BasBQ
Beef en Steak

Brisket voor de Big3

 
 
 

Holkers

Pitmaster
Berichten
660
Mensen,

Morgen staat er eindelijk een Brisket op het menu. Een tijd zitten twijfelen of ik het wel zou maken als je al die verhalen hoort over kurkdroge hompen vlees, maar wilde het toch eens proberen. En he, geen echte Q'er zonder een koe op je Q.

Daarom een 2.5 kilo Brisket uit de vriezer getrokken en rustig laten ontdooien in de koelkast
35vuw.jpg


Beetje vet weggesneden op de randen, moet nodig mijn messen slijpen (kom je dan achter)
Vleeskant:
2cosz8z.jpg


Best stuk vlees... koksmes voor de referentie
4tofo3.jpg


Geinjecteerd met rundboullion (afgekoeld)
fdslly.jpg


Daarna droog gemaakt en ruim in de rub gezet
2v8qyqu.jpg


En het is de Salt Lick rub geworden
2rnzps5.jpg



Mijn ervaring bij deze rub is, is dat het erg peperig is, heerlijke smaak, daar hou ik erg van.

Voor dat de bui in Valkenburg ZH langskwam de WSM buiten neergezet, dammers erin, Hickory hout erin en hoes erover ;) Morgenvroeg direct de Q aansteken en hopelijk heerlijk avondeten
 
Success Holkers! Is je Q niet door de bliksem onstoken?? Dan staat ie al voor te roken ;)
 
Om 5 uur wakker worden gemaakt door een jankend kind heeft zo z'n voordelen. Fles erin en de Q aansteken (in die volgorde). Vlees ligt er net op, even wakker blijven om zeker te zijn dat de temperatuur stabiel is en dan weer een uurtje (hopelijk) slapen
 
goed bezig, succes er mee
 
Succes vandaag, aan de voorbereiding zal het niet liggen als ik het zo zie  ;)
 
Ik ga dit ook volgen, moet de 3e ook nog doen, succes!
 
Zet hem op! Hoop die heerlijke aroma te ruiken in Oegstgeest
 
Het begin is goed!
 
Vervolg verslag:

Vanmorgen om 5 uur wer ik netjes op tijd gewekt door... m'n jongste dochter. Is wat verkouden dus dan slaapt ze minder.. Desalniettemin een fles gemaakt en daarna weer naar beneden om de Q aan te steken. Half uurtje later de WSM opbouwen, 2 fluitketels warm water erin. 10 minuten later op 90?C, vlees erop. Het was toen al 6 uur. 15 minuten later stabiel 110?C en m'n bed weer opgezocht.

1z2ziaf.jpg



Om 8 uur wakker, half 9 beneden en kijken naar de thermometer. Oi! al 67 graden!? Veel sneller dan verwacht. Vlees ging er op met 21 graden (uur voor de tijd uit de koelkast) en het is niet het dikste stuk, maar toch. Besloten om niet de 71 graden aan te houden, maar de 80 graden.

Dus, met 80 graden inpakken (~10 uur) en terug op de Q. Temperatuur drop van 2 graden, maar daarna stabiel omhoog
2gtqhpz.jpg


Uurtje rusten
2e3rf5j.jpg


Uitpakken!
ajmru8.jpg


Erg sappig, mals en heel lekker! Peperig natuurlijk (Salt Lick rub) maar trektest deed het goed. Niet de mooie rode rookring, maar ach.
iz3mlu.jpg


Eerst een strook of 7 eraf gehaald en in blokjes gesneden voor de Burned Ends. Begonnen met ruime voorraad, worden er steeds minder. Geen idee hoe dat komt  :D
35aovfn.jpg


Net de ingepakte brisket terug gelegd op de Q gelegd voor wat temperatuur voor vanavond bij het eten. Zal veel overblijven voor toekomstige burned ends ;)

Kleine opmerking: Zat een strook vet aan die net onder het vlees zat. Jammer natuurlijk, volgende keer beter opletten met wegsnijden vetrand..

Dank voor het kijken!
 
Mooie reportage , welkom bij de grote drie
 
Dank allen en dank voor het 3de stickertje.
Brisket staat zeker nog op m'n lijst want we vonden het lekker vlees, m'n vrouw vond het net te pittig (hihi).

Dat geheime deel van het forum waar je komt na de Big3 is geweldig! ;)
 
Holkers zei:
Dat geheime deel van het forum waar je komt na de Big3 is geweldig! ;)

;) Het forum kent vele geheimen ;)

Mooi brisketje geworden kerel! Welkom bij the big three.
 
gefeliciteerd met je koei  :)
 
Mooi hoor
 
Terug
Bovenaan Onderaan