BasBQ
Beef en Steak

Bryan's eerste UDS!!

BryanB

Vuurmaker
Berichten
51
Eindelijk is het zover, mijn eigen UDS maken!
ik heb er zeker een jaar over gedaan om stappen te ondernemen maar het kwam er nooit van.

ik heb veel inspiratie opgedaan en informatie opgezocht om een zo compleet als mogelijk, toch goedkope UDS te bouwen.
wat ik merk is dat vele er alsnog wat geld voor uitgeven en dat probeer ik te vermijden en hoop dat het lukt !  :D :p
ik hoop op jullie mentale steun en tips!! hahaha

LET'S BEGIN!!!



Mijn vat(en) 1 van 200L en een kleintje. ik heb ze aangeschaft bij J. Geurts (actief op marktplaats) ?25.- voor de grote en ?8.- voor de kleine.
Ik wil de kleine gebruiken als kolenmand. halveren en vol met gaten Boren (kost wat werk maar hoop dat het werkt)
Heel misschien schaf ik alsnog de kolenmand van de huisentuinwinkel.nl aan. Doen of niet doen ???

image.jpeg



Next up,,,
een mooi setje getrapte boren. gekocht via VidaXL.com ?18.99 + Gratis verzending
image_1.jpeg


mijn volgende stap is de aanschaf van de buizen en knelkoppelingen Knie?n.

ik heb in een draadje van Ceriel een buigwerk gezien die ik ook wil toepassen op mijn UDS (dankjewel voor de inspiratie !!)

6F2377FD-2819-4427-BB0E-1AE873336DFB.png


Ik probeer maandag te meten en wat gaten te boren
vervolg komt eraan!!!
 
Succes, ben benieuwd!
 
Hey Brian, goed voorbereid hoor. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat!

Ik heb zelf onlangs een ton omgebouwd zodat hij op m'n weber 57cm pas. De ton heb ik op 2/3e doorgeslepen. Als kolenmand heb ik het overblijfsel gehalveerd en ingekort zodat ik een ring kon maken die op het kolenrooster van de weber past.

Ipv gaten heb ik de ring op verschillende plekken ingeslepen en bij mijn eerste testrun werkte alles prima.
Wellicht dat je dat veel werk kan besparen?

878fdbaf01c18cf3c3f03c8c5cd21bf7.jpg


206e9f45091cd3845929947ba5ac7fab.jpg


Ik realiseer me wel dat een UDS en een WDSM qua karakteristieken zich anders gedragen, maar mocht de temperatuur nou niet hoog genoeg komen, dan kan je de sleuven wellicht groter maken :)

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Geinig,

Die Geurts verdient goed geld aan het bbqgenootschap.
Ik heb er 5 opgehaald bij hem.

En die zijn oa voor mensen die hier ook komen.
 
Ziet er goed uit!

Misschien het jezelf eenvoudiger maken en wat luchtroosters kopen bij huisentuinwinkel? Het hele ontwerp met de koperen leidingen en koppelingen heb ik nooit echt begrepen. Het kan simpelweg eenvoudiger en goedkoper. Zal deze week mijn bouw posten, misschien heb je er nog iets aan :)!

Succes verder

#edit: hier het verslag
 
Helaas staat het weer er niet naar om te werken eraan.

Ik heb wel besloten om toch maar voor de kolenmand van huisentuinwinkel te bestellen alleen moet ik er wel even op wachten. Tot die tijd ga ik een oude vuurmand gebruiken!  Dank jullie wel voor jullie opties!

@rkersten, de koperenbuizen zijn grotendeels voor de uitstraling! Maar je hebt een mooi verslag!

Ik hoop op beter weer (droog) zodat ik wat kan doen!




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Weer bezig met het verzamelen van spullen en ik stuit op iets,,


Ik ben van plan om knietjes te gebruiken knel X buitendraad 3/4 - 22mm
Nu vraag ik me af hoe iedereen deze heeft bevestigd aan de binnenzijde van de ton??

1_M_2ba_Vsh_d1f6bbf8_d1c1_4ff6_8113_aaca949cc654_png_zoom.jpg
 
Ik heb dezelfde gebruikt in mijn eerste UDS. Door mijn werk als koelmonteur had ik passende moeren beschikbaar. Ik heb geen idee of deze ook voor particulieren te koop zijn.
Bij mijn WDSM heb ik een gewoon knel-knel koppeling gebruikt. Het deel dat door de wand gaat ingekort, zodat de moer er helemaal op kan.
 
Nu het weer eindelijk een beetje gangbaar was en er tijd was ben ik maar weer eens bezig geweest.

Ik had al afbijt staan van Alabastine, dus de ton in gesmeerd en wachten op het resultaat....

2FC25184-A60A-44C9-95DC-4B9FAFDBF7AA.jpg

2EE9B7D9-536C-4D31-88E5-CDCB4FBEE4B4.jpg


Met de volle moed een uurtje gewacht.
Getracht met een schraper het verf te verwijderen maar helaas, het ging niet zoals gedacht.

Ik denk dat ik het te licht heb aangebracht want er gebeurde niet zo heel veel

Dus met het overgebleven beetje nog wat erop proberen te smeren vooral de deksel maar gedaan.

Het resultaat was al wat beter maar het ging alsnog moeizaam.

Ik ga er van de week weer meer door i guess iemand een idee of tip? Ik heb helaas geen mogelijkheid tot uitbranden.


CE86EF3E-1919-4017-BD0C-C9BFA9C43E21.jpg
 
Je zou een verfbrander/f?hn of gasbrander kunnen proberen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ja, bijvoorbeeld. Je kan het eens proberen. Ik bedoelde eigenlijk zo'n 'varkensbrander' die dakdekkers gebruiken. Maar kan me voorstellen dat je die niet in de berging hebt liggen ;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Bij mij werkte het erg goed als ik de afbijts dik aanbracht en direct de ton inwikkelde in huishoudfolie. Zo voorkom je dat de werkzame stoffen snel vervliegen of opdrogen. Succes!
 
.. en mocht je met de brander aan de slag gaan zou ik inderdaad proberen ergens een grote te lenen. Ben bang dat je met deze niet ver komt :/
 
Wellicht even verstandig om een ervaringsdeskundige aan het woord te laten....

Devetaal Verfafbijt!!!!

Zoek op deze tekst op dit forum en kijk naar de foto's hoe deze afbijt werkt. Op de gelakte blauwe tonnen, dus dezelfde als jij hebt.

Je ziet de lak gewoon binnen seconden loslaten!!

Geen gekloot met fik, ruzie met buren en vrouw, geen vogels en huisdieren die het loodje leggen ivm inademen van de rook maar wel tegelijkertijd nog even de bikinilijn van de vrouw bijwerken met dit goedje.... Werkt top!

gr. Erwin
 
Professor Erwin, afbijt is al aangeraden maar bedankt voor je 'nog betere advies' ;p
 
Ik heb al de nodige afbijt geprobeerd, maar het gaat dus om deze hele specifieke afbijt. Is ook niet Arbo toegestaan (dus nog lekker ouderwets 'goed') en werkt dus wel.

Andere afbijt, zoals Alabastine ed zijn niet te vergelijken met deze.

Ik heb geen aandelen, maar wel weinig tijd en zin om te schuren en te branden. Ervaringsdeskundige van ellende dus....

Kijk maar naar mijn post: http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=7290.msg136023#msg136023

Gr. Erwin
 
Terug
Bovenaan Onderaan