Beef en Steak

Brood in de DO - mislukt

Free_ltd

BBQ Junkie
Mijn zoon wilde brood bakken en zijn recept was in een Dutch Oven. Degene die ik heb past niet in onze oven, dus maar op de kamado.

So far, so good. Alles gevolgd volgend het recept, maar de onderzijde was compleet verbrand.

Hoe kan ik dit vermijden? Onder de DO nog een extra steen lekken met daarop bv wat moeren en daar de DO op?

Hier wat foto’s. De zwarte is de onderzijde.

IMG_9667.jpeg

IMG_9668.jpeg

IMG_9669.jpeg

IMG_9671.jpeg

IMG_9672.jpeg

Lijkt mij gevalletje temperatuur te hoog en of te lang.
Zelf doe ik meestal indirect rond de 210/220 graden. Pan 10/15 min voorverwarmen
Deeg in de pan deksel erop en dan minuut of 20 tot 30 min bakken
Daarna 10/15 min deksel eraf voor het korstje
Maar dat bakken is ook een beetje afhankelijk van de groote van het brood.

Vooral goed de kleur in de gaten houden.
Ik zie op je foto dat de bovenkant ook al behoorlijk donker tegen het verbranden aan is

Het is mij ook wel eens overkomen. Als ie gaar is en je laat hem 10 min langer bakken is ie zwart.
Je kunt hem beter te vroeg uit de oven halen dan te laat.
Klop je op de onderkant en hij klinkt niet hol,dan gewoon even terug.
Dan heb je eigenlijk een soort afbakbrood. Deze zijn namelijk ook maar voor 75 tot 80 % gebakken

Laatst bewerkt:
Temperatuur was 230° zoals ze in het recept aanhielden. Dan 30 min met deksel en 15 min zonder. Heb ook hier al eens gelezen om er nog een rekje in gietijzer onder te legge .

Dat is niet overdreven heet, als je de dome thermometer gebruikt mag je gerust graad of 20/30 lager gaan zitten.
Je kunt ook een thermometer in het deeg steken. Bij een graad of 96 is ie gaar.
Op die manier kun je ook kijken wat er verkeerd gaat.
Te snel temp naar beneden.
Verbrand en niet gaar ook temp naar beneden.
Rooster mag ook op de bovenste stand zie ik nu.
Rooster op de laagste stand net boven de platesetter kan zomaar 60 graden of meer schelen met je dome thermometer.

Balen man.
Geen verstand van brood maken.
Respect dat je ook iets dat niet lukt deelt hier.

Niet opgeven. Gewoon nog een keer proberen.

Terug
Bovenaan Onderaan