BasBQ
Beef en Steak

Brisket op de hexagon.

 

Thomny

Sprokkelaar
Berichten
35
Ik heb al langer op mijn wensenlijstje staan om eens brisket te maken. maar door 3 redenen hier nog nooit aan toe gekomen.
1. Bang dat een whole packer niet past op mijn kamado.
2. Geen gezelschap groot genoeg om hem op te krijgen.
3. Prijs voor een hele Brisket terwijl eer een risico aan kleeft dat het gortdroog word.

Nu wil het zo zijn dat ik sinds kort een smoker heb :). dus excuus 1 uit de lucht.
Vandaag kregen we de vrienden op visite om ons huwelijks cadeau te overhandigen. Ik heb een aantal grote eters in de vriendengroep... dus excuus 2 uit de lucht.
Inamood had de brisket in de aanbieding. dus excuus 3 ook uit de lucht.

Nou daar gaat ie dan maar :cool:

Woensdag werd de Brisket bezorgd, in de koelkast laten ontdooien en vrijdagavond getrimd. kwam ruim 1 kilo vet af... dat komt door de worst nog wel van pas.
IMG_20231027_210414566.jpg

IMG_20231027_212445356.jpg

Na het trimmen de Brisket in de rub gezet en in de koelkast. volgende dag verder.
IMG_20231027_213412380_HDR.jpg
Zaterdagochtend in alle rust de smoker opgestookt, en de Brisket erop. plek zat, dit had op de kamado ook wel gepast.
IMG_20231028_110710349_HDR.jpg
IMG_20231028_120628445_HDR.jpg

Goede berichten gelezen over de foil boat... dus dat maar geprobeerd.
IMG_20231028_152140454_HDR.jpg

Toen kwam het moment dat ik in de veronderstelling was dat ie klaar was. na een uurtje of 10 op de smoker. Dus de brisket mee genomen naar binnen, de point eraf gesneden voor de burned ends. boter en bbq saus er bij en terug in de smoker. vervolgens vond ik de flat nog steeds vrij stug, Dus deze m.b.v. de thermapen nog eens nagemeten. hij was er nog lang niet. dus ook de flat maar weer terug in de scmoker naast de burned ends.
IMG_20231028_205435369_HDR.jpg

Na een sessie van 12 uur ongeveer kwamen er prachtige en lekkere burned ends uit de smoker. De flat had een temperatiuur van 94 graden en de priktest doorstaan. dus tijd om te rusten. ingepakt in aluminium en in handoeken.... wachtend op de volgende dag.
IMG_20231028_225245565.jpg

Vanochtend de oven even op 100 graden aangezet en de brisket ingepakt in aluminium folie op temperatuur laten komen, samen met de burned ends.
Man wat was het lekker... ik kon alleen de buigtest niet doen, want de plakjes braken zo uit elkaar...
IMG_20231029_120142232.jpg
IMG_20231029_120234844.jpg
IMG_20231029_121056908.jpg


Het resultaat mocht er zijn, het ziet er heerlijk uit, en zo smaakte het ook!!
 
Mooi resultaat! Staat ook nog op mijn bbq todo lijst... en ook dezelfde 3 excuses waarom ik het nog niet gedaan heb šŸ˜‚.
 
Mooi gelukt man! Lekker bezig
 
Echt een heel leuk en uitgebreid verslag van een hele mooie sessie en een mooie brisket inclusief burnt ends.
Dat koetje heb je dubbel en dwars verdiend, gefeliciteerd.
Die buigtest is overigens bullshit.
Volgens de KCBS moet je de trek proef doen en dan moet het brisket plakje met een weinig weerstand in 2-en getrokken kunnen worden.
 
Laatst bewerkt:
Mooi gedaan! Ziet er heerlijk uit. Ik heb net mijn eten achter mijn kiezen, maar ik krijg toch weer trek. Alleen even proeven. šŸ˜‚
 
Grappig dat die burned ends zoā€™n ā€œdingā€ zijn: ik vind juist de point gewoon als cut het lekkerste deelšŸ¤¤šŸ¤¤ (tov de flat)

Hoe dan ook, nice (en lekker) gedaan door TS!
 
Laatst bewerkt:
Heel mooi gedaan!

Staat hier ook nog steeds heel hoog op de verlanglijst maat vind het eigenlijk veel te duur geworden.
 
Grappig dat die burned ends zoā€™n ā€œdingā€ zijn: ik vind juist de point gewoon als cut het lekkerste deelšŸ¤¤šŸ¤¤ (tov de flat)
Ben het helemaal met je eens. Ik vind burnt ends ook zonde van de point, blokjes vlees zwemmend in veel te zoete saus.
Maar het is nu eenmaal de wedstrijd BBQ klassieker.
 
Echt een heel leuk en uitgebreid verslag van een hele mooie sessie en een mooie brisket inclusief burnt ends.
Dat koetje heb je dubbel en dwars verdiend, gefeliciteerd.
Die buigtest is overigens bullshit.
Volgens de KCBS moet je de trek proef doen en dan moet het brisket plakje met een weinig weerstand in 2-en getrokken kunnen worden.
nou die trekproef is dan dubbel en dwars doorstaan :)
thanks
 
Ben het helemaal met je eens. Ik vind burnt ends ook zonde van de point, blokjes vlees zwemmend in veel te zoete saus.
Maar het is nu eenmaal de wedstrijd BBQ klassieker.
in de meeste recepten staat ook dat je suiker moet toevoegen aan de burned ends... dit heb ik maar niet gedaan om dezelfde reden... de bbq saus is al zoet genoeg
 
Mooi gelukt! En bewijst maar weer eens.. meten is weten.
Top dat de 3 bezwaren ineens zijn verdwenen!
 
Mooi gemaakt Thom, dat zal gesmaakt hebben, gefeliciteerd šŸ„³ met je Koei šŸ®
 
Terug
Bovenaan Onderaan