BasBQ
Beef en Steak

Brisketvraag

 

FJP84

Kooltjesharker
Berichten
173
Net wat draadjes van een brisket langs zien komen dus die maar op de todo lijst gezet.

Maar het is de 1ste poging en daarbij heb ik een compacte kamado (± 33cm rooster)

Ik heb gelezen over de wholepacker, de point en de flat. Ik neem aan dat de eerste de combinatie van de laatste twee is.

Mijn vraag waar kan ik het beste de eerste poging mee gaan ondernemen? De point of de flat?

Verstuurd vanaf mijn SM-A325F met Tapatalk
 
Het klopt, een whole packer bestaat uit de point en de flat.

Op een compact zou ik beginnen met alleen een point. Dit past qua grootte goed, is wat vetter en dus wat vergevingsgezinder dan de magere flat. Bovenal het is ook vriendelijker geprijsd.

Dennis heeft een leuk recept van Brusket ear, de point.

 
Dank voor de info. Idee is wel low & slow. Moet ook prima lukken toch?

Verstuurd vanaf mijn SM-A325F met Tapatalk
 
Veel meer dan zo’n brisket ear kan je ook niet op een 33cm kwijt denk ik.
 
Nog een vraag. Ik sta op het punt om bij de plaatselijke landwinkel vlees te bestellen. Ze hebben ook een brisket/puntborst waarbij ik zelf kan aangeven wat het gewicht moet zijn.

Ik wil voor de eerste poging een wat kleiner stuk bestellen, hoe klein kan ik gaan? Ik dacht aan 0,5-1kg.

Idee is om het in eerste instantie voor twee volwassenen te bereiden waar 2 kinderen (peuters) ook nog wat mee kunnen happen. Restant kan ik uiteraard ook als broodbeleg gebruiken en ik heb ook al video's gezien van het opnieuw opwarmen in de oven, maar dan nog wil ik het zoveel mogelijk "met mate" houden.

Later is het plan om voor meer eters het gewicht wat op te schroeven.

Ik zie graag de adviezen qua gewicht voor de eerste poging tegemoet. Alvast bedankt

Verstuurd vanaf mijn SM-A325F met Tapatalk
 
Nog een vraag. Ik sta op het punt om bij de plaatselijke landwinkel vlees te bestellen. Ze hebben ook een brisket/puntborst waarbij ik zelf kan aangeven wat het gewicht moet zijn.

Ik wil voor de eerste poging een wat kleiner stuk bestellen, hoe klein kan ik gaan? Ik dacht aan 0,5-1kg.

Idee is om het in eerste instantie voor twee volwassenen te bereiden waar 2 kinderen (peuters) ook nog wat mee kunnen happen. Restant kan ik uiteraard ook als broodbeleg gebruiken en ik heb ook al video's gezien van het opnieuw opwarmen in de oven, maar dan nog wil ik het zoveel mogelijk "met mate" houden.

Later is het plan om voor meer eters het gewicht wat op te schroeven.

Ik zie graag de adviezen qua gewicht voor de eerste poging tegemoet. Alvast bedankt

Verstuurd vanaf mijn SM-A325F met Tapatalk
Kun je bij jou plaatselijke landwinkel een stuk bestellen wat genoeg vet heeft? Er zijn op dit forum verschillende pogingen gedaan met Nederlandse runderen, maar tot nu toe is er volgens mij nog geen groot succes mee geboekt. Te mager vlees hier..
 
Kun je bij jou plaatselijke landwinkel een stuk bestellen wat genoeg vet heeft? Er zijn op dit forum verschillende pogingen gedaan met Nederlandse runderen, maar tot nu toe is er volgens mij nog geen groot succes mee geboekt. Te mager vlees hier..
Geen idee, ik zal het eens navragen. Dank voor de tip

Verstuurd vanaf mijn SM-A325F met Tapatalk
 
Nog een vraag. Ik sta op het punt om bij de plaatselijke landwinkel vlees te bestellen. Ze hebben ook een brisket/puntborst waarbij ik zelf kan aangeven wat het gewicht moet zijn.

Ik wil voor de eerste poging een wat kleiner stuk bestellen, hoe klein kan ik gaan? Ik dacht aan 0,5-1kg.

Idee is om het in eerste instantie voor twee volwassenen te bereiden waar 2 kinderen (peuters) ook nog wat mee kunnen happen. Restant kan ik uiteraard ook als broodbeleg gebruiken en ik heb ook al video's gezien van het opnieuw opwarmen in de oven, maar dan nog wil ik het zoveel mogelijk "met mate" houden.

Later is het plan om voor meer eters het gewicht wat op te schroeven.

Ik zie graag de adviezen qua gewicht voor de eerste poging tegemoet. Alvast bedankt

Verstuurd vanaf mijn SM-A325F met Tapatalk
Ga bij Hollandse runderen dan zeker voor de Point, al zijn ze nog steeds matig geschikt voor Brisketbereiding op de BBQ.
De beste resultaten krijg je met grain fed Rundvlees, dat is gewoon vetter dan gewoon rundvlees, beter gezegd, gemarmerd met vet
Maar omdat de Point bij alle runderen veel vetter is dan de Flat maak je met een Hollands niet Grain fed een betere kans.
ga voor een stuk van ongeveer 2 kilo, kleiner wordt het resultaat nou ook niet echt beter van. Je verliest sowieso ongeveer 30% aan gewicht na bereiding, misschien wel meer.
De rest van het vlees wat over is na de maaltijd in een vacuumzak doen met eventueel wat jus vacumeren en in de vriezer bewaren, als je het weer wil eten Au Bain Marie verwarmen in de vacuumzak
 
Ik wil er wel even aan toevoegen dat het volgens mij ook deels aan je verwachtingspatroon ligt. Ik heb nu een keer of drie een brisket klaargemaakt, allemaal van Hollands vlees (Hereford) en wij zijn er hartstikke enthousiast over. Maar wij hebben dan ook nog nooit een andere brisket op.
Ik vind het te kort door de bocht om te zeggen dat Hollands vlees per definitie matig geschikt is voor brisketbereiding, daar doen we onze prachtige lokale producten mee te kort m.i.
 
@NonSens het is natuurlijk niet leuk om te horen dat het vlees van onze mooie koeien ergens niet zo geschikt voor is. Maar het is helaas wel waar.
Ben nu twee keer op barbecue roadtrip geweest met @noskos en heb daar echt goede brisket mogen proeven.
Met een Hollandse koe is me dat nog nooit gelukt, not even close. Met een Amerikaanse grainfed is me dat wel geregeld gelukt. Dit ligt puur aan de vet dooradering van het vlees. Het vlees moet sappig blijven, niet droog en daar heb je de vetdooradering voor nodig.
Het is echt zonde van je geld, tijd en ook van het vlees om een Nederlandse Borstlap als brisket te bereiden.
 
@Frits ik snap je helemaal, je zult met een nederlandse grasgevoerde koe nooit hetzelfde sappige resultaat halen als met een goede grain fed black angus, dat ben ik helemaal met je eens. En de meeste Nederlandse koeien zullen inderdaad geen geschikt vlees leveren. Maar ik ben wel van mening dat er in Nederland koeien rondlopen waar je een smakelijke brisket van kan bereiden. Het ligt daarom denk ik deels ook aan je verwachtingspatroon/referentiekader. En natuurlijk aan het koetje zelf.
 
Terug
Bovenaan Onderaan