BasBQ
Beef en Steak

Brisket op de mini-WSM

 
 
 

Adrie

Kooltjesharker
Berichten
166
Een tijd terug kwam ik bij de Makro een brisket tegen die ik thuis maar in de vriezer had gegooid. Vandaag was het eindelijk eens tijd om een poging te wagen om de laatste van 'the big three'  af te kunnen vinken. Het is/was een brisket van 2.8kg die na trimmen denk ik nog c.a. 2,2 kg was (moest er aardig wat af halen om hem te laten passen op de mini-WSM).

6oIToHr.jpg


In eerste instantie dacht ik eigenlijk dat het ging om alleen een flat aangezien ik niet een duidelijke point kon onderscheiden. Echter, tijdens het trimmen kwam ik er achter dat er toch nog wel een stukje point op zat, maar niet helemaal op de plek die ik had verwacht en ook veel kleiner dan verwacht.

Na het trimmen zag het geheel er zo uit (op de 2e foto is net te zien waar er nog een klein stukje van de point over is (kwam vooral aan het licht door het trimmen van het harde vet).

n2YTn09.jpg


FLwqezg.jpg


De avond voor de sessie het stukje alvast geinjecteerd met LetzQ injection fluid in de LetzQ beef rub gezet en 's ochtends om 6 uur de wekker gezet om het geheel aan te steken. Het duurt altijd ff voordat de mini op temperatuur is (had de PID op 112 ingesteld) en rond 7.30 lag de brisket er op met wat stukjes hickory.

Al met al ging het veel sneller dan verwacht...rond 12.15 (amper 5 uur) was de 71 graden al bereikt dus was het tijd om in te pakken. Uiteindelijk was het geheel klaar om 14.00 dus in een schamele 6,5 uur kon de brisket al van de mini af (zie grafiekje hieronder). Mogelijk dat het simpelweg het formaat was?

SaRmpXi.png


Het eind resultaat (best een mooie rookring al zeg ik het zelf):
Rd88ags.jpg

DX8FwuF.jpg


Voor het laten rusten (c.a. 2 uur) heb ik het kleine stukje van de point er nog even afgehaald en burnt-ends proberen te maken. Het was niet veel, maar wel erg smaakvol en zeer gewaardeerd door de gasten!
qTwlx4m.jpg

(excuus voor de zeer vage foto, geen flauw idee waar mn telefoon last van had).

De hamvraag blijft natuurlijk: wat vonden we er van? De brisket zelf was wat aan de droge kant. Zeker niet zo droog dat het niet eetbaar was, maar ik had op iets meer sappigheid gehoopt (nog nooit brisket gehad, dus mis een referentie kader). De afzonderlijke stukken braken niet bij oppakken en met een klein beetje kracht kwamen ze mooi uit elkaar...maar ze misten simpelweg wat sap. Ik zie echter zeker de potentie van dit stukje vlees en de smaak zelf was dan ook prima. Mogelijk ooit nog weer eens proberen als er ooit een grotere smoker komt waar wel een iets groter formaat op past :)

Bedankt voor het lezen!
 
Ziet er toch prima uit, jammer dat je de flat iets te droog vond.
Misschien iets te veel vet weg getrimd omdat je hem kleiner moest maken?
Alvast gefeliciteerd met je koei.
 
Lekker hoor
 
KamadoNovice zei:
Ziet er wel mooi uit, prachtige rook ring
Thanks! En begrijp me niet verkeerd, smaakte opzich prima hoor!
Hans zei:
Ziet er toch prima uit, jammer dat je de flat iets te droog vond.
Misschien iets te veel vet weg getrimd omdat je hem kleiner moest maken?
Alvast gefeliciteerd met je koei.
Zou kunnen, maar het kleiner maken ging vooral van de randen af... Wat me wel opviel tov plaatjes was dat er niet echt een fat cap zat aan ??n kant. Er zat nog een dun laagje vet op, maar die was heel minimaal. Mogelijk waren ze iets te fanatiek bij de slager

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

 
Ceriel zei:
Lekker hoor, gefeliciteerd met je koetje en de grote drie!
Thanks voor het koetje! Op naar het volgende stickertje

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

 
Gefeliciteerd met je koetje en blijft altijd lastig een goede flat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan