BasBQ
Beef en Steak

Broil king keg 4000 lage temperatuur

 
 

Beeros

Kooltjesharker
Berichten
181
Hallo,

Lukt het iemand om de broil king keg 4000 op lage temperatuur stabiel te houden? En dan bedoel ik temperatur rond de 110.

Bij mij schiet hij erg snel door naar 120 en 130+.

Dit is hoe ik te werk ga.
Vul de kamado met Dammers tot 10 cm onder de waterbak. Leg 1 wokkel op de kolen die ik aansteek. Ik houd de kamado open totdat de wokkel is uitgebrand. Sluit vervolgens de deksel en begin bij 10 graden van de gewenste temperatuur te knijpen. De onderste schuif staat op vinger breedte open en het wiel boven staat op 1 (bijna volledig gesloten) De waterbak vul ik met koud water .

Vandaag getest of er valse lucht in komt .Dit is niet het geval, heb de maverick door het bovenste wiel geplaatst op het rooster. De maverick geeft nu 126 graden aan en de dome thermometer rond de 115.

Graag hoor ik of er KEG gebruikets tips hebt hoe de keg stabiel te krijgen rond de 110 graden.

Groetjes Maarten
 
Kun je de onderste schuif niet nog verder dicht zetten?
 
Dat al een keer geprobeerd maar dan dooft hij krijg ik het idee.
 
Ah ok, het leek me al te simpel.
Als ik echter naar mijn ketel q kijk,  en ik wil hem laag in temperatuur hebben (110-115 graden), dan zet ik de onderste schuif helemaal dicht, en dan een heel klein tikje open, en dat werkt vrij goed.
 
Heel apart nu heb ik de KEG al 1,5 uur stabiel tussen de 107 en 115. Wel nog (te) veel wisselingen tussen deze 2 temperaturen.
 
Met houtskool lukt het mij lastig.
Met briketten  (ecobrasa ) geen probleem.
Klein vuurtje in het midden. Schuif onder op mm of 7.
Boven op stand 1 a 1,5 .
Zo blijft het apparaat stabiel op ongeveer 100 graden  (gemeten tussen de 100 en 110 graden gedurende 14 uur)
Met de HM  helemaal makkelijk te doen.(eigenlijk overbodig ,maar het kan dus waarom niet)

06824d3d8c00fcc89e55790a4c8c23a4.jpg

 
Mijn gok zou ook zijn om de onderste schuif nog iets verder dicht te zetten, millimeters kunnen het verschil al maken.
Werkt houtskool niet beter dan kokosbriketten? (In een keg bedoel ik dan) speciaal voor dit soort dingen
 
SilverFox zei:
Mijn gok zou ook zijn om de onderste schuif nog iets verder dicht te zetten, millimeters kunnen het verschil al maken.
Werkt houtskool niet beter dan kokosbriketten? (In een keg bedoel ik dan) speciaal voor dit soort dingen
Onderstaand mijn antwoord op een soortgelijke vraag mbt het gebruik van briketten in de KEG.

[quote name="structor" post=193986 timestamp=1436729780]
Goed gelukt hoor, ik ben wel nieuwsgierig waarom je ecobrassa's in je KEG gebruikt, stook je die niet gewoon niet als een keramische Q?
[/quote]
Na heel veel trial and error kan ik met ecobrasa de temperatuur het beste beheersen. (Wel met veel beleid op temperatuur brengen)
Met deze sessie niet meer versteld nadat de doeltemperatuur bereikt was.
Ook hoef ik me geen zorgen te maken over de puntbelasting die briketten zouden geven in een keramische Q.
De stalen vuurschaal neemt geen stofjes/smaak/geur op dus ook dat is geen probleem.
Bijkomend voordeel is geen/nauwelijks smaak van houtskool aan de gerechten komt (natuurlijk voeg ik wel rookhout toe maar dan wel precies de smaak die ik wil).
Met de ecobrasa kan ik de keg op alle temperaturen tussen 100 en 320 graden stabiel houden.
Met houtskool zou dit nog hoger kunnen maar daar zie ik, tot nu toe ,geen noodzaak voor.

Foto ter illustratie van hoeveel brandstof en het gebruik bij een 15 uurs run.

e0e5a493b30396d9f5ecc9a86dd731af.jpg
 
Ah, owkee.
Wat bedoel je met puntbelasting in een keramische q?
 
