbij en gaan met die banaan😇!

20210919_164736.jpg


Gelukkig is de Q op dit moment volledig zelfredzaam en heb ik mijn handen vrij voor de dipsaus. Omdat het een pittige variant gaat worden gaat er een lekkere frisse tegenhanger bij. Blue cheese dip. Of te wel..... 🔵 🧀. IK heb gekozen voor Gruyere. Ik kan een heel lang en wijs 🎓verhaal afsteken over de voordelen van verschillende blauwe kazen, maar de waarheid is dat ik dit toevallig had liggen :sneaky:.

De kaas samen met een klodder Remia en wat zure room. Een scheut heerlijke biologische karnemelk van onze plaatselijke boerderij🐄 . (Onze melk komt hier ook vandaan. Heerlijk vers en de kinderen willen niet anders meer. Nadeel is dat we om de paar dagen er naar toe moeten rijden, want supermarkt melk 🥛 wordt hier aan tafel niet meer geaccepteerd door de meiden). Als ik aan die koeien denk besef ik mij ineens dat ik nog een sticker mis :unsure:. Anyways back on topic. Een scheutje appelciderazijn, zout, vers gemalen peper en wat bieslook om het af te maken. Zo die kan in de koelkast. (Beetje gejokt, ik was de bieslook vergeten en die heb ik veel later toegevoegd 😇)

20210919_162412.jpg


In de tussentijd de oude vertrouwde WMT aangestoken. De hotsauce ♨️ moet bereid worden. Eerst een halve fles piri piri. Ik had deze nog in de koelkast staan en geloof me, de piri piri is pittig genoeg. Wat boter, appelciderazijn, Worcestershire saus (moest al drie keer googelen om de juiste spelling te zoeken, laat staan dat ik Worcestershire uit kan spreken. 'Note to myself, geen Youtube kanaal gaan beginnen. @ @noskos respect 👏'

In de tussentijd was de WMT op temperatuur en kon de pan erop. Gelijk nog een pannetje ernaast gezet. Hier komen straks wat bonen in voor ernaast.
20210919_170926.jpg


Ondertussen een beetje spieken onder de deksel van de Q of de vleugeltjes er niet vandoor zijn. Ik heb ook een keer een filmpje gezien van zo'n mandje wat openging tijdens de cook. Altijd spannend als je twee kilo kip erin hebt zitten 😨. Gelukkig, alles gaat goed. Binnen hoor ik de dames al roepen dat het lekker ruikt. Altijd een goed teken.👍
20210919_170939.jpg


Inmiddels wat fijngehakte ui, geraspte wortel, een blikje tomatenpuree en wat water in de pan gedaan. Hierna de bonen erbij. Het waren witte bonen die we nog over hadden van het hamsteren van vorig jaar wat ik heus echt niet heb gedaan.... 🐹😎. Als laatste de kruidenkast geplunderd en erbij gegooid. Lekker veel smaak. Van de bereiding van de bonen ben ik verder vergeten om foto's te maken. Ach ja, vandaag gaat het om de wings. 📸
20210919_171745.jpg


Alles staat nu lekker te pruttelen. Blijft toch fijn om meerdere Q's aan te hebben en de rookpluimpjes uit de uitlaatjes te zien komen...... Mooi moment om een lekker witbier open te trekken.

Nu nog even wat groenvoer bereiden. Even de wortels en de bleekselderij schrapen en netjes in een glaasje zetten. Alvast op een serveerplankje plaatsen en de kaassaus in een bakje ernaast. Dat zal lekker verfrissend zijn als tegenhanger van die pittige wings.

De vleugeltjes waren inmiddels ook klaar en konden in een schaal samen met de hotsauce. Wat een geuren zeg. Eerst die lekkere kersenrook, dan die geur van die heerlijke wings. Als de deksel van het sauspannetje afgaat die scherpe geur van de piri piri. Als dit niet heerlijk wordt! De helft van de wings samen met de hotsauce in een kom zodat de warme saus heerlijk de hele vleugel doordrenkt.

20210919_175931.jpg


Ik moest beloven dat ik ook wat 'gewone' wings apart zou houden zonder pittige saus. De rest van de familie was nog niet helemaal over het debacle van vorige keer heen.... ABT's met Madame Jeannettes 🥵. Vertrouwen gaat te paard en komt te voet zullen we maar zeggen 😥

Naast de wings een heerlijke appelcider die door vrienden van ons meegenomen is uit Frankrijk. Lekker fris. Het uiteindelijke plaatje met de heerlijke wings.
20210919_180100.jpg


En aan tafel ziet het er natuurlijk net iets anders uit :p Samen met de boontjes, die heerlijk waren geworden en de bak met 'veilige' chickenwings. 😜
20210919_180712.jpg


Conclusie..... Wat een heerlijke chickenwings. Heerlijk pittig. Wat een heerlijke tegenhanger waren die heerlijke worteltjes en de bleekselderij. Als kleine brandweermannetjes 🧑‍🚒🧯. En de Gruyeresaus... Dat is een aanrader. Die gaan we zeker vaker maken. Wat een heerlijke saus is dat. Iedereen likte de vingers bij het maaltje af. De 'grote' mensen met hotsauce en de 'kleine' mensen zonder.

Bedankt voor het lezen.
 
Heerlijk gerecht en bedankt voor je leuke en zeer vermakelijk leesbare bijdrage 🤩
 
Mooie bijdrage en dito verhaal! Altijd leuk om gementioned te worden

Ik las het stukje over het mandje dat eens open was gegaan bij iemand anders, toevallig bij [mention]Barbeknoei [/mention] gebeurd?
 
Mooie bijdrage en dito verhaal! Altijd leuk om gementioned te worden

Ik las het stukje over het mandje dat eens open was gegaan bij iemand anders, toevallig bij [mention]Barbeknoei [/mention] gebeurd?
Nee ik heb dit volgens mij gezien op een YT filmpje. 😊
 
Wat een verhaal zeg! Daar ben je druk mee geweest. Mooie foto's hoor. Mooi gedaan!
 
Ja lekker man, Buffalo wings lust ik ook! Blauwe kaas is een heerlijke combi.
 
Mooie foto's en het klinkt en ziet er heerlijk uit! Die gaat op mijn lijstje.

Ben nog wel benieuwd naar de wings in zo'n mandje. Dat stuitert dan toch allemaal de hele tijd rond tegen het metaal aan? Ik zou denken dat de kruiden er dan langzaam afgeschraapt worden, evenals het velletje. Toch gebeurt dat blijkbaar niet. Mis ik iets of valt het gewoon allemaal wel mee?
 
Mooie foto's en het klinkt en ziet er heerlijk uit! Die gaat op mijn lijstje.

Ben nog wel benieuwd naar de wings in zo'n mandje. Dat stuitert dan toch allemaal de hele tijd rond tegen het metaal aan? Ik zou denken dat de kruiden er dan langzaam afgeschraapt worden, evenals het velletje. Toch gebeurt dat blijkbaar niet. Mis ik iets of valt het gewoon allemaal wel mee?
Het valt wel mee hoor. Normaal doe ik de rub achteraf erop. Zo wordt ie iets krokanter en is het mandje makkelijker schoon te maken. De rug en het vel gaat er niet vanaf hoor. Is ook geen droogtrommel met 1400 tpm.. 😝
 
Laatst bewerkt:
Ziet er mooi uit zo op’t plankie
Zal gesmaakt hebben
 
Mooie bijdrage en dito verhaal! Altijd leuk om gementioned te worden

Ik las het stukje over het mandje dat eens open was gegaan bij iemand anders, toevallig bij [mention]Barbeknoei [/mention] gebeurd?
😂😂😂😂 Is mij inderdaad wel eens overkomen, maar dan al uit de bbq, dat het de verkeerde kant open ging 😂
 
En weer wat op de to Q list.........
Wat een heerlijke bijdrage!

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Het valt wel mee hoor. Normaal doe ik de rub achteraf erop. Zo wordt ie iets krokanter en is het mandje makkelijker schoon te maken. De rug en het vel gaat er niet vanaf hoor. Is ook geen droogtrommel met 1400 tpm.. 😝
Smeer je de vleugels nog wel met een “plakmiddel” in ? Mayonaise, mosterd, olie of iets dergelijks?
Ikdenk ook dat je korf redelijk gevuld moet wezen om te veel “ buitelen en vallen” van de gerubde vleugels te voorkomen. Een korf vullen met 10 kippenvleugels werkt niet, heb ik ondervonden 🥴
 
Smeer je de vleugels nog wel met een “plakmiddel” in ? Mayonaise, mosterd, olie of iets dergelijks?
Ikdenk ook dat je korf redelijk gevuld moet wezen om te veel “ buitelen en vallen” van de gerubde vleugels te voorkomen. Een korf vullen met 10 kippenvleugels werkt niet, heb ik ondervonden 🥴
Nee deze keer niet gedaan. Mand zat ook stampvol. Wat ik al zei, normaal doe ik ze zonder rub. Als je ze er dan afhaalt (zijn vochtig op dat moment) en gelijk in een kom met rub doet wordt het heerlijk. Daarna worden ze weer droger.
 
Konden we nog aanschuiven .. ? 🍽️ dat ziet er heerlijk uit..

Mooi verslag, leuk beschreven en tevreden eters, wat wil je nog meer ;)
 
Heerlijk verslag. Je hebt er flink wat werk van gemaakt. Mooi resultaat en lekkere plaatjes. Daar houden we van. TOP
 
Terug
Bovenaan Onderaan