SilverFox zei:
Ah, owkee.
Wat bedoel je met puntbelasting in een keramische q?
Dat komt voor omdat  de briket een kleine oppervlakte heeft die ,relatief,  veel warmte kan afgeven . Sommige  vuurschalen schijnen dat  niet zo lekker te vinden  en is een een verhoogde kans op scheuren.
Nu ga ik dit draadje niet verder kapen zodat iemand Maarten wellicht verder kan helpen.


 
drdre67 zei:
Na heel veel trial and error kan ik met ecobrasa de temperatuur het beste beheersen. (Wel met veel beleid op temperatuur brengen)
Met deze sessie niet meer versteld nadat de doeltemperatuur bereikt was.
Ook hoef ik me geen zorgen te maken over de puntbelasting die briketten zouden geven in een keramische Q.
De stalen vuurschaal neemt geen stofjes/smaak/geur op dus ook dat is geen probleem.
Bijkomend voordeel is geen/nauwelijks smaak van houtskool aan de gerechten komt (natuurlijk voeg ik wel rookhout toe maar dan wel precies de smaak die ik wil).
Met de ecobrasa kan ik de keg op alle temperaturen tussen 100 en 320 graden stabiel houden.
Met houtskool zou dit nog hoger kunnen maar daar zie ik, tot nu toe ,geen noodzaak voor.

Foto ter illustratie van hoeveel brandstof en het gebruik bij een 15 uurs run.

e0e5a493b30396d9f5ecc9a86dd731af.jpg

Zeer mooi verbruik, maar ik dacht dat het gebruik van briketten niet werd aangeraden voor dit type barbecues of gaat dit enkel om de keramieke varianten?
 
drdre67 zei:
SilverFox zei:
Ah, owkee.
Wat bedoel je met puntbelasting in een keramische q?
Dat komt voor omdat  de briket een kleine oppervlakte heeft die ,relatief,  veel warmte kan afgeven . Sommige  vuurschalen schijnen dat  niet zo lekker te vinden  en is een een verhoogde kans op scheuren.
Nu ga ik dit draadje niet verder kapen zodat iemand Maarten wellicht verder kan helpen.

dank jullie wel voor de reacties. Maar het moet toch ook lukken met dammers houtskool. Misschien toch eerder en sneller knijpen en de gaten minimaal open zetten. Ik blijf oefenen want het zal me hoe dan ook lukken.
 
Beeros zei:
drdre67 zei:
SilverFox zei:
Ah, owkee.
Wat bedoel je met puntbelasting in een keramische q?
Dat komt voor omdat  de briket een kleine oppervlakte heeft die ,relatief,  veel warmte kan afgeven . Sommige  vuurschalen schijnen dat  niet zo lekker te vinden  en is een een verhoogde kans op scheuren.
Nu ga ik dit draadje niet verder kapen zodat iemand Maarten wellicht verder kan helpen.

dank jullie wel voor de reacties. Maar het moet toch ook lukken met dammers houtskool. Misschien toch eerder en sneller knijpen en de gaten minimaal open zetten. Ik blijf oefenen want het zal me hoe dan ook lukken.
Natuurlijk gaat het ,uiteindelijk, lukken.
En iedereen heeft zo zijn eigen manieren en werkwijze om de boel onder controle te houden.
End of the line is het maar bbqen en werken we niet in een ziekenhuis of laboratorium waar exacte wetenschap vereist is.(Wel leuk om je doel zo perfect mogelijk te benaderen )
 
drdre67 zei:
Dat komt voor omdat  de briket een kleine oppervlakte heeft die ,relatief,  veel warmte kan afgeven .

Klopt dit wel?
In mijn beleving wordt een (harde / hoge dichtheid) houtskool veel heter dan briketten?
 
In mijn beleving wil je ook graag op houtskool werken (ik gebruik dammers houtskool), omdat dit schoner brandt en de luchtstroom minder belemmert (residi) waardoor je een betere controle hebt. Heb ook het idee dat het sneller reageert op aanpassingen  van de luchtschuiven.
Het brikettenverhaal in een keramische q vanwege temperatuur is nieuw voor me, ik heb altijd begrepen dat het door de as / luchtstroom kwam. Ik kan me niet voorstellen dat het keramiek van een bge (of  een primo of monolith) kwetsbaar is voor de hitte van een briket.

Om dan toch on-topic te blijven; probeer het eens met een zakje hoge kwaliteit houtskool en zet de onderste schuif iets meer dicht. Heb hier minder dan een centimeter nodig voor 107 graden, en bovenste heb ik een klein stukje open waar het draadje van me thermometer goed door kan. (Maargoed, heb geen KEG, dus is niet uit ervaring met een keg maar met een ei. Denk niet dat dat veel verschil maakt, maar toch)

Wel veel succes, gaat vast goed komen! Flink blijven proberen. Kijk als je de onderste naar je gevoel net te ver dicht hebt, ook even waar de temperatuur dan stabiel op blijft hangen, puur voor het idee
 
Hop Hop Hop het is gelukt om hem tussen de 100 en 110 graden te houden!!!

:D :D :D :D
 
Super, goed man!
 
Ik heb er ook geen moeite mee hoor om de temperatuur laag tehouden voor een langere periode.

wel heb ik ondertussen ondekt dat je er snel te veel houtskool in doet en een te groot vuur maakt.
dus klein beginnen mischien zelfs de wokkel door knippen met een snoeischaar.

suc6 en ander moet je eens zoeken op mijn post wat betreft het dichten van de kier aannde onderzijde en bij het daisyweel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan